دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۱۴۸
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
یک کارشناس دینی تاکید کرد

مسجد جامع خرمشهر؛ قلب مقاومت و پایداری

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به جایگاه مسجد جامع خرمشهر به عنوان تکیه‌گاه مومنین و تجمع جوانان دلداده خدا و جهادگران که موجب خلق حماسه سوم خرداد شد، گفت: مسجد جامع خرمشهر قلب مقاومت، پایداری و ایستادگی جوانان این مرز و بوم بوده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت.اما آنچه که رزمندگان اسلام را برای آزادی این شهر ترغیب می‌کرد،اولاً فرمان امام خمینی (ره) و دوم، نقطه اتصال آنها در خرمشهر بود. نقطه اتصالی که محل برنامه ریزی، پشتیبانی و گاهی پرکشیدن نیروهای انقلاب بود. نقطه ای بود به نام مسجد جامع خرمشهر.

مسجد جامع خرمشهر نقش بی‌بدیلی در حماسه‌آفرینی مردم ایران در پهنه‌ای به نام دفاع مقدس داشت. این مسجد که در زمان شروع جنگ حدود یک قرن از احداثش می‌گذشت، در لحظه به لحظه مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر و سپس آزادسازی آن، نمادی از ایستادگی و حماسه‌آفرینی رزمندگان ایران اسلامی به شمار می‌رفت. چنانچه شهید آوینی در تشریح جایگاه این مسجد گفته بود: «مسجد جامع قلب شهر بود که می‌تپید و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود... و مسجد جامع همه خرمشهر بود.»

حجت الاسلام «سید رضا جوادی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه بی بدیل مسجد جامع خرمشهر در حماسه آفرینی های جوانان در برابر رژیم بعثی عراق گفت: امام خمینی(ره) پس از حماسه سوم خرداد فرمودند که«خرمشهر را خدا آزاد کرد،»، این به این معنا است که کاری که برای خدا باشد،سر تا سرش خدایی می شود و مسجد جامع خرمشهر نمادی از ایستادگی و حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام و جوانان این مسجد بوده است.

این کارشناس دینی مسجد جامع خرمشهر را قلب مقاومت و پایداری و ایستادگی جوانان دانست و بیان کرد: مسجد جامع خرمشهر قدمت تاریخی آن چنانی ندارد، اما در زمان حمله رژیم بعثی به خرمشهر این مسجد قلب تپنده شهر بود و در این مکان ایمان و معنویت رزمندگان و جوانان مسجدی معادلات را بر هم زد و مسجد جامع را از یک مسجد عادی به مظهر هویت و مقاومت ملت ایران تبدیل کرد.

امام جماعت مسجد خلیل الله واقع در خیابان شهید مدنی با یادآوری جایگاه مسجد جامع خرمشهر به عنوان تکیه گاه مومنین و تجمع جوانان دل داده خدا و جهاد گران که موجب خلق حماسه فتح خرمشهر شد، گفت: صدام لعین وقتی به خاک کشور ما تجاوز کرد، تصمیم داشت که در 72 ساعت ایران را فتح کنند اما در خرمشهر مسجد جامع این شهر هسته مقاومت و پایگاه اعزام لشکرها و آموزش جوانان و پشتیبانی از خط مقدم جبهه شد و به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی فتح خرمشهر کار خدا بود و به غیر از خدا هم کسی نمی توانست این حماسه را رقم بزند.

این کارشناس دینی حماسه فتح خرمشهر را مرهون رشادت های سردار سلیمانی ها که در تاریخ ماندگار شدند، دانست و گفت: بسیاری از جوانانی که زمینه خلق این حماسه شدند،پرورش یافته تفکر شهید سلیمانی و مرد میدان بودند، که تنها با تکیه بر پایگاه مسجد توانستند در برابر تکنولوزی برتر جهان که علیه ما بسیج شده بود و به کمک رژیم بعثی آمده بود، بیاستند و آن دستاوردها و پیروزی های غرورآفرین را رقم بزنند و توانستد قدرت میدان را در عرصه سیاست غربی بکوبد و سیاست میدان را نمایان کند.

وی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: «من انقلابی ایم»،به معنای این است که ایشان همواره در همه برحه ها در مرد میدان بوده اند و در حماسه فتح خرمشهر نیز بچه های تربیت شده در مسجد جامع خرمشهر انقلابی عمل کردند و پیروزی خلق نمودند و موجب شدند که حماسه سوم خرداد خرمشهر تا امروز در دلها زنده بماند و مردم فراموش نکنند، در واقع «خانه خدا»، «جهاد» و«شهادت» حلقه به هم پیوسته در خلق این حماسه بود که موجب شد، حماسه سازان ما در برابر شیطان پرستان و دشمنان بیاستند و حق بر علیه باطل چیره شود، درس حماسه بزرگ خرمشهر به ما آموخت که هرکاری که برای خدا انجام شود، ماندگار خواهد شد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه امروز از حماسه سازان فتح خرمشهر فیلم های بسیار کمی ساخته شده و کتب محدودی تالیف شده است، خاطر نشان کرد: در کشورهای غربی برای کودکان و نوجوانانشان برای بزرگ کردن قهرمانهای خیالیشان فیلمهای انیمیشنی بسیاری برای کودکان ساخته می شود،اما در حالی که فتح خرمشهر پیروزی دوباره انقلاب ما بود، ما در مورد ایثارگری رزمندگان، شهدا که مدیون آنها هستیم، را کمتر مورد اهمیت قرار می دهیم.

حجت الاسلام جوادی تصریح کرد: اگر امروز در غزه اسرائیل آتش بس بدون چون و چرا اعلام می کند، و مقاومت به پیروزی می رسد، به برکت پیروزی ما در خرمشهر و رشادت ها و حماسه سازی های جوانان ما است که امروز مقام معظم رهبری با قاطعیت می فرمایند که جنگی اتفاق نمی افتاد و ابرقدرتها نیز اعتراف می کنند که با ایران جنگی ندارند. ما هر وقت پای حق ایستادیم، پیروز شدیم و فتح خرمشهر با الگو برداری از حماسه کربلا رخ داد. اگر پیروزی ما در خرمشهر نبود، امروز حماسه پیاده روی اربعین نبود.

https://www.masjed.ir/u/8kz

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: