یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۷۰۱
گزارشگر : ایده ایده
گزارش مسجدی

مسجدی که مجری روضه خانوادگی رایگان شد

امام جماعت مسجد مظهری در ماه مبارک رمضان به دلیل شیوع ویروس کرونا، دست به ابتکاری برای برپایی روضه‌های خانوادگی زد. در این طرح، روحانیون به صورت رایگان در خانه‌ها حضور پیدا می‌کردند و روضه‌ می‌خواندند؛ طرحی که ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد به نقل از فارس، شیوع ویروس کرونا در کشور موجب لغو تجمعات و برنامه‌های مختلف مذهبی در کشور شد که در پی آن بسیاری از هیأت‌ها به سمت برگزاری جلسات مجازی حرکت کردند. روضه‌های مجازی، فضای جلسات مذهبی را به درون خانه‌ها و خانواده‌ها بُرد و اعضای یک خانواده به واسطه فضای مجازی دور هم جمع می‌شدند و گوش جان به ذکر نام و یاد اهل بیت (ع) می‌سپردند.
 
احیای روضه خانگی با شیوع کرونا
 
ابتکار مسجد مظهری تهران برای برپایی روضه‌های خانوادگی
 
برپایی روضه‌ خانگی و خانوادگی البته برای دیگر اقشار مردم که آشنا به مجالس روضه‌خوانی نبودند، اما شاید سخت و دشوار بود. امام جماعت مسجد مظهری در میدان قزوین تهران با کمک گروه جهادی مسجد دست به یک ابتکار زد و از ابتدای ماه مبارک رمضان برای برپایی روضه‌های خانوادگی اقدام کرد. حجت‌الاسلام حجت‌الله عاشق حسینی، امام جماعت این مسجد در این باره می‌گوید: «باتوجه به شیوع ویروس کرونا برای حفظ شعائر اهل بیت (ع) و برپایی مجلس عزا تصمیم گرفتیم بستر را برای برپایی روضه‌های خانوادگی ۴ یا ۵ نفره در منازل فراهم کنیم و برای این امر تبلیغاتی در سطح منطقه انجام دادیم که هر خانواده‌ای تمایل داشته باشد می‌تواند تماس بگیرد و برای برگزاری این برنامه اعلام آمادگی کند.»
 
 
برپایی روضه خانگی بدون هیچ هزینه‌ای
 
برگزاری یک مهمانی ساده در خانه و خانواده نیازمند فراهم‌سازی مقدمات بسیاری است که عمدتا موجب سختی و حتی هزینه برای اهالی منزل می‌شود، اما مسجدی‌ها تلاش کردند تا بار مالی برای خانواده‌ها ایجاد نکنند. حسینی در این باره می‌گوید: «در تبلیغات اطلاع‌رسانی شد این مراسم خانوادگی تنها با حضور پدر و مادر خانواده و فرزندان برگزار می‌شود و امکان حضور دیگر اقوام نیست. خانواده‌ها برای برگزاری مراسم نیازمند اندیشیدن مقدمات و پذیرایی نیستند و حضور مبلغ و سخنران در منزل کاملا رایگان و بدون هیچ هزینه‌ای است.»
 
جلسه خانوادگی نیم ساعته
 
برای برگزاری این طرح علاوه بر امام جماعت مسجد، ۶ روحانی دیگر اعلام آمادگی کرده بودند و با تماس خانواده‌ها در ساعت‌های تعیین شده که حتی این امکان وجود داشت که خانواده‌ای بعد از افطار و در ساعات پایانی شب درخواست برگزاری محفل روضه داشته باشد، در منازل حضور پیدا می‌کردند و به روضه‌خوانی می‌پرداختند. عاشق حسینی می‌گوید: «برنامه روضه خانوادگی در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامید و ابتدا به بیان احکام و سپس روایاتی در خصوص خانواده پرداخته می‌شد و در نهایت نیز ذکر توسل و مصیبت انجام می‌شد.»
 
 
اما برپایی جلسه روضه خانوادگی آثار و فواید بسیار دیگری علاوه بر جاری شدن ذکر و نام اهل بیت (ع) دارد، حضور روحانی در خانه موجب ارتباط نزدیک اعضای خانواده با این قشر و طرح سوالات متعدد برای رفع مشکلات و شبهات نیز می‌شود.
 
 
امام جماعت مسجد مظهری می‌گوید: «برنامه پیش‌بینی شده برای روضه خانوادگی حدود ۳۰ دقیقه بود، اما عمدتاً پس از مراسم سوالات بسیاری از سوی اعضای خانواده مطرح می‌شد که شاید زمان حضور را به بیش از یک ساعت افزایش می‌داد. این طرح موجب شده بود همانطور که اعضای خانواده با حضور نزد پزشک امکان طرح سوالات مختلف در خصوص مشکلات جسمانی خود را پیدا می‌کنند، بتوانند پرسش‌های خود در خصوص مسائل دینی را مطرح کنند که بسیار خوب و تاثیرگذار بود. یکی از آثار این طرح قطعاً افزایش ارتباط و انس خانواده‌ها با روحانیت است و این طرح می‌تواند حلقه واصل خوبی میان خانواده‌ها و مساجد باشد و موجب شود خانواده‌ها در پی اجرای این طرح حضور پررنگ‌تری در مساجد داشته باشند.»
 
 
این طرح همچنان پس از ماه مبارک رمضان ادامه دارد و مبلغان مسجد مظهری همانطور که در این ماه فراتر از میدان قزوین به خانواده‌ها خدمات‌رسانی کردند، آمادگی دارند تا در مناطق بیشتری از شهر تهران با دعوت خانواده‌ها روضه برگزار کنند. عاشق حسینی در این باره می‌گوید: «بسیاری از خانواده‌ها در طول ماه رمضان و پس از آن درخواست داشتند تا به صورت ماهانه یا دو هفته‌ای یک بار مجلس روضه خانوادگی برای آن‌ها برگزار شود. بنابراین این طرح پس از ماه رمضان نیز ادامه خواهد داشت.»
 
پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/80W

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: