فراخوان طراحی حرم مطهر ائمه بقیع(ع)
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

کمتر از یک قرن پیش، حدود نود و سه سال پیش، در سال 1344 هجری، شیعیان جهان شاهد یک هتک حرمت دیگر درباره امام شیعیان، بویژه تخریب قبور ائمه(ع) بودند که همچنان داغ آن بر قلب‌های شیعه زنده است. با وجود آنکه زمان زیادی از این واقعه گذشته است، اما آنچنان که باید در این رابطه اقدام فرهنگی جدی صورت نگرفته و عمل شنیع هتک حرمت به قبور و بارگاه ائمه همچنان ادامه دارد.

در زمانه‌ای که وهابیت هرگونه ساخت بارگاه بر قبور ائمه را شرک قلمداد می‌کند و آثار آن را از بین می‌برد، اقدام به بازسازی این اماکن و هرگونه حمایت فرهنگی و معنوی در این راستا واجب و ستودنی خواهد بود. به این منظور موسسه خیزش تمدنی اسلام، به بهانه سالروز تخریب قبور ائمه(ع) همچنین تقارن آن با شهادت امام جعفر صادق(ع)، ایده‌ای را رونمایی و اجرا کرده است که آن را از نظر می‌گذرانیم:

ایده: فراخوان طراحی حرم مطهر ائمه بقیع توسط معماران و هنرمندان جهان اسلام

مشروح ایده

همزمان با ۸ شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(علیهم‌السلام) خیزش تمدنی اسلام “معراج” با اعلام فراخوان بین‌المللی از معماران و هنرمندان جهان اسلام دعوت می‌نماید تا طرح خود را برای ساخت حرم ائمه بقیع به دبیرخانه این خیزش ارسال نمایند. این فراخوان که به صورت جهانی طرح گردیده است در ترویج فرهنگ شیعه و درخواست‌های بحق و مشروع او، همچنین محکومیت وهابیت و جنایات آل سعود موثر خواهد بود.

مسئله

لزوم حمایت و دفاع از اعتقادات شیعه و حفظ موجودیت آن در سطح جهانی

بایدها و نبایدها

انجام تبلیغات مناسب

معرفی اصول و قواعد طراحی طرح پیشنهادی

انتخاب داوران جهانی جهت تعیین طرح نمونه و مناسب

پرهیز از هر گونه طراحی و یا بیان مطالبی که موجب خدشه دارشدن وحدت اسلامی می‌گردد.

دستاوردهای ایده

محکومیت جنایات وهابیت در تخریب قبور ائمه معصوم در سطح جهانی

دفاع از سنت تکریم و تعظیم مقام ائمه معصوم و حضرت رسول(ص)

بیان موجودیت شیعه در منطقه و جهان

طرح خواسته‌ها و حقوق مشروع شیعه در جهان

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(دامت برکاته)

تلخی دیگری که وجود دارد، این است که در میان مجموعه‌ مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه(ع) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه ‌قاره‌ هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرأت می‌کردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران می‌کردند، با خاک یکسان می‌کردند. ببینید چه فکر باطلی، چه روحیه‌ پلیدی، چه انسان‌های بداندیشی، احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! در آن وقتی که اینها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیای اسلام علیه اینها اعتراض کرد. عرض کردم؛ از شرق جغرافیای اسلام از هند تا غرب جغرافیای اسلام، علیه اینها بسیج شدند(اردیبهشت ماه 1392).

ایده‌های مرتبط در بانک ایده

طراحی و ساخت حرم و مسجد ائمه بقیع(نمایش)

طرح اولیه معماری حرم و مسجد بقیع

ارسال آثار

جهت ارسال آثار و طرح‌های خود می‌توانید به دبیرخانه خیزش تمدنی اسلام "معراج" مراجعه نمایید.