درسنامه غدیر
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

هنگامه بیعت که می‌رسد، می‌خواهی دل قوی داری و ایمان بیاوری. مومنانه برهان می‌‌خواهی و اشارت می‎طلبی. محزون مباش. پیش از آنکه چیزی طلب کنی، شراب طهور را بر صفحه دل‌ها ریخته‌اند.; کافی است درسنامه غدیر را مرور کنی و اشارت‌های ذی‌الحجه را قدم به قدم مرور کنی. ایام غدیریه مژده آسمانی پروردگار تست برای دل‌های مشتاق ولایت، برای جان‌هایی که می خواهند دست در دست امام خویش، صراط مستقیم حق را بپیمایند:

شناسنامه کتاب

عنوان کتاب: درسنامه غدیر

گردآوری: ستاد احیاء دهه ولایت و امامت

سال چاپ: 1391

ناشر کتاب: عطر عترت

توجه به ایّام غدیریّه «از قربان تا غدیر و از غدیر تا مباهله؛10 تا 25 ذی الحجه»، گونه‌ای فرهنگ‌سازی جهت انتقال معارف امامتی در فضای شاد معنوی، هم چنین بالا بردن راندمان تبلیغی تشیّع، بدین معنا که علاوه بر استفاده از ایّام عزاداری، از ایّام شاد نیز برای تبلیغ معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام استفاده شود، می‌باشد.

معرفی کتاب

درسنامه غدیر پژوهشی تاریخی-روایی است که تلاش دارد با استفاده از فرهنگ‌سازی ایام ویژه اهل‌بیت، بستری مناسب برای تعمیق معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و ایام شادمانی ایشان فراهم آورد. مستندات تاریخی و روایی در باب واقعه غدیرخم نشان می‌دهد که مناسبت‌های ماه مبارک ذی‌الحجه، همچون نزول آیات ولایت، مودت و تطهیر، همگی اشارتی الهی به مسئله ولایت و تعیین وصایت نبی اکرم(ص) هستند.

مناسبت‌های ایام قبل از غدیر همچون سدَالابواب، حدیث ثقلین، اعطای ودایع نبوت به حضرت امیرالمومنین(ع)، نزول لقب امیرالمومنین برای حضرت، اعطا فدک به حضرت زهرا(س) و ولادت امام هادی در این ایام که صاحب دو زیارت والای جامعه‌کبیره و زیارت غدیریه هستند، به همراه ابلاغ روز عید غدیرخم، همچنین واقعه مباهله در 25 ذی الحجه، انطباق خلافت ظاهری حضرت با سالروز خلافت انتصابی ایشان درپی کشته شدن خلیفه سوم بعد از گذشت 25 سال، همگی نشانه هایی بر استثنایی بودن این ایام و ظرفیت والای آن برای تببین و تعمیق معارف مهم تشیع می باشد.

اثر فوق، با طرح بیست و شش درس، به معرفی مهمترین ایام غدیر از جمله؛ سدالابواب، عید قربان، ابلاغ سوره برائت، حدیث ثقلین، سپردن ودایع به امیرالمومنین، نزول لقب امیرالمومنین، بخشش فدک، ولادت امام هادی، آیه تبلیغ، آیه محبت،آیه اکمال، حماسه غدیر، خطبه غدیر، عید ادیان، حدیث منزلت، سئل سائل بعذاب واقع، واقعه هرشا، آیه ولایت، آیه مباهله و حدیث کساء می‌پردازد.

برشی از کتاب

"در حجه‌البلاغ، پیامبر اکرم(ص) بعد از مراسم حج در آخرین روزی که در مکه بودند به امر خداوند تمام میراث پیامبران گذشته را به امیرالمومنین(ع) تحویل دادند، و این میراث را بعد از امیرالمومنین(ع) به امام حسن(ع) و سپس به امام حسین(ع) رسید و اکنون نیز دست امام زمان عج‌الله تعالی فرجه الشریف است".