سه شنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۲۷۱
گزارشگر : حمیدرضا حیدری

مسجد عتیق؛ کهن‌ترین مسجد ری در جوار آستان سیدالکریم(ع)

مسجد «عتیق» در مجاور آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) واقع است که از جنوب به مدرسه علمیه برهان و از غرب به بازار ری مرتبط می‌شود. این بنا در دوره آل زیار، توسط مرداویج زیاری توسعه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع ری(عتیق) یا مسجد جامع مهدی یکی از نخستین آثار اسلامی بوده که به دست ابو عبدالله محمد مهدی پادشاه دودمان عباسی در ری به سال ۱۵۸ هجری قمری (سده دوم) ساخته شد. این بنا در دوره آل زیار، توسط مرداویج زیاری توسعه پیدا کرد.

این مسجد که در مجاورت صحن (عتیق)، یعنى صحن شمالى آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، است از طرف جنوب به صحن، از شمال به مدرسه علمیه برهان و از غرب به بازار مرتبط مى شود.

این مسجد که تاریخ احداث آن روشن نیست، در ۱۲۴۳قمری توسط سرتیپ محمد یوسف خان نورى تعمیر شده است. این مسجد داراى دو طبقه رویین براى استفاده در تابستان و زیرین براى استفاده در زمستان است و دیوارهاى آن با کاشى هاى رنگى پوشیده شده است. برخى از آگاهان محلى اظهار مى دارند قبل از ساختمان صحن در زمان قاجار، بین مسجد و بقعه حضرت عبدالعظیم(ع) کوچه اى فاصله بود و قسمت وسط مسجد که اکنون با پنجره هاى مشبک پوشیده شده راهروى مدرسه بوده و طرفین آن را شبستان تشکیل مى داده است.

پس از احداث صحن، کوچه نیز به صحن و راهروى مدرسه به مسجد ملحق و دوشبستان نیز به هم متصل شد. آن گاه راهروى مدرسه را بستند و در دیگرى از طرف بازار براى آن باز کردند.

نام این مسجد در بیشتر منابع مربوط به ری آمده است. این بنا بزرگترین مسجد ری کهن بوده است. در این مسجد، به گفته مقدسی در قرن چهارم هجری یک روز حنفی‌ها و روز دیگر شافعی‌ها نماز می خوانده‌اند. بلاذری در سده سوم هجری در باب بنای آن نقل کرده است: «جعفر بن محمد رازی برای من روایت کرد: مهدی امیرالمؤمنین در خلافت منصور به ری درآمد و شاررستان ری را که امروز مردم آنجا ساکنند، بساخت و در آن مسجد جامعی احداث کرد. این کار به دست عمار بن ابی الخصیب انجام پذیرفت. وی نام خویش را بر دیوار مسجد بنوشت و تاریخ آن را سال ۱۵۸ ضبط کرد". گذاردن صفت عتیق به این مسجد از آن بابت است که از دیگر مساجد جامع ری، جز از مسجد نخستین، کهنه تر است. این مسجد زمانی در شمال شارستان، در مشرق ری برین و در زیر قلعه طبرک (کوه نقارخانه) واقع بوده است.

پایان پیام
https://www.masjed.ir/u/92x

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن