یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۸۰۱
گزارشگر : مدیر مدیر

در امتداد نقش‌آفرینی در دفاع مقدّس

حجت الاسلام والمسلمین «علی سرداری» در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مساجد، مدارس علمیه و هیئت های مذهبی مهم ترین مراکز تجمع نیروهای انقلابی و انتشار سخنان و بیانیه های حضرت امام خمینی (ره) در دهه های چهل و پنجاه شمسی بودند، اظهار کرد: در میان نقش مساجد، برجسته تر است زیرا امکان تعطیل کردن و بستن این خانه های خدا برای حاکمیت به دلیل ریشه قرآنی آن بسیار سخت است.

 امام جماعت حسینیه حضرت قمر بنی هاشم (ع) (واقع در تهران، خیابان نبرد شمالی، خیابان پاسدار گمنام، خیابان قیام) افزود: مطالعه تاریخ بسیاری از حرکت ها در کشورهای اسلامی نشان می دهد هر گاه حاکمیت به گروه های مبارز فشار می آورد انقلابیون مساجد را پناهگاه خود قرار دادند موضوعی که درباره حرکت جریان اخوان المسلمین مصر وجود داشت. پس از به قتل رسیدن حسن البنا رهبر این جریان و تشدید فشارهای حکومت مصر بر نیروهای مبارز، اعضای اخوان به مساجد از جمله مساجد جامع قاهره پناه می بردند و به این صورت حرکت خود را زنده نگه داشتند.

 وی اضافه کرد: همین موضوع درباره حرکت های انقلابی مردم ایران در ادوار مختلف مشاهده می شود که انقلاب اسلامی بهترین نمونه در این زمینه است، در واقع وقتی رضاخان حکم به تعطیلی مجالس مذهبی و مدارس علمیه داد نتوانست مساجد را تعطیل کند و به این صورت نیروهای انقلابی در این خانه های خدا به حیات خود ادامه دادند تا اینکه در سال 1357 رژیم پهلوی را سرنگون کردند.

 وی ابراز کرد: جلسات تفسیر و سخنرانی مذهبی در مساجد شهرهای مختلف کشور در دهه های چهل و پنجاه، محل بیان اعتراض مردم و روشنگری نسبت به خیانت ها و جنایات های دستگاه فاسد و وابسته پهلوی بودند.

 حجت الاسلام سرداری در ادامه به نقش آفرینی مساجد در دوره دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: حسینیه ها نیز در این زمینه بسیار فعال بودند برای نمونه حسینیه حضرت قمر بنی هاشم (ع) خیابان قیام تهران، محل تربیت و تمرین رزمندگان اسلام و جمع آوری کمک های مردمی بود و پس از پایان جنگ هشت ساله، مرکزی برای اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم مذهبی و تبیین دستاوردهای نظام اسلامی شده است.

 وی اضافه کرد: مساجد و حسینیه ها از هر فرصتی برای بیان اعتراضات خود استفاده می کردند. برای نمونه مراسم بزرگداشت آیت الله حکیم در مسجد جامع تهران در سال 1349، به فرصتی برای بیان جنایت های محمدرضا پهلوی و وابستگی او به استکبار جهانی تبدیل شد.

 وی با بیان اینکه متاسفانه با گذشت زمان کم کم نقش مساجد در تحولات جامعه به ویژه در حوزه فرهنگی کمتر شد درحالی که اگر به محوریت این خانه های خدا پایبند می بودیم، امروز شاهد بسیاری از مشکلات و معضلات در کشور نمی بودیم، خاطرنشان کرد: اگر زمانی مساجدی همچون قبا، لرزاده و هدایت در تهران و میرزا یوسف در تبریز و حظیره در یزد، منشا شکل گیری و استمرار حرکت انقلابی ملت ایران علیه نظام شاهنشاهی بودند، امروزه نیز می توان از ظرفیت مساجد برای مقابله با آسیب های اجتماعی استفاده کرد، همچنان که مسجدی ها توانایی گسترده خود در مقابله با شیوع ویروس کرونا را به خوبی اثبات کردند.

https://www.masjed.ir/u/84w

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن