شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۶۱۰
گزارشگر : ایده ایده
در گفت‌و‌گو با حجت الاسلام اداوی مطرح شد :

یاران دیار پانزده خرداد حماسه‌ای متفاوت آفریدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پی شیوع ویروس کرونا و بوجود آمدن شرایط بحرانی در کشور بسیاری از گروه های مردمی و جهادی دست به دست هم داده و با ضد عفونی کردن معابر، حضور در بیمارستان ها، کمک به خانواده های نیازمند و آسیب دیده و همکاری با وزارت بهداشت در تهیه ماسک و وسایل بهداشتی، آستین همت بالا زدند و اثرات شیوع این ویروس منحوس را به حداقل رساندند. اما در این میان گروهی بودند که کار سخت تری را برگزیدند! گروهی که علاوه بر همه این کار ها به کار تطهیر تجهیز و تدفین قربانیان کرونا در ورامین، قرچک و پیشوا پرداختند. گروه جهادی «دیار ۱۵ خرداد».

 

یکی از اعضای این گروه حجت الاسلام و المسلمین اداوی مدیر ناحیه شهید مدنی مرکز رسیدگی به امور مساجد است. پایگاه اطلاع رسانی این مرکز  با این مدیر جوان به گفتگو نشسته و  فعالیت‌های او را در این زمینه جویا شده که در ادامه می آید.

 

حجت الاسلام ایرج اداوی که از روز اول شیوع کرونا در میدان بوده، در خصوص فعالیت هایش میگوید: زمانی که بحران کرونا هنوز ناشناخته و ابعاد آن نیز مبهم بود، یکی از بخش هایی که به شدت نیاز به ورود نیروهای جهادی و مردمی داشت بخش تطهیر، تجهیز و تدفین اموات بود. امواتی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفته بودند.

 

وی افزود: در روزهای اول این بیماری، معضلات ناشی از شیوع کرونا هنوز خودش را نشان نداده بود ولی اولین مشکلی که به وجود آمده بود، مشکل دفن قربانیان کرونا بود. این موضوع از همان روزهای اول مورد توجه روحانیون شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا قرار گرفته بود. لذا یک گروه جهادی برای فعالیت در این زمینه تشکیل شد.

اداوی در خصوص اعضاء این گروه گفت: عمده افرادی که در آن حضور پیدا کردند، ائمه جماعات شهرستان ورامین بودند. قریب به ۳۰ نفر از ائمه جماعات ورامین، تعدادی هم از ائمه قرچک و پیشوا این گروه جهادی را تشکیل دادند. از همان روزهای آغازین این بحران غسالخانه ای در اختیار گروه جهادی ما قرار گرفت. از ابتدا هم تمام تجهیزاتی که برای این امر نیاز بود، خود گروه تولید کرد. تجهیزاتی چون گان مخصوص، ماسک، دستکش، پاپوش، شیلد و همه چیزهایی که برای کار در غسالخانه استفاده می شد، توسط این گروه تهیه و تولید شد. حتی خیاط این وسایل نیز از طلبه بود.

وی افزود: نکته جالب این است که این گروه به قدری تجهیزات تولید کرده که اگر خدایی نکرده روند بیماری تا ۶ ماه ادامه داشته باشد، تجهیزات مورد نیاز فراهم است.

اداوی با بیان اینکه این لباسها یکبار مصرف هستد، گفت: به ازای هر بار تطهیر، تجهیز و تدفین این لباس ها سوزانده می شوند. برای تطهیر هر میّت سه نیروی جهادی، خدمت می کنند که در پی آن نیز سه دست لباس استفاده و در نهایت امحا میشود.

این عضو گروه جهادی در خصوص قیمت لباس ها گفت: اگر قرار بود این لباس‌ها را از بیرون تهیه کنیم رقم قابل توجهی باید هزینه می‌شد، اما با تلاش این گروه جهادی این لباس ها با قیمت کمی تولید می شوند. چیزی قریب به ۵۰ هزار تومان.

وی افزود: در حال حاضر گروه جهادی ما، که نامش دیار ۱۵ خرداد است، تجهیزات غسل را هم آماده کردند. ائمه جماعات این گروه از همان لحظه اول اعلام کردند که؛ آمادگی غسل اموات را نیز دارند و هر لحظه که مسئولین شهرستان ورامین غسالخانه‌ ی مجهز برای انجام غسل اموات کرونایی را فراهم کنند، این گروه آمادگی تغسیل اموات را دارند و لباس مخصوص این کار را نیز خریداری کرده‌اند. لباس های مخصوصی که جای دوخت ندارند و پرسی هستند. همچنین قیمت بالایی نیز دارند.

اداوی افزود: این لباس ها قابلیت ضد عفونی نیز دارند و یک‌بار مصرف نیستند. نکته قابل توجه این است که؛ این لباس ها هم توسط گروه جهادی ۱۵ خرداد خریداری شده‌اند و مهمتر از همه اینکه از روز اول این گروه هیچ هزینه‌ای بر دوش مسئولین شهرستان نگذاشته و هزینه‌ها توسط اعضا تامین می‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین اداوی اظهار کرد: تمام تجهیزات از‌ ماسک تا گان های مخصوص تطهیر و تجهیز اموات، استانداردهای شبکه بهداشت را دارند و تمامی تولیدات به تایید این شبکه رسیده اند. قابل ذکر است که این تجهیزات قبل از اینکه مورد استفاده قرار بگیرند تاییدیه شبکه بهداشت را گرفتند.

وی ادامه داد: این گروه مسئولیت تطهیر تجهیز و تدوین اموات کرونایی سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا را برعهده گرفته است. به این ترتیب که اموات برای تطهیر به غسالخانه ای که در ورامین برای این کار به وجود آمده آورده می شوند.

این مدیر جوان در خصوص سایر فعالیت های گروه جهادی ۱۵ خرداد گفت: فعالیت های این گروه تنها به تطهیر و تدفین اموات خلاصه نشده و کارهای دیگر را نیز انجام داده اند. رسیدگی به خانوارهای نیازمند و آسیب دیده از کرونا و غیر از کرونا از همان روزهای اول سال در دستور کار قرار گرفت و هزار بسته غذایی در همان روزهای اول سال تهیه و توزیع شد.

وی در خصوص همکاری هایی که از جانب مسئولین و مردم با این گروه صورت گرفته، گفت: غیر از اعضای این گروه ائمه جماعاتی هم بودند که کمک های شایان توجهی داشتند. به عنوان مثال، حجت الاسلام افشار امام جماعت مسجد مهدیه شهر ورامین، مسجدی که یک خیریه بسیار موفق دارد، قریب به یک میلیارد تومان ارزاق تهیه کردند و به دست نیازمندان رساندند.

وی افزود: خیریه مسجد مهدیه به غیر از آنچه که اشاره شد، کمک‌های مالی، ضدعفونی معابر و ضدعفونی منازل بیماران و اموات کرونایی را نیز انجام می دهد. همچنین مساجد بسیاری در حوزه پشتیبانی از بیمارستان‌ها فعال هستند. به عنوان مثال مسجد سجاد(ع)، مسجد مهدی(عج)، قبا، حضرت خدیجه(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) در ورامین، مسجد جامع قرچک و تعداد بسیاری از مساجد قرچک، ورامین و باقرآباد در تمام امور جهادی فعالیت داشتند. اکنون نیز در شهرستان ورامین بیش از ۳۰ پایگاه فعال مردمی برای مقابله با کرونا وجود دارد.

حجت الاسلام اداوی یادآور شد: از ۱۰ روز گذشته کار شناسایی خانواده هایی که از ناحیه کرونا در ورامین و قرچک آسیب دیده اند، آغاز شده و تا کنون ۱۷۰۰ خانواده در ورامین توسط مساجد شناسایی شده اند که این آمارها با آمارهای نهادهای رسمی تطبیق داده می‌شود و افراد تکراری از آمار خارج می‌شوند تا بتوان با دقت بیشتری به جامعه هدف رسید.

مدیر ناحیه شهید مدنی مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص همکاری و همراهی مسئولین گفت: اتفاق خوب و مهم این است که ائمه جمعه این شهرها در این راه کمک های بسیاری انجام داده‌اند و حتی برخی از آنها در بحث تطهیر و تدفین اموات شخصا حضور داشتند.

عضو گروه جهادی در خصوص نحوه کار گروهش در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر در حوزه تامین و توزیع ارزاق یک کار تشکیلاتی و آمار محور در حال انجام است. همچنین این کار یک فعالیت قرارگاه محور نیز هست چون بلافاصله قرارگاه را با حمایت ائمه جمعه تشکیل دادیم و ائمه جماعات را در مناطق مختلف دسته بندی کردیم. در ورامین ۸ منطقه ، درقرچک ۴ منطقه ، که هر منطقه یک امام جماعت به عنوان فرمانده حضور دارد. فرمانده پایگاه نیز در کنار او فعالیت می کند. فرماندهان پایگاه و ائمه جماعات سایر مساجد نیز تحت اشراف او قرار دارند. اطلاعات توسط آن‌ها جمع‌آوری به ستاد مرکزی قرارگاه منتقل می شود. قرار ما بر این است که هر منطقه خلاء های منطقه دیگر را پوشش دهد.

حجت الاسلام اداوی شرایط فعلی را یک سرمایه اجتماعی برای روحانیت بر می شمارد و معتقد است: مردم اخلاص گروه جهادی ائمه جماعات را می‌دیدند و این نکته بسیار حائز اهمیت و اثرگذار بود. خانواده‌های اموات وقتی تلاش خالصانه گروه تطهیر و تدفین را می‌دیدند، دچار تحول می‌شدند. خدماتی که رایگان و بدون هیچ درخواست و توقعی انجام میشد و یک حالت ایثار هویدا داشت.

وي افزود: همچنین یک اتحاد از سر موعد در بین اعضاء گروه شکل گرفت که میتواند منتهی به یک هسته قدرتمند برای فعالیت های آتی شود. شاید سالها زحمت نیاز بود تا بتوان چنین گروه‌هایی را دور هم جمع کرد و چنین همدلی و اتحادی ایجاد کرد. اما به واسطه این اتفاق یک «مواسات مومنانه» در ابتدا بین خود اعضا و بعد هم با مردم رقم خورد. در کنار آن هم وقتی مردم از خود گذشتگی ائمه جماعات را می‌ دیدند آثار عجیبی در مردم نمایان می شد که این امر به سرمایه اجتماعی انقلاب خواهد افزود.

حجت الاسلام اداوی در ادامه گفت:  اگرچه از کرونا و آثار آن اندوهگین هستیم اما اتفاقات مهمی نیز در کنار آن رخ داد. گروه جهادی دیار ۱۵ خرداد، حداقل ۴۵ نفر است که ۳۰ نفر ائمه جماعات ورامین و قرچک هستند و ۱۵ نفر طلاب خواهر. البته این تعداد به صورت میدانی در گروه حضور دارند و سایر ائمه جماعات فعالیت‌های خاص خود را دارند و کمک های بزرگ و پشتیبانی قابل توجهی به گروه دارند و کارهای مردمی دیگری نیز انجام می‌دهند.

اداوی در خصوص اینکه با این همه خطری که این گروه جهادی به جان خود خرید آیا کسی مبتلا شده است؟، گفت: خیر کسی مبتلا نشده ولی تعدادی از دوستان در ایام نوروز و تعطیلات به صورت داوطلبانه قرنطینه شدند و کل ایام تعطیل را به تطهیر، تجهیز و تدفین پرداختند و بعد از کار هم به قرنطینه بر می‌گشتند.

مدیر ناحیه شهید مدنی مرکز رسیدگی به امور مساجد از شهرداری ورامین به خاطر سوئیتی که در اختیار این افراد گذاشته بود تشکر کرد.

اداوی افزود: در طول قرنطینه تمام هزینه‌های این افراد توسط خودشان پرداخت شد و اتفاق مهم و مبارک برای شهرستان ورامین این بود که ذیل نظارت و مدیریت ائمه جمعه و همکاری نهادهای انقلابی مثل سپاه کمیته امداد سازمان تبلیغات فعالیتهای شکل گرفت. اما هیچ هزینه ای بر دوش سازمان ها و نهادها تحمیل نشد.

وی یادآور شد که؛ هر سه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در گروه جهادی دیار ۱۵ خرداد حضور داشتند. به خصوص در امر تطهیر و تجهیز اموات که شخصا حضور پیدا کردند. این فرصتی بود که از تهدید ها ساخته شد.

حجت الاسلام اداوی در پاسخ به اینکه، آیا در کاری که انجام دادید احساس خطر کردید و چرا اصلا سراغ این کار رفتید؟، گفت: ما اصلا احساس خطر نکردیم. وقتی ما به مجاهدت شهدا نگاه می‌کنیم نمی‌توانیم کاری را که انجام داده ایم را «کار» حساب کنیم. بی انصافی است اگر آن را در کنار رشادت‌های بزرگ آن ها «کار» حساب کنیم. آنچه که ما انجام دادیم سهل ترین کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم.

وی افزود: اگر آن را انجام نمی‌دادیم واقعا کم کاری بود و نمی‌توانستیم جواب لباسی را که پوشیده ایم را بدهیم و یا جواب موقعیتی را که اشغال کردیم را بدهیم. در هر جای ایران از هر گروه جهادی سوال کنید که کاری که شما انجام می دهید با کاری که شهدا کردند یکسان است؟، بلاشک خواهند گفت: کار ما حتی قطره ای برابر دریا نیست!

https://www.masjed.ir/u/831

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: