چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۰۴۰
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
گزارشی از مسجد «گلشن»

کمک مومنانه به محرومان منطقه مولوی از درآمد پارچه‌فروشی امام محله

مسجد گلشن با اختصاص بخشی از درآمد پارچه‌فروشی مرحوم غروی به محرومان، کانون خدمت‌رسانی به نیازمندان جنوب تهران و مرکز برگزاری درس خارج فقه در منطقه فقیرنشین مولوی شده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد گلشن (واقع در تهران، خیابان مولوی، کوچه شهید موسوی کیانی) به همت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا غروی بنا شد و وی حدود 60 سال امام جماعت این مسجد بود.

حمایت مالی مسجد گلشن از نیروهای انقلابی
غروی در ردیف پیشگامان انقلاب اسلامی بود و مسجد گلشن با تلاش وی از مهم ترین مراکز تجمع نیروهای مبارز علیه رژیم پهلوی بود. حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی غروی، نوه این روحانی که پس از درگذشت وی، امام جماعت مسجد گلشن شد در این خصوص به شبستان گفت: مرحوم آقای غروی از مروجان نهضت امام خمینی (ره) بود و برای توسعه این نهضت، مسجد گلشن را مرکز فعالیت های انقلابی خود و حمایت مالی از مبارزان قرار داد.

امام جماعت مسجد گلشن افزود: آیت الله سید صادق لواسانی (ره) و حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا غروی (ره) دو تن از مهم ترین علمایی بودند که در تکثیر و توزیع گسترده بیانیه ها، سخنرانی ها و اعلامیه های حضرت امام (ره) در جنوب شهر تهران و همچنین حمایت مالی از حرکات اعتراضی ملت ایران علیه طاغوت نقش آفرین بودند. جالب است بدانیم که هر دوی این بزرگواران مسجد را مرکز مبارزه قرار دادند و نکته جالب این است که هر دو بانی ساخت یا توسعه مساجد متعددی در سطح شهر تهران و در کنار درس و بحث و مبارزه، همیشه امام جماعت نیز بودند.

مسجد گلشن در کنار نقش بسیار مهم در تشویق مردم به مبارزه علیه طاغوت، مرکز دستگیری از نیازمندان در جنوب شهر تهران نیز بودند به طوری که به گفته افراسیاب هروک از کسبه محله مولوی، بسیاری از نیازمندان با مراجعه به خیریه مسجد گلشن، درخواست خود را مطرح می کردند و تقریبا هیچ گاه دست خالی برنمی گشتند.

پارچه فروشی امام مسجد دستگیر نیازمندان محله است
نکته بسیار مهم این است که مرحوم آقای غروی از منابع اصلی تامین کمک های مومنانه مسجد گلشن بود و ضمن مراجعات رایجی که به علما می شود، وی مغازه پارچه فروشی در بازار مولوی تهران داشت که از درآمد آن، همیشه نیازمندان بهره مند می شدند. این مغازه اکنون توسط یکی از فرزندان وی اداره می شود و همچنان بخشی از درآمد آن صرف کمک مومنانه به اقشار نیازمند می شود.

حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب حسینی» در این خصوص به شبستان گفت: بیش از 20 سال شاگرد درس خارج مرحوم آقای غروی بودم. این کلاس از بدو تاسیس تا زمانی که کسالت ایشان عود کرد، در مسجد گلشن برگزار می شد و برای عموم مردم خیلی جالب بود که این مسجد در صبح ها میزبان جمع زیادی از روحانیون و طلاب برای تحصیل علوم دینی بود. برگزاری درس خارج در این مسجد مهم ترین اقدام برای تقویت این مسجد در میان روحانیون و جلب نظر مردم بود.

حضور امام جماعت مسجد با دو عصا در محراب این خانه خدا
این شاگرد حجت الاسلام والمسلمین غروی افزود: حاج آقا غروی باور داشت که مسجد باید کانون همه فعالیت های محلات باشد لذا خودشان تا سن 87 سالگی نیز مرتب به مسجدی می آمدند و حتی به خاطر دارم زمانی برای حضور در مسجد از دو عصا استفاده می کردند.

مسجد گلشن پس از حدود 41 ماهی که از درگذشت غروی می گذرد، توسط سید مرتضی غروی، نوه وی اداره می شود. حاج آقا مرتضی در این خصوص به شبستان گفت: این مسجد که اهالی آن را به اسم مسجد آیت الله غروی می شناسند، توانسته به مهم ترین مرکز دینی و فرهنگی در منطقه مولوی تهران تبدیل شود.

امام جماعت مسجد گلشن اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا تا حدودی بر فعالیت های این مسجد به ویژه در ماه های نخست شیوع آن اثر منفی بر جای گذاشت اما با تشویق حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی -پدرم- که از اعضای جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور است، سعی کردیم در این مسجد در این دوره برای مردم باز باشد و نماز جماعت و سایر برنامه های مذهبی را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنیم.

پایگاه شهید موسوی کیانی در مقابله با کرونا فعال است
پایگاه مقاومت بسیج مسجد گلشن که «شهید موسوی کیانی» نام دارد در دوره شیوع ویروس کرونا ضمن ضد عفونی کردن بخش های مختلف این مسجد و محله مولوی و کوچه شهید موسوی کیانی، در اجرای طرح شهید سلیمانی و غربالگری ساکنان و کسبه این محله نسبت به ویروس کرونا مشارکت داشته است. بسیجیان این مسجد در تهیه و توزیع کمک های مومنانه نیز بسیار مشارکت دارند.

اهالی مسجد گلشن در دوره شیوع ویروس کرونا بیش از 400 بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کردند و توزیع مهر نان و گوشت و مرغ نیز در این دوره در شش نوبت صورت گرفت. همه ساله به همت خیریه این مسجد سبد کالا و پوشاک میان نیازمندان توزیع می شود که به گفته غروی امسال نیز این کمک مومنانه دست کم دستگیر 120 خانواده محروم خواهد شد.

ظاهر همیشه مرتب و تمیز مسجد گلشن در جذب مردم موثر است
به گزارش خبرنگار شبستان، وضعیت ظاهری مسجد گلشن بسیار ستودنی است زیرا ضمن نظم دقیقی که در این خانه مشاهده می شود، خادم میانسال و تنومند آن با جدیت ضمن نظافت همه روزه مسجد گلشن، بر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی نظارت دارد. البته شمار نمازگزاران این خانه خدا به اقتضای شیوع ویروس کرونا به ویژه از نوع انگیسی آن که ترس جدیدی در میان مردم ایجاد کرده است، متوسط بود. به هر روی این مسجد که حیاطی وسیع و شبستانی بسیار بزرگ دارد که به راحتی بیش از 700 نفر در آن جای می گیرند، امیدوار است با برطرف شدن شیوع ویروس کرونا شاهد حضور پرشمارتر مردم باشد.

از نکات بسیار مهم درباره مسجد گلشن برگزاری مرتب جلسات هیئت مذهبی «عشاق الرقیه (س)» در آن در مناسبت های مختلف است، البته این هیئت هر هفته جمعه ها جلسات خود را برگزار می کند، اما از تاسیس با همراهی مرحوم غروی، در بسیاری از مناسبت ها مراسم مذهبی در این خانه خدا برگزار می کند.

https://www.masjed.ir/u/8aA

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری