یکشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۶:۵۱
سرویس : اخبار نواحی
کد خبر : ۳۵۷۰۶
گزارشگر : ایده ایده
در مراسم تودیع و معارفه مدیر ناحیه شیخ کلینی(ره)

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده: مساجد، ظرفیتی است که خدا برای ما ایجاد کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده: مساجد، ظرفیتی که خدا برای ما ایجاد کرده است

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مراسم تودیع حجت الاسلام محمد حسینی و معارفه مدیر ناحیه شیخ‌کلینی(ره) حجت‌الاسلام سیداحمد ‌طباطبائی‌فر روز شنبه 31 خرداد در سالن کانون فرهنگی شهدای پاکدشت برگزار شد.

 

برای هر صندلی و هر پست مهم در این کشور کربلایی به پا شده است

 

این مراسم با حضور حجت الاسلام والسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام والمسلمین لزومی امام جمعه، هادی تمهیدی فرماندار و اعضاء شورای شهر پاکدشت و سرهنگ امجدی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج این شهر و همچنین حجت الاسلام بصیری معاون هماهنگی نواحی، حجت الاسلام حسینی مدیر سابق و حجت الاسلام طباطبایی‌فر مدیر جدید ناحیه شیخ کلینی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد و همچنین حجت الاسلام والمسلمین خدا پرست امام جمعه محترم شریف آباد برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با گرامیداشت روز بسیج اساتید و سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران گفت: ما مدیون امام راحل(ره)، جانفشانی ها و خون شهدا هستیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: اگر تعداد شهدای ما در طول جنگ تحمیلی ۲۱۴ هزار شهید باشد و ما سه هزار صندلی برای پستهای با نام داشته باشیم، به ازای هر پست ۷۲ شهید تقدیم انقلاب شده است. یعنی برای هر صندلی و هر پست مهم در این کشور کربلایی به پا شده است.

 

وی افزود: ما مدیون این خون‌ها هستیم. چگونه می‌شود این خون‌ها را پاس داشت؟ مگر تبعیت از راه شهدا و بودن در مسیر آنها!

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده یادآور شد؛ این جلسه، جلسه تکریم از خدمات ارزشمند حجت الاسلام حسینی است که سالهای متمادی در مسند ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان پاکدشت ناحیه شیخ کلینی( ره) قرار داشتند و معارفه حجت الاسلام طباطبایی‌فر در سمت مدیر جدید این ناحیه. توفیقات روز افزون برادرم حجت الاسلام حسینی را از خداوند متعال مسئلت می نمایم. انشالله در عرصه های دیگر در خدمت ایشان خواهیم بود و از خداوند متعال توفیقات روزافزون را برای مدیر جدید این ناحیه نیز مسئلت داریم.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه یادآور شد: مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال ۶۸ با حکم مقام معظم رهبری در استان تهران تاسیس شد که ریاست مرکز در ابتدا با مرحوم آیت الله مهدوی و مسئولیت اجرایی آن نیز در همان زمان با مرحوم آیت الله انواری بود. پس از آن مسئولیت این مرکز به حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی سپرده شد. بعد از حجت الاسلام ابراهیمی مسئولیت به حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری سپرده شد و حدود قریب به یک سال و نیم است که من مسئولیت این مرکز را با عنایت و موافقت مقام معظم رهبری بر عهده دارم.

 

وی افزود: ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد یک جایگاه عظیم و خطیر است. در روایات ما بهترین بقاع، مساجد معرفی شده اند. مساجد خانه‌های خدا هستند. مساجدمهمترین سنگر عبادی، معرفتی و فرهنگی در حاکمیت اسلامی هستند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: یکی از ابتکارات اسلام این است که با شروع اسلام مسجد تاسیس شد و مساجد به تعبیری رونق گرفتند. شاید تاریخچه تاسیس مساجد به قبل از اسلام نیز برگردد. ولی اگر مسجد الحرام و قدس شریف را مستثنا بکنیم، با شروع اسلام و تاسیس مسجد النبی(ص) و پایگاه حاکمیت دینی در واقع معنای مضاعفی به اهمیت مساجد بخشیده شد. شروع اسلام با تاسیس مسجد، بقای آن نیز با محتوا بخشی به مساجد است. مساجد مهمترین پایگاه تربیت، تعلیم و پایگاه اجتماعی _ سیاسی ، پایگاه نظامی، پایگاه تربیتی و معرفتی، پایگاه رفع بسیاری از حوائج مومنین در حوزه‌های مختلف هستند.

 

وی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) قضاوت را در مسجد انجام میدادند، درس، بحث و مذاکره با یاران خود را در این مکان مقدس انجام می‌دادند. همچنین عزل و نصب فرماندهان را نیز در مساجد انجام می‌دادند. مسلمین اگر می‌خواستند عهد اخوت ببندند این کار را در مسجد انجام می‌دادند و اگر می خواستند در مورد جنگ صحبت کنند باز هم آن مکان مسجد بود. به هرحال مهمترین پایگاه تعلیمی، تربیتی و فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی در اسلام مساجد هستند.

 

وی خاطر نشان کرد: مهمترین سنگر برای صیانت از مرزهای عقیدتی و مرزهای اخلاقی و همچنین مهمترین پایگاه تربیت فکری و معنوی همه اقشار جامعه مساجد است. در انقلاب اسلامی نقش مساجد نقش بی‌بدیلی است. شکل گیری انقلاب اسلامی در مساجد بود. مردم مومنی که در مساجد حضور داشتند، صحبت های امام(ره) را می‌شنیدند و آن را نشر و ترویج می‌کردند. اعلامیه‌ها و سخنرانی های امام توسط یاران امام(ره) و مبلغینی که در مساجد بودند به اقصی نقاط کشور ابلاغ می‌شد. شروع انقلاب با مسجد و ادامه آن هم، با مسجد است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده خاطرنشان کرد: مسجد در رفع توطئه‌های مختلفی که منافقین، دشمنان داخلی و خارجی بر علیه نظام داشتند؛ نقش بی‌بدیلی داشت. نقش بصیرت افزایی در حوزه‌های عقیدتی، سیاسی، فرهنگی.

 

وی افزود: همچنین مسجد مهمترین پایگاه تربیت فکری و فرهنگی جوانان است. مسجد کانون پرورش فکری کودکان، نوجوانان، جوانان و همه اقشار جامعه است. در زمان جنگ ما دیدیم که مهمترین پایگاه تدارکاتی و خدمت در پشت جبهه مساجد بودند. حضور مردم و اقشار مختلف زن و مرد پیر و جوان برای امداد به جبهه های جنگ در مساجد بود. مهمترین پایگاه بسیج و محل تربیت نیروهای انسانی، در زمانی که جنگ به ما تحمیل شد، در مساجد شکل گرفت. همچنین مسجد محلی برای دفع شر بسیاری از دشمنانی بود که در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کردند. بعد از جنگ نیز همینطور، مساجد نقش مهم بصیرت افزایی را داشتند.

 

 

 مساجد پایگاه حکومت الله است

 

حجت الاسلام نوری زاده با اشاره نوع مدل حکومت اسلامی افزود: شکل و مدل حکومت اسلامی، شکل و مدل مسجد محور است امام و ماموم به مثابه امام و امت هستند. همانطور که در نماز نباید از امام پیشی بگیریم و یا از امام عقب بی‌افتیم و مواظب امام باشیم، در مدل حکومت دینی نیز چنین است.

 

وی افزود: مساجد پایگاه حکومت الله است. به تعبیر آیت الله اراکی در روز جهانی مسجد، مساجد خانه امام است. مساجد محل حاکمیت الله و ارزش‌های الهی است. بنابر این مسئله بسیار مهم است و مدیریت این مکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امام جماعتی که این مسئولیت را می‌پذیرد در واقع باید بداند در کجا پا می گذارد و مسئولیت می پذیرد.

 

 

 اگر سهم هر دستگاه در مساجد مشخص باشد، اتفاق مبارکی خواهد افتاد

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: امروز بیش از ۲۵ نهاد رسمی و غیر رسمی در مساجد حضور پیدا کرده است و اگر این نهادها با برنامه و هماهنگی در مسجد حضور داشته باشند اتفاق میمون و مبارکی خواهد افتاد، هم‌افزایی خواهند داشت و جلوی موازی‌کاری ها گرفته خواهد شد. اگر سهم هر دستگاه در مساجد مشخص باشد، اتفاق مبارکی خواهد افتاد. امروز هلال احمر، کمیته امداد، بسیج، سپاه، ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما و نهادهای مختلف، آموزش و پرورش و آموزش عالی، احساس می‌کنند به نوعی به مسجد تعلق خاطر دارند و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، باید از مساجد شروع شود. مساجد کانون توجه همه نهادها و ارگان ها در نقش های تربیتی و فرهنگی است. ما بایستی برای این کار کرد اهمیت خاصی قائل باشیم.

 

 

 مهمترین پایگاه در رزمایش همایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه

 

وی یادآور شد: در بلایای طبیعی که امسال و سال پیش رخ داد در خوزستان، لرستان و گلستان و اقصی نقاط کشور مهمترین کانون جمع آوری کمک های مردمی از نقدی تا غیرنقدی و مهمترین درگاه جمع آوری کمک، مساجد بودند. در بخش خدمات رسانی به محرومین مهمترین پایگاه نیکوکاری نیز مساجد بودند. در رزمایش همایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه که از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی بیان شد، مهمترین پایگاه و مورد اعتماد ترین آن ها مساجد بودند. فقط و فقط مرکز رسیدگی به امور مساجد توفیق پیدا کرد، با اعتمادی که به مرکز وجود دارد، قبل از شروع سال به درگاهی برای توزیع بسیاری از کالاها و خدمات حوزه اجتماعی، تبدیل شود.

 

 

مساجد پیشگام مبارزه با کرونا

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در زمان شیوع ویروس منحوس کرونا، مساجد در حوزه سلامت و بهداشت پیشگام بودند. در همین استان تهران بیش از نیمی از مساجد استان در قضیه تولید ماسک، گان و مواد ضدعفونی کننده، تولید آبمیوه و توزیع غذا برای کادر درمان بیماران کرونایی، حضور پررنگی داشتند. 

 

وی افزود: این حرکت خودجوش و مردمی نشان می‌دهد که مساجد یک پایگاه توحیدی و مردمی است. هم ارتباط با خالق در آن وجود دارد و هم ارتباط با مخلوق! در قرآن هم هرجا بحث نماز مطرح است، بحث زکات نیز مطرح می‌شود. خداوند در باب عمران و آبادانی مساجد می فرماید، إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ؛ عمران و آبادانی مساجد توسط کسانی صورت می‌گیرد که؛ ایمان به خدا و معاد دارند و نماز می‌خوانند و زکات می‌دهند. یعنی هم ارتباط با خدا دارند و هم ارتباط با خلق خدا.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده ادامه داد: در همین مورد بیماری کرونا، البته در کل کشور هم همین طور بود، در همکاری با نهادهای مختلف تصمیم بر این شد که، بهترین جا برای شناسایی افراد مستمند و گرفتار می‌تواند مساجد باشند. وقتی با بنیاد علوی و جاهای دیگر صحبت از شناسایی افراد مستمند بود، تصمیم بر این شد که بهترین جا برای شناسایی آنها مسجد است.

 

وی افزود: توزیع کالاها و بسته های معیشتی و نقدی، از طریق مرکز رسیدگی به امور مساجد و خود مساجد صورت گرفت.

 

 

مساجد، ظرفیتی است که خدا برای ما ایجاد کرده است

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه، در حوزه مباحث سیاسی مهمترین پایگاه بصیرت افزایی و معرفتی مساجد هستند، گفت: مهمترین نکته این است که قدر این ظرفیت را بدانیم این ظرفیتی است که خدا و خانه های خدا برای ما ایجاد کردند. ائمه محترم جماعات باید قدر این ظرفیت را بدانند و شبانه روز وقت خود را مصروف این کانون الهی بکنند. 

 

حجت الاسلام نوری زاده یادآور شد: وقتی خدمت مراجع معظم تقلید در قم ‌رسیدیم، حضرت آیت‌الله سبحانی فرمودند: «مساجدی موفقند که؛ امام جماعت آن تمام دغدغه و فکرش آن مسجد باشد.» ما امیدواریم روزی این اتفاق بیفتد و دغدغه ما مسجد باشد. وقتی دغدغه ما مسجد شد، آنگاه برای جوانان، نوجوانان، سالمندان و حتی دانشجویان برنامه داریم و یا به دنبال برنامه هستیم.

 

 

راهبردهای چهارگانه مرکز رسیدگی به امور مساجد

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: راهبردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد از ۱۴۰۰ به بعد این است که؛ شبکه سازی، گفتمان سازی، جریان سازی و فرهنگ سازی را ارتقا دهد. این چهار راهبرد از چه طریق محقق می‌شود؟؛ از طریق توانمندسازی ائمه جماعات و برنامه ریزی دقیق در هر مسجد، متناسب با ظرفیت های آن. همچنین با مشارکت نهادهای مختلف و ائمه جماعاتی که دغدغه ‌مند هستند.

 

وی داشتن برنامه‌ریزی را لزوم موفقیت یک امام جماعت و مسجد دانست و گفت: امروزه بدون برنامه نمی‌شود حرکت کرد. دشمن برای جوانان و خانواده های ما و فرزندان و عموم جامعه ما برنامه دارد. او برای به انحراف کشیدن آن ها و ارزش‌های آنها با ایجاد زاویه بین آنها با انقلاب، رهبری، نظام و شهدا برنامه دارد. دشمن برای بی‌رغبت کردن ما نسبت به ارزشهای دینی، برای جدایی ما از مسجد و فضاهای دینی برنامه دارد و بسیار بد است که ما برنامه نداشته باشیم!

 

 

مهندسی فرهنگی از نهادها تا محله

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد باید پایگاهی بشود برای مهندسی فرهنگی. مثل جایی که مراجعه می‌کنید برای گرفتن نقشه ساختمانی. حتی جایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاد باید تبدیل شوند به مکانی برای مهندسی فرهنگی. با توجه به اطلاعاتی که ما از منطقه داریم بایستی یک برنامه دقیق ارائه دهیم. چطور می‌شود این کار را کرد؟: باید شناسنامه محلی ارائه دهیم. اینکه نخبگان محل چه کسانی هستند، بسیجیان، دانش‌آموزان، فرهنگیان، خانواده‌های معظم شهدا، معنونین و معمرین را در محله شناسایی کنیم و در طول سال به دنبال بهانه باشیم تا پای این اقشار را به مسجد باز کنیم تا آن ها پیام رسانی برای گروه‌های دیگر باشند. به عنوان مثال؛ اگر تقدیر و تشکر از یک دانشجوی نمونه را در مسجد برگزار کنیم و یا دانش آموزان نمونه را در مسجد تشویق کنیم، این امر به پای بند کردن آنها و خانواده‌ آنها به مسجد منجر خواهد شد.

 

وی افزود: از دامادها در مسجد تقدیر کنیم. جوان های ما زندگی خود را با شنیدن یک موعظه از امام جماعت شروع کنند. چقدر زیبا میشود؟ اسلام نیز تاکید دارد؛ از همان زمانی که کودک پا به عرصه هستی می گذارد، گوش و وجود او با این معنویت آشنا شود و برای همین در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه می خوانند. کام او را با تربت ابی عبدالله امام حسین(ع) برمی‌دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه گفت: ما در مرکز رسیدگی به امور مساجد، در زمان شیوع کرونا تمام تلاش خود را کردیم که درب مساجد بسته نشود، نماز‌ها به خاطر اینکه اجتماعات باید تعطیل میشد، تعطیل شدند ولی تاکید کردیم که درب مساجد باید باز باشد. اذان پخش و فضا به صدای اذان معطر شود. خیلی بد است که در جامعه اسلامی اذان شنیده نشود.

 

شناسایی محله راه موفقیت امام جماعت

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در قسمت پایانی سخنانش گفت: توصیه من به برادران عزیزی که در این سنگر مشغول هستند این است که؛ ابتکار، خلاقیت، نوآوری، جمع آوری اطلاعات منطقه، شناسنامه محله و ارتباط وثیقی با اهل محله داشته باشند. یکی از معجزات اسلام غیر از قرآن اخلاق پیامبر اکرم(ص) بود. امام جماعتی که اخلاق داشته باشد، مردم دور و بر او را خواهند گرفت.

 

وی افزود: لازم است، برای خدا بعضی وقت‌ها سکوت کنیم. برای خدا بعضی وقتها جواب ندهیم و بعضی وقتها کوتاه بیاییم! ممکن است بین کسانی که در مسجد فعالیت میکنند زوایایی وجود داشته باشد. نباید سخت گرفت. باید با نرمش قهرمانانه بتوانیم افراد را جذب مسجد کنیم.

 

 

استفاده از ظرفیت شهر پاکدشت به عنوان یک توصیه

 

  رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان خطاب به مدیر جدید ناحیه شیخ کلینی(ره) گفت: توصیه من به برادر عزیزم حجت الاسلام سید احمد طباطبایی فر این است که؛ از ظرفیت شهرستان پاکدشت به بهترین شکل استفاده کنند. از ظرفیت علما، فرهیختگان، امام جمعه محترم پاکدشت، روحانیت معزز، دانشگاه، مدارس و بسیجیان استفاده کنید.

 

وی گفت: پاکدشت شهرک پاکان، مومنین و انقلابیون است. از ظرفیت حجت الاسلام حسینی و مدیران این شهر استفاده کنید تا بتوانید این مجموعه را که در گذشته به صورت فاخری مدیریت شده بود، در آینده نیز به صورت فاخرتری اداره کنید و منشا اثرات بیشتری در حوزه خدمات فرهنگی و تربیتی باشید.

 

گفتنی است: در این مراسم حکم حجت الاسلام سید احمد طباطبایی فر مدیر جدید ناحیه شیخ کلینی قرائت و توسط رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به وی اعطا شد.

حجت الاسلام طباطبایی فر اواخر اردیبهشت ماه گذشته به سمت مدیریت ناحیه شیخ کلینی منصوب شد. 

 

 

https://www.masjed.ir/u/81t

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن