شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۸۷۲
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
نقش آفرینی یک مسجد

از عصر مشروطه تا بحران کرونا

کارگزاران مسجد آیت‌الله بهبهانی که زمانی محل اقامه نماز یکی از سران نهضت مشروطه بود، در دوره شیوع ویروس کرونا کوشیدند با تدابیر مختلف در این مسجد را باز نگاه دارند تا کسبه محله سرپولک برای انجام واجبات دینی خود به دردسر نیفتند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، محله سرپولک در جنوب شهر تهران واقع شده که از جنوب به بازار (آستان مقدس امامزاده) سید اسماعیل (ع)، از شمال به خیابان 15 خرداد غربی، از شرق به خیابان شهید مصطفی خمینی و از غرب به بازار آهنگران منتهی می شود. این محله که اکنون همان کوچه علیرضا غفاری سرپولک نام دارد، ترکیب ناهمگونی از خیاطان، بافندگان، اتوکاران و فروشندگان رنگ و مواد پلاستیکی است.

منزل پدری شهید مصطفی چمران در این محله از تهران واقع و به یاد این شهید نام آشنا به خانه موزه شهید چمران تبدیل شده است. منزل آیت الله سید عبدالله بهبهانی از رهبران نام آور انقلاب مشروطه نیز در محله سرپولک واقع است، خانه ای که درست در کنار مسجد آیت الله بهبهانی واقع شده و این روحانی فقید در این مسجد اقامه نماز می کرد. اصولا وجود این دو بنا موجب شهرت محله سرپولک شده است اما باید اذعان کرد که مسجد آیت الله بهبهانی نیز از دلایل شهرت این محله قدیمی در قلب پایتخت ایران است. در واقع اهالی این مسجد کوشیده اند نام این مسجد در میان اسامی شخصیت های تاریخی گم نشود که در این زمینه موفق بوده اند.

مسجدی که همیشه مملو از جمعیت است

«اکبر خواجوند» از کسبه بازار تهران که بارها در مسجد آیت الله بهبهانی برای اقامه نماز جماعت یا فرادی و بهره مندی از برنامه های آن شرکت کرده، به خبرنگار شبستان گفت: این مسجد از زمانی که یادم می آید زیرا بیش از 40 سال است خودم و برخی از بستگان و همشهریانم در این محله از تهران به کارهایی همچون نانوایی و خیاطی و بافندگی مشغول هستیم، همیشه هنگام اذان ظهر مملو از جمعیت می شود و در هیچ مناسبتی نیست که ویژه برنامه همراه با سخنرانی و مداحی در آن برگزار نشود، پذیرایی از نمازگزاران نیز همیشه به راه بوده است.

مسجد آیت الله بهبهانی از نظر ظاهری هر فردی را به دل تاریخ می برد هرچند چند سال پیش بازسازی کاملی در آن صورت گرفت البته با حفظ نصف و نیمه معماری دوره قاجاری آن. تمام مغازه های اطراف این مسجد جزو رقبات آن هستند و مطمئنا همین موضوع از دلایل موفقیت این خانه خدا در مناسبت های مذهبی و ملی است.

بنیادی که موجب شهرت مسجد آیت الله بهبهانی شده است

 مسجد آیت الله بهبهانی که البته در میان مردم به مسجد سرپولک نیز شهرت دارد دستگیری از نیازمندان را جزو برنامه های مهم خود قرار داده است. اهالی این مسجد به این منظور «بنیاد خیریه محبان الصادق (ع)» را تاسیس کردند که از نیازمندان جنوب تهران از طریق تهیه بسته های ارزاق و پوشاک، تامین اجاره بهای منازل استیجاری شان و پرداخت کم هزینه درمانی دستگیری می کند. امیرحسین شریعتمداری، سید علی خرازیان مقدم و مسعود عباسی که از اعضای هیئت امنای این بنیاد هستند در دوره شیوع ویروس کرونا با همکاری چند خیر دیگر توانستند هزینه تهیه صدها بسته ارزاق و لوازم بهداشتی برای کمک مومنانه به نیازمندان را تامین کنند. با اینکه حدود 13 سال از فعالیت رسمی این بنیاد می گذرد اما جزو مراکز خیریه موفق در سطح جنوب شهر تهران شده است.

مسجد آیت الله بهبهانی در برگزاری برنامه های کوتاه در حوزه های قرآنی بسیار موفق است. «رضا نظری»، از کسبه بازار تهران در این باره به خبرنگار شبستان گفت: عمده نمازگزاران این مسجد از کارگران و کسبه هستند بنابراین می خواهند بلافاصله پس از انجام واجبات خود به محل کارشان بازگردند، اما علاقه دارند در زمان حضور در مسجد آیت الله بهبهانی بیشتر از گذشته به دین آشنا شوند بر همین اساس کار خوبی که مسئولان این مسجد انجام داده اند اجرای برنامه های مذهبی و قرآنی در مدت زمان کوتاه است. این کار باید برای همه مساجد به ویژه آنهایی که در مناطق تجاری هستند، صورت گیرد.

باز بودن مسجد آیت الله بهبهانی در دوره کرونا برای رعایت حال کسبه

مسجد آیت الله بهبهانی دارای شبستان نسبتا بزرگ و حیاطی متوسط است که در بسیاری از مناسبت ها اهالی این مسجد حیاط این خانه خدا را برای برگزاری برنامه فرش می کنند. البته با شیوع ویروس کرونا بیشتر از این فضای باز استفاده می شود. این مسجد همچون سایر مساجد واقع در بازار تهران با شیوع ویروس کرونا مدت زمان زیادی تعطیل بود ولی اهالی آن کوشیدند تا آنجا که ممکن است در این مسجد را باز نگاه دارند. در واقع به این دلیل که این مسجد در منطقه تجاری واقع شده و اکثریت قریب به اتفاق نماگزاران آن از کسبه هستند، طبیعتا اگر در مسجد آیت الله بهبهانی باز نباشد در آماده کردن خود برای اقامه نماز دچار مشکل می شوند. به هر روی هیئت امنای این مسجد زمینه باز بودن این مسجد در دوره کرونا را البته بدون برگزاری نماز جماعت مهیا کردند. یکی از نکات جالب درباره مسجد آیت الله بهبهانی این است که به دلیل برقرار بودن گاهی افراد پس از اقامه نماز دقایقی در این مسجد استراحت می کنند.

مسجد آیت الله بهبهانی که زمانی محل اقامه نماز یکی از رهبران انقلاب مشروطه بود همچنان با جدیت کارگزاران آن در خدمت اشاعه معارف دینی و دستگیری از نیازمندان است. 

https://www.masjed.ir/u/86s

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: