پنج شنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۶۸۸
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در برنامه مصباح:

نماز جماعت در روزهای آتی، در مساجد برگزار خواهد شد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: نماز جماعت در روزهای آتی، در مساجد برگزار خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ناصرالدین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در برنامه مصباح که شامگاه چهارشنبه هفتم خرداد از شبکه قرآن پخش شد، گفت: به زودی و با اعلام رسمی مسئولین وزارت بهداشت مساجد تنها برای اقامه نماز جماعت باز خواهند شد
 
وی در ابتدای این برنامه گفت: بنده اعیاد گذشته، عید سعید فطر را به هموطنان عزیز تبریک عرض می کنم و پیشاپیش در آستانه نیمه خرداد، به روح مطهر امام راحل (ره) و شهدای عزیز درود می فرستم و امیدوارم در مسیر آن بزرگواران قدم برداریم.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: نماز جماعت در روزهای آتی، در مساجد برگزار خواهد شد
 
به زودی و با اعلام رسمی مسئولین وزارت بهداشت مساجد تنها برای اقامه نماز جماعت باز خواهند شد
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: امروز جلسه‌ای تحت عنوان کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا در وزارت کشور داشتیم که وزیر کشور جناب آقای دکتر رحمانی فضلی و معاونین ایشان و همچنین معاونین محترم وزارت بهداشت آقایان دکتر رئیسی و دکتر حریرچی و برخی مسئولین کشوری و نمایندگان دستگاه های اجرایی نیز در آن حضور داشتند .یکی از دستورات جلسه نحوه بازگشایی مجدد مساجد بود. الحمدلله در این جلسه تدابیری برای بازگشایی مساجد اتخاذ گردید.
 
حجت الاسلام نوری زاده افزود: خوشبختانه با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و جلسه ای که قبل از شبهای قدر در وزارت بهداشت با حضور جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت و جناب آقای سردار ذوالفقاری معاون محترم  امنیتی و انتظامی  وزارت کشور برگزار گردید که بحمدالله  توانستیم با تهیه پروتکل‌های لازم، مساجد را برای برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر آماده کنیم و نهایتا شاهد برگزاری باشکوه مراسم احیا در شب‌های قدر و همچنین برپایی نماز عید سعید فطر در مساجد کل کشور بودیم.
 
وی در ادامه با تشکر از رهبر معظم انقلاب و ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مساجد در شب های احیا خوش درخشیدند و با توجه به پروتکل هایی که توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد و وزارت بهداشت تدوین شده بود، نکات بهداشتی را در مراسم احیا و نماز عید سعید فطر رعایت کردند.
 
وی افزود: این حرکت مومنانه در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری صورت گرفت. معظم له در بخشی از بیاناتشان اشاره داشتند: در حوزه دین این مردم و مومنین هستند که به بهترین نحو پروتکل های بهداشتی را رعایت خواهند کرد. حقیقتاً هم همینطور شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده افزود: با درخواست‌های مکرر مردم و نمازگزاران، بنا بر این شد که در روزهای آتی، مساجد فقط و فقط برای اقامه نماز جماعت و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باز باشند.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به زحمات کادر درمان و جامعه پزشکی در ایام شیوع کرونا گفت: ما باید برای قدردانی از آنها با رعایت کامل دستورات و پروتکل های بهداشتی  مراقب شیوع کرونا باشیم.
 
 وی افزود: ما باید کرونا را بپذیریم زیرا هنوز نه واکسنی برای آن یافت شده و نه درمان قطعی برای آن وجود دارد! لذا بایستی تدبیر کنیم و در اجتماعات مراقبتهای لازم را انجام دهیم.و هر دستگاه و نهادی وظایف و مسئولیتهای خود به بهترین شکل در مقابله با این ویروس منحوس اجرا نماید.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به آنچه که در جلسه وزارت کشور مصوب شده، گفت: در روزهای آتی با اعلام رسمی وزارت بهداشت و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی نمازهای جماعت در مساجد برپا خواهد شد. این امر فقط و فقط برای اقامه نماز جماعت است و سایر مراسم ها از قبیل ختم ها جشن ها و سایر مراسم مذهبی  که مستلزم اجتماعات مردمی است  فعلا برگزار نخواهد شد.
 
وی افزود: همراه داشتن مهر شخصی و کتاب دعا ، زدن ماسک و رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی از ضروریات حضور در نماز جماعت است. همچنین توصیه میشود افراد مسن   و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مدتی رعایت نموده  و فعلا  در نمازهای جماعت حضور پیدا نکنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده با بیان اینکه ما همانطور که نگران سلامت جسم مردم هستیم باید نگران سلامت معنوی و روحی و روانی  مردم  نیز باشیم، گفت :وجود فضاهای معنوی و مذهبی مثل بقاع متبرکه، مساجد و حرم های اهل بیت علیهم السلام حقیقتاً در سلامت و آرامش روانی جامعه تأثیر بسزایی دارند. این فضاها مملو از یاد خدا، ذکر و ارتباط با اوست و قرآن نیز در این باره می فرماید: «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»، همانا با یاد خدا دلها آرام می شود.ذکر و یاد خدا مایه آرامش انسان است.قدر این فضاهای معنوی را بیشتر بدانیم.
 
وی افزود: امید است با ریشه کن شدن کامل ویروس عجیب و منحوس کرونا هر چه سریعتر شاهد صفوف منظم و حضور بیشتر مردم مومن و خداجو در مساجد باشیم.
 
لبیک مردم به دعوت رهبر انقلاب در رزمایش «مواسات، همدلی و کمک مومنانه» اثبات ولایتمداری آنها بود
 
حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده در بخش دوم برنامه «مصباح» که به حضور پرشور مردم در رزمایش «مواسات، همدلی و کمک مومنانه» اختصاص داشت، گفت: اگرچه نماز جماعت در ایام شیوع کرونا درمساجد برگزار نشد، اما سعی کردیم  درب مساجد در اوقات شرعی  باز باشد، و صدای اذان از ماذنه ها شنیده شود. حقیقتا ما شاهد بودیم در ایام تعطیلی نماز جماعت دلهای مومنین برای حضور در مساجد پر میکشید. اما مردم این حضور را نه فقط  در نماز جماعت بلکه در عرصه های دیگری در مساجد رقم زدند.
 
 
وی افزود: امروزه کارکرد های متنوع مساجد بر کسی پوشیده نیست.کارکرد عبادی، تربیتی ،تعلیمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و..... بحمدالله مساجد یکی از مهمترین پایگاه های فرهنگی عبادی، همچنین یکی از مهمترین پایگاه های خدمات اجتماعی در حوزه های مختلف از بهداشت و سلامت گرفته  تا رسیدگی به ایتام و فقرا و مستمندان است. مهمترین پایگاه نیکوکاری، مهمترین پایگاه تجلی ارزش های اخلاقی و دینی و معنوی و همچنین مهمترین پایگاه برای ارتباط خالق و مخلوق می باشد .
 
وی افزود: در قرآن کریم در غالب مواردی که صحبت از نماز می شود در کنار آن مسئله زکات نیز مطرح می‌گردد .این امر نشان از اهمیت توجه به خلق خدا در کنار توجه به خداوند متعال وعبادت خدا دارد. یکی از مهم ترین عبادتها توجه به خلق خدا معرفی شده است. این امر نشات گرفته از اعتقاد و باور به توحید ،معاد و رستاخیز است. وقتی این اتفاق افتاد، آنگاه اصل می شود؛ ترجیح دیگران بر خود. اصل می شودایثار ؛ اصل میشود آخرت و ذخیره کردن و مهیا شدن  برای قیامت. در این حالت انسان خود را یک مسافر تلقی می کند و دنیا را به مثابه دار ممر می بیند یعنی زود گذر و محلی برای عبور نه دارمقر و محل استقرار دائمی.
 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه گفت: برخلاف این باورها، در آموزه های غلط مادی وغربی اصل  خود انسان و لذت و شهوت و قدرت و ثروت و مقام اوست . اصل ثروت، قدرت و منافع شخصی است. اما در اسلام اصل ایثار است اصل ترجیح دیگران بر خود است.لذا در اینجا رزمایش همدلی، مواسات و کمک مومنانه معنا پیدا میکند
 
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: تجلی این باورها امروز در عرصه کمک رسانی به خلق خدا در مساجد بحمدالله ظهور و بروز پیدا کرده است. امروزه مساجد علاوه بر کار کرد های معنوی و عبادی  بهترین نقش را در سلامت اجتماعی  و رفع آسیب های اجتماعی و در سلامت جسمی و بهداشتی جامعه ایفا نمودند.
 
 
وی از زحمات مسئولین وزارت بهداشت ،شخص وزیر و معاونین محترم ایشان و کادر پزشکی و سلامت اعم از پزشکان و پرستاران و خدمه و همچنین از بسیجیان عزیز و ائمه محترم جماعات، خدام و هیئت امنا بزرگوار و آحاد مردم مومن و خداجو که این حماسه حضور در صحنه را آفریدند و به دعوت مقام عظمای ولایت لبیک گفتند  تشکر کرد و تلاش در این عرصه رابزرگترین عبادت و اثبات ولایت مداری عنوان نمود.
 
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین یاد و خاطره شهدای عرصه سلامت و همه کسانی را که در ایام شیوع بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند، گرامی داشت و گفت: زبان از بیان تلاش و زحمات کادر درمان در این روزها قاصر است.
 
آمار خیره کننده و غافلگیر کننده کمک های مردمی
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه این برنامه با بیان اینکه یک ششم جمعیت ایران در تهران حضور دارند و یک‌سوم اثرگذاری در کل کشور با تهران است  گفت: آمار بسیار مسرت بخش و خیره کننده ای از زحمات مردم، ائمه محترم جماعات، بسیج و ارکان مسجد وجود دارد که این آمار تنها بخشی از آن چیزی است که اتفاق افتاده است. این آمار فقط مربوط به استان تهران است در کل کشور بحمدالله وضعیت به همین کیفیت ارزیابی میشود 
 
حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه درباره آنچه به عنوان مواسات، همدلی و کمک مومنانه انجام شده است، گفت: در باب ضدعفونی کردن معابر و محله ها توسط بسیج و جوانان مسجدی حدود ۳۰ هزار نوبت ضدعفونی صورت گرفته است.
 
وی افزود:حدود ۱۴ میلیون ماسک تولید و توزیع  شده است. دو میلیون اقلام بهداشتی تهیه و توزیع گردیده و حدود دو و نیم میلیون عدد گان تولید شده است.
 
رئیس مرکز رسیدگی و مسجد افزود: ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار سبد کالا در این ایام فقط توسط مساجد استان تهران توزیع شده و حدود ۶۰ راس گوساله و حدود ۶۰۰۰ گوسفند قربانی شد.
 
وی افزود: هفت میلیون لیتر آب میوه تهیه و توزیع و ۲۵۰ هزار پرس غذای گرم به دست نیازمندان رسید. همچنین، چهار میلیون عدد دستکش یکبار مصرف تهیه و توزیع و ۴۲۰ ایستگاه سلامت محلی برای ضدعفونی و توزیع اقلام بهداشتی برپا شد.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین در ادامه به کمک‌های مالی در استان تهران اشاره کرد و گفت: بیش از ۶ میلیارد تومان در استان تهران مبلغ نقدی جمع آوری و برای کمک به مستمندان نیازمندان و آنهایی که از کرونا آسیب دیده بودند هزینه شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده با اشاره به پویش «هر مسجد یک قربانی» که در ابتدای ماه رمضان از سوی این مرکز راه اندازی شد، گفت: با وجود این پویش و با وجود اینکه قرار بود مساجد در ماه مبارک رمضان تنها یک قربانی انجام دهند، اما خوشبختانه  آمارها دو برابر و بیشتر از این را نشان می‌دهد.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه آنچه که اتفاق افتاده ، کار یک نفر یا دو نفر نبوده گفت: بسیج، گروه‌های جهادی، سپاه و آحاد مردم در این امر حضور داشتند و به دعوت رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند. آنچنان که وقتی تلاش‌های مردم را در مساجد برای کمک رسانی به هموطنان می دیدیم، روزهای جبهه و جنگ و پشتیبانی های پشت جبهه از طریق مساجد تداعی می شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده در پایان گفت: امام حسین علیه السلام می فرمایند: «اعلموا ان حوائج الناس الیکم من نعم الله علیکم فلاتملوا النعم فتتحول الی غیرکم؛ آگاه باشید این که مردم به شما نیاز دارند، نعمت خدا است. از نعمت خدا با کسالت نگذرید .چون خداوند تبارک و تعالی  خود به خوبی می داند چگونه بنده هایش را سرپرستی کند! ولی این توفیقی است که نصیب ماو شما کرده تا در یک برهه از زمان رابط رساندن خدمات و فیض خدا به مردم باشیم. این توفیق را نباید با کسالت و بی حالی  از سر خود باز کنیم. فرصت را مغتنم بشماریم در روایت آمده است "قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : اِنّ لربّکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرَّضوا لها " نسیم های رحمانی در طول دوران حیات شما در حال وزیدن است باید خودتان رو در معرض این نسیم ها قرار بدهید و اعراض و دوری نکنید.تجربه نشان داده هرچه در معرض نسیم های رحمانی خودمان را قرار بدهیم عدد این نسیم ها برای ما بیشتر و تشخیص این نسیم ها برای ما سهل تر خواهد شد وبالعکس هرچه ازاین نسیم ها دوری کنیم عدد این نسیم ها کمتر و تشخیص این نسیم ها برای ما دشوارتر میشود.
 
https://www.masjed.ir/u/82y

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: