روزشمار غدیر
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

بعضی روزها را باید شمارش کرد، همچون دانه‌های تسبیح، با سلام و صلوات، باید غنیمت بدانی و قدرش را نگه داری، باید از لحظه لحظه‌اش بهره ببری و توشه‌ات را از کار خیر انباشته کنی. روزهایی همچون غدیر، سبز و آسمانی. باید دست بیعت دهی و دل را به مِهر ولایتش مزین سازی. کمتر از یک ماه دیگر تا غدیر باقی است اما فرصت همچنان برای شماره کردن ایام غدیر باقی است. چراغ مسجد را روشن کن، پرده‌های شادی بر دیوار بزن و دستانت را به دستان برادران ایمانی و ولائی‌ات گره بزن. روزهای آسمانی غدیر در راه است:

ایده: هر مسجد از یک بازه زمانی معین تحت عنوان روزشمار غدیر استفاده نماید و در تببین اهمیت غدیر و ابلاغ آن به عموم مردم بکوشد. این زمان می‌تواند از 40 روز قبل از غدیر آغاز گردد.

مشروح ایده

عیدسعید غدیرخم؛ عید ولایت و امامت است که خداوند آن را نشانه کمال دین خود قرار داده و در موقف غدیر بواسطه نبی مکرم(ص) از حاضران و شاهدان بیعت ستانده است. این عید بزرگترین عید شیعیان و مسلمانان جهان است و سفارش شده است در شادمانی و ابلاغ آن بکوشند، و آداب و سنت‌های آن را بجا آورند.

پیشنهاد می‌شود مساجد و بقاع متبرکه ائمه معصوم(ع) برای تببین اهمیت و جایگاه غدیر، همچنین فرهنگسازی شادمانه‌های غدیری و سنت‌های ویژه آن، با توجه به ظرفیت و امکانات خود، یک بازه زمانی معین را به عنوان روزشمار غدیر مشخص نموده طبق آن در احیاء سنت‌های غدیری بکوشند.

موضوعات قابل بررسی ذیل روزشمار غدیر عبارتند:

پیام غدیر : شامل بر خطبه غدیر، آیه تبلیغ و روایات غدیر....

تاریخ غدیر: شرح وقایع و حوادث غدیر با تکیه بر مواقف غدیر و تاریخ آن

سنت های غدیر: نماز غدیر، روزه غدیر، اطعام غدیر، شادمانه‌ها، هدیه و بخشش و...

بایدها و نبایدها

در برگزاری مراسمات و برنامه‌های ایام غدیریه ظرفیت و امکانات مسجد، محل توجه باشد.

برنامه‌ها عمومی و متناسب با مخاطبان سنی مختلف طراحی شود.

تبلیغ غدیر وحدت آفرین و فارغ از تفرقه‌افکنی و ایجاد اختلاف باشد.

دستاوردهای ایده

1.نهادینه‌سازی شادمانه‌های غدیر در فرهنگ عمومی جامعه

2.ابلاغ و تببین عمومی پبام غدیر در جامعه اسلامی

3.رفع شبهاتی همچون"اسلام دین عزاست و شادمانی ندارد" و ترویج شادمانه‌های دینی در جامعه

پشتوانه نظری

رسول خدا(ص) (در روز غدیر) فرمود:

"ای مسلمانان! حاضران به غایبان برسانند: کسی را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است، به ولایت علی سفارش می‌کنم، آگاه باشید ولایت علی، ولایت من است و ولایت من، ولایت خدای من است. این عهد و پیمانی بود از طرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم". بحارالانوار 37: 141، ح 35