یکشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۰۱۴
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
به بهانه سالگرد درگذشت آیت‌الله «عزیزالله خوشوقت»؛

امام جماعتی که جوانان بسیاری را مسجدی کرد

آیت‌الله خوشوقت، مجتهد، استاد اخلاق و امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) در تهران بود و توانست سالیان متمادی دانشجویان و طلاب جویای حق را به این مسجد جذب کرد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، عزیزالله خوشوقت (زادهٔ 1305) مجتهد و استاد اخلاق، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی واقع در سه راه طالقانی (پیچ شمیران) در تهران بود. او از بارزترین شاگردان اخلاق و عرفان علامه طباطبایی بود. وی در اوایل انقلاب از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. وی از جمله اساتید برجسته اخلاق بود که سال‌ها مجلس وعظش در تهران و قم از مسئولان و مقامات کشوری گرفته تا دانشجویان و طلاب جویای حق را به سمت خود کشانده بود.

این عالم بزرگوار و انقلابی اگر چه هیچ‌گاه در مسندی از مسندهای نظام مقدس جمهوری اسلامی تکیه نزد، اما همواره تحلیل‌ها و پیش بینی‌های دقیق او در عالم سیاست تحسین کارشناسان و تحلیلگران سیاسی را به همراه داشته است.

آیت الله عزیزالله خوشوقت دروس مقدماتی حوزه را از مسجد معز الدوله آغاز کرد و در مدرسه لرزاده ادامه داد و سپس برای بهره بردن از اساتید بنام به حوزه علمیه قم آمد و در آنجا در دروس آیات عظام سید حسین بروجردی، سید محمد حسین طباطبایی، امام خمینی، شهید محمد صدوقی، محمد مجاهدی تبریزی، سید مجد الدین قاضی دزفولی و... شرکت کرد.

بعد از 13 سال تحصیل در قم به تهران بازگشت و در تهران حضور داشت و شاگردان و علاقه‌مندان از محضر پربارشان استفاده می‌کردند. امام جماعت در مسجد امام حسن مجبتی(ع) در تهران و جلسه درس اخلاق ایشان که هر دو هفته یک بار در مسجد اعظم قم تشکیل می شد؛ از جمله اموری هستند که ایشان به آن‌ها اشتغال داشتند.

آیت‌الله عزیزالله خوشوقت که از علمای حوزه علمیه تهران بود، اوایل بهمن ماه سال ۹۱ به سرزمین وحی سفر کرده بود که پس از اقامت شش روز در مدینه منوره، چهاردهم بهمن ماه برای انجام اعمال مناسک عمره مفرده به مکه مکرمه عازم شد که پس از انجام اعمال دچار عارضه تنفسی شد و در بیمارستان مکه بستری شد و روز دوم اسفند ماه در بیمارستان‌ ملک فیصل به ملکوت اعلی پیوست.

یادداشت زیر یکی از خاطرات طلاب است که از حضورشان در محضر آیت الله خوشوقت نقل کرده اند:
تهران -خیابان دکتر شریعتی -سه راه طالقانی -مسجد امام حسن(ع). اینجا جایی است که با تعدادی از دوستان طلبه بعد از چند روز کاری فشرده قرار است برای نماز مغرب و عشا در محضرآیت الله خوشوقت باشیم، هرچند برنامه ریزی به گونه ای است که سر وقت آنجا باشیم اما ترافیک سنگین باعث می شود دقایقی بعد از اذان آنجا برسیم و البته خوشبختانه آیت الله هنوز نیامده است، در کمال تعجب مسجدی بسیار کوچک را می بینیم که بزور صد و چند نفر در آنجا می توانند نماز بخوانند، مسجد تقریبا پر شده است و به سختی برای دوستان ما جا پیدا می شود.

اکثر نمازگزارن مشغول نماز هستند برخی قرآن می خوانند آثار تهجد بر چهره برخی نمایان است معلوم است که اکثر این نمازگزارن دغدغه های خودسازی دارند،برجمال محمد و آل محمد صلوات ،انتظار به پایان رسیده است آیت الله وارد می شود چهره ای بشاش و سرحال،همه به احترام ایشان بلند می شوند و کسانی که نزدیک هستند دستی بر عبای ایشان می کشند و راهی باریک پیدا می شود تا ایشان به محراب وارد شوند،نمازپشت سر عالمی که انسان به تقوای او اعتماد دارد واقعا دلچسب است.

آیت الله بعد از نماز بر صندلی تکیه می کند و ما منتظر شنیدن تذکرات ایشان، سعی می کنم به چهره ایشان خیره شوم ،چیزی در ذهنم میگذرد که ایشان به عنوان یک معلم اخلاق چه چیزی را می خواهد تذکر دهد، به یاد اوائل طلبگی افتادم که هر وقت بزرگی را زیارت می کردیم بدنبال درخواست دستورالعمل ،ذکر و دعا بودیم تا شاید ماهم بتوانیم رشد معنوی داشته باشیم، خاطرم هست دوستان طلبه من،از کسی که گفته می شد عارف است نباتی را گرفته بودندو آن را در داخل آب حل کرده بودند و هر روز از آن میخوردند تا رشد معنوی پیدا کنند،دوستی دیگر عدس زیاد می خورد تا اشک چشمش بیشتر شود،دوستی دیگر سرکه زیاد می خورد تا دل او روشن شود.

شاید انتظارم این است که در این جلسه اتفاق عجیبی رخ دهد تا نابسامانیهای اخلاقی مان التیام یابد، آیت الله با آیه ای از قرآن بحث را شروع می کند آیه را معنا می کند با زبانی ساده که همه بتوانند آنرا متوجه شوند ایشان با طرح مقدماتی، بحث اصلی را ارائه می کنند، بحثی که قرار است رشد معنوی انسانها را تضمین کند انجام واجبات و ترک محرمات است،ایشان درمان همه دردهای اخلاقی را همین میداند ،برخی از دوستان سوالهایی را مطرح میکنند تا ایشان مثلا دستورالعملی را بگوید تا بتوانند رشد معنوی یابند آیت الله پاسخ سوالها را به انجام واجبات و ترک محرمات ارجاع می دهد. خلاصه پاسخ هر سوال با هر شکلی به انجام واجبات و ترک محرمات ارجاع داده میشد.

به هر ترتیب دیدار آیت الله خوشوقت برای ما بسیار دلچسب بود بعد از اتمام سخنرانی مردم دور ایشان جمع شدند کسی استخاره ای طلب می کرد، دیگری درخواست دعا میکرد و... بعد از اتمام این دیدار هنوز هم به فرمایشات ایشان فکر می کنم.
https://www.masjed.ir/u/89F

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: