یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۸۴۶
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
حجت الاسلام رفیعی

منازل می‌توانند به تبعیت از مساجد همبستگی اجتماعی را برقرار کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: شاید امروز به خاطر ویروس کرونا درب مساجد بسته شده است و نماز جماعت که یکی از کارکردهای مساجد است تعطیل شد اما در عوض همبستگی و اتحادی که نشات گرفته از فرهنگ مسجد است در جامعه بیشتر پدیدار شده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رفیعی ، در خصوص بحث مساجد و کارکردهای آن و ‌اینکه چگونه می‌شود هر خانه را به یک مسجد تبدیل کرد اظهار کرد: در رویکرد اسلام کارکرد اصلی مساجد را تألیف قلوب و اجتماع مومنین تعریف کرده‌اند. یعنی جایگاه و پایگاهی برای تمرین اجتماع قلوب. در زمان حضرت رسول (ص) وقتی اتفاقی در جامعه رخ می‌داد و می‌خواستند مردم را جمع کنند لزوما وقت نماز این امر رخ نمی‌داد. مثلا اگر دشمنی حمله می‌کرد و یا می‌خواستند مشورتی کنند نبی‌مکرم اسلام(ص) دستور می‌دادند در کوچه‌ها ندا سر دهند و بگویید الاصلاة جامعه و مردم جمع می‌شوند و مشورت و یا طرح موضوع صورت می‌گرفت.

وی در ادامه با اشاره به روایتی گفت: از نبی مکرم اسلام(ص) نقل شده است که «إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ الْمَسَاجِدِ؛ به هنگام نزول بلا و آفت اهل مساجد سالم و محفوظ هستند». این یعنی آن اتحادی که در مساجد شکل می‌گیرد ما را در برابر بلاها نجات می‌دهد.

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: شاید امروز به خاطر ویروس کرونا درب مساجد بسته شده است و نماز جماعت که یکی از کارکردهای مساجد است تعطیل شد اما در عوض همبستگی و اتحادی که نشات گرفته از فرهنگ مسجد است در جامعه بیشتر پدیدار شده است.

رفیعی ادامه داد: ما قائل به این هستیم که در منازل هم می‌شود آن اتحاد و همبستگی اجتماعی را بین اهل خانه و مومنین ایجاد کرد. هر چند نماز جماعت تعطیل شد اما کارکردهای دیگر مساجد تقویت شد و این کارکردها چون بحث همبستگی و اتحاد قلوب بود در خانه ها و ارتباط اجتماعی ما ثاری و جاری است. لذا امروز شاهد این هستیم که افرادی که همش از خدا حرف می‌زدند و ارتباط دینی و معنوی را در رابطه با برداران و خواهران خود دارند که این هم نشأت گرفته از ارتباط با مسجد است را در این گرفتاری‌ها بیشتر خودش را نشان داد.

مساجد فقط نمازخانه نیستند

وی گفت: مساجد ما نماز خانه نیستند یکی از کارکردهای مساجد اجتماع مردم برای اقامه نماز است و در عین حال هزاران اجتماع دیگر می‌تواند در مساجد شکل بگیرد و خروجی آن در محله‌ها و ارتباطات و تعاملات و حتی در روابط ما در خانواده بین همسر و فرزندان شکل بگیرد.

این استاد اخلاق افزود: وقتی بر همبستگی تاکید می‌کنیم آن جایگاه و پایگاهی است که ما اصلاحا به آن مکان محور یا مکان پایه ولی امام محور می‌گوییم. وقتی امام جماعت مسجدی که متولی اقامه نماز است بتواند پا را فراتر از مسجد بگذارد و در حقیقت مسجد خودش را محله خودش قرار بدهد و همانند نبی مکرم اسلام (ص) «طبیبّ دوّار بطبّه» باشد و طبیب وار بین مردم بگرد از همین ظرفیت های مردمی می‌توانیم استفاده کنیم.

وی یاد آور شد: زندگی مدرن امروزی باعث شده است که از خیلی ار اصول فاصله بگیرم و همسایه از همسایه خبر نداشته باشد و مومن از مومن در حالی که در روایت داریم:« مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» این ارتباط و همبستگی با تعامل و شناخت می‌تواند از طریق امام جماعت مسجد باشد که مسجد را فراتر از آن فضای فیزیکی مسجد قرار بدهد و بتواند با محوریت امام بین مومنین و همسایگان و مردم هر محله همبستگی را ایجاد کند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

https://www.masjed.ir/u/85U

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری