شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۶
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۷۱۴
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

داداش رضا و آبجی معصومه

در جهان امروز سیاستمداران دیگر به قشر بزرگسال جامعه کار ندارند و فهمیده‌اند برای آنکه بخواهند فرهنگ ملتی را عوض کنند کافی است برای بچه‌ها خدمات ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛ عروسک‌ها، تنها اسباب‌ بازی نیستند؛ دنیایی هستند از معنا و مفهوم، که کودک شما را با خود همراه می‌کنند و شخصیت و تفکر واقعی او را شکل می‌دهند و حتی قادر هستند انسانی دیگر تربیت کنند. شاید به همین دلیل باشد که در زمانه ما، عروسک‌ها به این اندازه از اهمیت برخوردار هستند و برای آنها سرمایه‌گذاری می‌شوند.

در جهان امروز سیاستمداران دیگر به قشر بزرگسال جامعه کار ندارند و فهمیده‌اند برای آنکه بخواهند فرهنگ ملتی را عوض کنند کافی است برای بچه‌ها خدمات ایجاد کنند. راستی ما چقدر برای کودکانمان سرمایه‌گذاری کرده ایم؟ چقدر به وسایل بازی او اهمیت داده‌ایم؟ عروسک "رضا رزمنده و آبجی معصومه" نشان دغدغه‌مندی گروه فرهنگی هنری عرش است که می‌خواهد در چشم دشمن ایستاده و خود برای نسل آینده انقلاب برنامه بریزد:

ایده: اهدای عروسک‌های ایرانی اسلامی به کودکان مسجدی

مشروح ایده

قدم اول تصمیم گرفتیم در نمایشگاه دفاع مقدس غرفه‌ کودک را به عهده بگیریم و عروسکی بسازیم که یاد آور شهدای نوجوان باشد.یکی وسایل لازم را خرید، دیگری طرح داد و آن دیگری اجرا کرد. در این بین جالب توجه‌ترین قسمت ماجرا این بود که ما در جمع‌مان اصلا عروسک ساز حرفه‌ای نداشتیم و یکی از دوستان با تلاش فراوان توانست طرحی که می‌خواستیم را پیاده کند.

پس از ساخت عروسک، لباس آن نیز با توجه به عکس‌های رزمنده‌ها دوخته شد؛ حالا مانده بود طراحی فضای زمینه‌ای که عروسک قرار بود آن جا قرار بگیرد. یکی از دوستان جیپ چوبی ساده‌ای ساخت، دیگری اسکلت فلزی خیمه دوازده نفره را درست کرد، یکی کوله‌پشتی دوخت و یکی چادر خیمه را.

برای عروسک، سنگر، پتوی جبهه‌ای، قاشق و کنسرو، چراغ‌قوّه، قطب‌نما، مهر و تسبیح و جانماز و قرآن هم در نظر گرفتیم و بی‌سیم و قمقمه و کنسرو کوچک با آلومینیوم ساختیم. چند پرچم و تابلوی لبخند بزن بسیجی و… هم طراحی کردیم و فضای زمینه را چیدیم. با آغاز به کار نمایشگاه دفاع مقدس لواسان، با وجودی که نمایشگاه اصولا چیزی برای ارائه به آن معنا نداشت که مخاطب زیادی را جذب کند، مخاطبان راضی از عروسک ساخته شده چشمگیر بودند.

بعد از این استقبال و رایزنی‌های اولیه چون حامی قوی نداشتیم خودمان اقدام کردیم، هرکس هرچه داشت آورد و با توکل به خدا کار آغاز شد. با همه سختی‌های کار، سرانجام به یاری حق و دستگیری شهدای والامقام، از ما کار تولید عروسک دفاع مقدّس در طی ۲ ماه تلاش و پیگیری مداوم به نتیجه‌ اولیّه رسید.

 

اهداف و ضرورت‌ها

1. روش دشمن در القای فرهنگ خود به جامعه هدف و اینکه معمولا قهرمانان خود را از طریق اسباب‌بازی و وسایل کودکانه معرفی می کرد ما را برآن داشت تا برخلاف شیوه معمول که جامعه هدف دانشجویان دیده می‌شد، این بار برای کودکان عروسک و نماد یک قهرمان ملی تولید کنیم.

2. با اندک بررسی متوجه شدیم رفته‌رفته بن‌تن و مرد عنکبوتی جای قهرمانان ملّی ما را می‌گرفتند و الگوی فرزندان ما می‌شدند و مسئولین فرهنگی کماکان برای دانشجویان همایش برگزار می‌کردند! اینگونه شد که در سالی که ولیّ امرمان آیت ا… خامنه ای(دامت برکاته) دستور به عزم ملی در راه فرهنگ و اقتصاد دارند، تصمیم گرفتیم در قالب عروسک قهرمانان ملی و دینی مان را معرفی کنیم.

 

ویژگی  عروسک‌ها

وجه تسمیه: رضا: به حرمت نام مبارک امام رئوف ایرانی‌ها امام رضا(ع)، فهمیده: به نشانه آنکه خمینی رحمه‌الله شهید فهمیده شهید نوجوان را رهبر ایران خوانده‌اند. انتخاب نام مبارک "معصومه" برای عروسک دختر به جهت قرینه نام برای رضا و اشاره به نام مبارک کریمه اهل بیت.

حالات عروسک: ساخت عروسک در حالات مختلف و زمینه‌های متنوع مثل نشسته، خوابیده، داخل ماشین، داخل سنگر، در حال نماز

ابزار عروسک: مجموعه کاملی را برای بازی در کنار آن ایجاد کرده است مثل: سنگر، پتوی جبهه‌ای، قاشق و کنسرو، چراغ‌قوّه، قطب‌نما، مهر و تسبیح و جانماز و قرآن هم در نظر گرفتیم و بی سیم و قمقمه و کنسرو کوچک با آلومینیوم. چند پرچم و تابلوی لبخند بزن بسیجی و…

بومی و ارزشی بودن: ملموس بودن و نزدیک بودن عروسک به فرهنگ خانواده و محل و امکان ارتباط‌گیری الگوهای واقعی آن با این توضیح که در هر محله و خانواده شهید شاخصی حضور دارد.

تناسب سنی: طراحی عروسک متناسب با سن کودک و نوجوان: یعنی رزمنده نوجوان. عروسک در نگاه اول نماد شهید نوجوان است.

https://www.masjed.ir/u/80U

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: