دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۶۳۰
گزارشگر : ایده ایده
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد

راه‌اندازی شبکه مجازی «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات

حجت‌الاسلام ذاکر از راه‌اندازی شبکه مجازی «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات در ماه رمضان خبر داد و گفت: پویش‌های «هر مسجد، یک قربانی» و «هر مسجد، یک خانوار» در حال اجرا است که در پویش دوم حداقل ۲۵ هزار خانواده نیازمند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دستگیری از نیازمندان و افراد بی بضاعت در آستانه ماه مبارک رمضان رزمایش مواسات، همدلی مومنانه در بسیاری از مساجد به اجرا درآمد.

پیرامون رویکردها و برنامه های مساجد استان تهران در زمینه اجرای رزمایش مواسات و همدلی و نیز برنامه های مذهبی و قرآنی مساجد در ماه ضیافت الهی، خبرگزاری شبستان، گفت وگویی با حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

 

 با توجه به اینکه مساجد به عنوان پایگاه رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه انتخاب شده‌اند، فعالیت مساجد در این حوزه با چه کیفیتی دنبال می شود؟

 

مساجد در بحث رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه در حوزه های مختلف خدمت رسانی می کنند و قرارگاه اصلی این رزمایش مساجد هستند. در این زمینه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد دو پویش راه اندازی شده است. پویش اول «هر مسجد، یک قربانی» به منظور دفع بلا که گوشت های ناشی از آن میان نیازمندان توزیع می شود.

 

پویش دوم «هر مسجد، یک خانوار» است که این پویش به منظور اختصاص هزینه های افطاری که در سال های گذشته توسط خیرین و مردم برپا می شد، به تهیه و توزیع صورت بسته های معیشتی میان خانواده های نیازمند اجرا می شود. در این طرح حداقل ۲۵ هزار خانواده نیازمند تهرانی تحت پوشش قرار می گیرند و بسته های معیشتی میان آن‌ها توزیع می شود.

 

رزمایش مواسات و همدلی در دو مرحله در ماه مبارک رمضان انجام می شود که اکنون مساجد در حال جمع آوری و تهیه بسته ‌های ارزاق و سبد کالا برای نیازمندان هستند.

 

 

با توجه به ادامه تعطیلی مساجد در ماه مبارک رمضان برنامه های عبادی و مذهبی مساجد در ماه میهمانی خدا به چه شکلی برگزار می شود؟

 

شبکه ای در فضای مجازی و پیام رسان ها تحت عنوان «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات راه اندازی شده که قرار است در ماه مبارک رمضان در این شبکه در زمینه مباحث عبادی، محتواهایی در اختیار ائمه جماعات مساجد قرار گیرد و یا ائمه جماعات در صورتی که خودشان محتواهایی تولید کرده باشند در این شبکه به اشتراک  بگذارند و در کانال های مساجدشان منتشر کنند و به دست عموم مردم برسانند. سخنرانی ها و نماهنگ های کوتاه پیرامون مباحث و موضوعات معرفتی و معارفی،محتوای مکتوب و شرح ادعیه ها نیز از طریق فضای مجازی در اختیار ائمه جماعات قرار می گیرد.

این تولیدات در پایگاه اطلاع‌رسانی مسجد masjed.ir و شبکه‌های اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز قرار خواهد گرفت.

 

 

مشارکت مسجدی‌ها در مهار ویروس کرونا و ارایه خدمات به بیماران کرونایی در چه بخش هایی بوده است؟

 

از زمان شیوع ویروس کرونا فعالان مسجدی در خدمت رسانی به بیماران کرونایی و خانواده های آنها مشغول به فعالیت هستند. بحث خدمت رسانی به کادر درمانی مراکز درمانی، بیمارستان ها و تغسیل و تطهیر اموات کرونایی و رسیدگی به خانواده های کهنسالان و افرادی که بیمار کرونایی بوده اند، توسط فعالان مسجدی در حال حاضر در حال انجام است.

یکی دیگر از اقدامات فعالان مسجدی در این زمینه طبخ غذا، فعالیت های متعدد در تولید محصولات بهداشتی همانند ماسک و گان است. همچنین برخی از اقلام غذایی همانند آبمیوه در مساجد تهیه و بسته بندی شده و در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

در برخی از مساجد هم فعالان مسجدی در خرید برای خانواده های بی بضاعت و افراد کهنسال خدمت رسانی می کنند و برخی از مساجد نیز با آموزش جمعی برای جوانان در حوزه بهیاری، ظرفیت کمک‌رسانی آنان به کادر درمانی را فعال کرده‌اند، تا مانع خستگی بیشتر پرستاران در خط مقدم مبارزه با این ویروس کرونا شوند.

 

برنامه های قرآنی مساجد در ماه میهمانی خدا و نیز در سال جاری در چه محورهایی برگزار می شود؟

 

در آستانه ماه مبارک مضان مرکز رسیدگی به امور مساجد، تفاهم نامه همکاری با شورای عالی قرآن کریم، سازمان دارالقرآن الکریم و دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین رابا هدف بسترسازی برای انس با قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، گسترش و تعمیق فعالیت های قرآنی مساجد، اجرای طرح «مسجد، پایگاه قرآن» در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری و اثرگذاری بر ارتقای دانش قرآنی ائمه جماعات و نمازگزاران و نیز برگزاری کرسی های تلاوت و تفسیر به امضا رساند. تلاش ما در این راستا است که برپایی این کرسی ها اجرایی و عملی شود.

 

 

برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد در توانمندسازی ائمه جماعات در حوزه قرآنی چیست؟

 

در تلاش هستیم که بعد از پایان ویروس کرونا مسابقات قرآن کریم، تفسیر و تدبر قرآن و نیز محافل قرآنی را در مساجد برگزار کنیم. همچنین، یکی از رویکردهای ما در حوزه قرآنی توانمندسازی ائمه جماعات مساجد در این زمینه است تا بتوانند محافل قرآنی در مساجد را برگزار کنند و در حوزه تلاوت قرآن کریم، کسانی که استعداد دارند، توانمند شده و به عنوان قاری راتب و موذن راتب در مساجد فعالیت کنند.


https://www.masjed.ir/u/830

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: