چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۵۳۰
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

کاروان نمایش‌های انقلاب

در راستای تعامل مسجد و فرهنگسرا، طرحی را با عنوان کاروان نمایش‌های انقلاب ارائه می‌دهد که در این ایام می تواند طرحی موثر و مشترک برای پیوند این دو نهاد فرهنگی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، یکی از شهرهای مهم ایران که پرشورترین روزهای انقلاب را در کوچه‌ها و خیابان‌های خود به نمایش گذاشت، مشهد مقدس است. اگر تصاویر آن روزها را در برگ‌های به جامانده از تاریخ ببینیم، صحنه‌هایی خواهیم دید از شور و حماسه، نماهایی جاوید از حماسه حضور مردم که توانست در تحقق انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا نماید.

باشگاه ایده‌پردازان مسجدی در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی، و در راستای تعامل مسجد و فرهنگسرا، طرحی را با عنوان کاروان نمایش‌های انقلاب ارائه می‌دهد که در این ایام می تواند طرحی موثر و مشترک برای پیوند این دو نهاد فرهنگی باشد:

 

معرفی طرح
کاروان نمایش‌های انقلاب یکی از حرکت‌ها و فرصت‌های مفید برای بزرگداشت سی و سه سال تابش نور انقلاب اسلامی در شهر مقدس امام رئوف حضرت رضا(ع) است. در این راستا پس از تشکیل ستاد و دعوت از هنرمندان نمایش‌های خیابانی و گزینش آثار، تعداد 10 اثر برای اجرا در کاروان نمایش‌های انقلاب در اماکن عمومی اطراف مسجد به نمایش گذاشته می‌شود.

 

ضرورت
هر پیامی اگر در قالب هنر ارائه شود ماندگار خواهد بود. این جمله مضمونی است از فرمایشات مقام معظم رهبری که صحت آن ناگفته پیداست. نمایش یک رشته سهل‌الوصول و کم‌هزینه از هنر است که علی رغم کم‌هزینه بودن نسبت به سایر رشته‌های هنری خاصیت جذب مخاطب و ماندگاری پیام آن کمتر از سایر رشته‌های هنری نیست.

اجراهای خیابانی به عنوان لایه‌ای از نمایش‌های اجتماعی ویژگی‌های مهمی دارد و همواره در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مورد توجه دست اندرکاران برای ارائه پیام‌ها و اهداف مورد نظرشان قرار گرفته است. این نوع اجرا ها به واسطه خصلت مردمی و اجتماعی که دارند، به شدت و به شیوه جدایی‌ناپذیر با مخاطب مرتبط می‌باشند.

گروه اجراکننده به صورت سیار به میان مردم می‌روند و مهم‌ترین موضوعات روزمره را با مردم در میان می‌گذارند و مخاطب هم که به صورت ناگهانی و عبوری با گروه اجراکننده مواجه‌شده، در دیالوگ(ارتباط) آنها مشارکت می‌نماید. هر جا مردم حضور دارند، گروه اجراکننده به سراغ آن‌ها می‌روند. در خیابان‌ها، کوچه‌ها، مساجد، میادین، پارک‌ها و در گردش‌ها، در داخل اتوبوس و در فاصله‌ای کوتاه بین دو توقفگاه و...

 

پیام‌ها
نقش روحانیت و تاثیر آن در هدایت مردم در پیروزی انقلاب بی‌بدیل است.
هویت انقلابی نسل جوان جامعه از طریق آشنائی با وقایع انقلاب ایجاد می‌شود.

 

وظائف فرهنگسرا
ارائه لیست گروه‌های نمایش واجد شرایط جهت اجرای برنامه
تامین حق‌الزحمه و ایاب و ذهاب گروه نمایش
ارائه بن پذیرایی به خادم فرهنگی مسجد
ارائه اقلام تبلیغاتی به خادم فرهنگی مسجد

 

وظائف خادم فرهنگی مسجد
تبلیغات و اطلاع‌رسانی محیطی و دعوت و ثبت‌نام از مخاطبین برای حضور در برنامه
هماهنگی لازم با هیات امنا و امام جماعت مسجد
هماهنگی با گروه نمایش معرفی شده از سوی فرهنگسرا جهت حضور در برنامه
هماهنگی لازم با فرهنگسرا برای تعیین زمان دقیق و مکان اجرای نمایش
تهیه گزارش و نظارت بر حسن اجرای برنامه

https://www.masjed.ir/u/7W4

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن