یاد یوم‌الترویه را احیاء کنیم
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

یوم‌الترویه را حقیقتا باید آغازین جلوه غربت حسینی دانست، حرکتی از جمع منادیان عبادت عافیت‌طلبانه به سوی کربلایی که انتظار حادثه‌ای عظیم را می‌کشد، عبادتی عظیم و مجاهدانه برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر:

ایده: یوم‌الترویه نقطه آغازین حماسه خونین حسینی است. شایسته است مساجد و هیئات در منابر و مجالس خود، یاد این روز را زنده و به حوادث و معانی آن اشاره نمایند.

مشروح ایده

هشتم ماه ذی‌الحجه، به نام ترویه خوانده می‌شود، روزی که امام حسین(ع) در شهر مکه و در سفر حج، با خطر ترور مواجه شدند و با انجام حج عمره، مکه را به مقصد کوفه ترک گفتند. تنهایی حضرت، آوارگی ایشان از مکه و تنها ماندن در بین حجاج عافیت‌طلب محل توجه و اشاره است.

همچنین بنا بر توصیه‌ی امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه در هر عصر و مجلسی باید به خباثت و کارشکنی‌های خاندان آل‌سعود اشاره گردد، یوالترویه می‌تواند روزی باشد که سرشت حقیقی این خاندان و وابستگی ایشان به ایادی غرب و آمریکا و کارشکنی آنها در امور حج و مسائل جاری منطقه خاورمیانه برملا گردد.

بایدها و نبایدها

تاکید بر وحدت مسلمین و بازشناسی مسائل تفرقه‌افکن در منطقه و نقش خاندان آل‌سعود و وهابیت در ترویج تفرقه بین مسلمین

تاکید بر جلوه‌های غربت حسینی و درس‌های عاشورایی در احیاء یوم‌الترویه

زینت‌ها و مستحبات

ترغیب و تشویق زائرین اربعین حسینی به ثبت‌نام سفر اربعین در یوم‌الترویه با هدف اشاره به آغاز قیام حسینی و مصائب امام حسین(ع)

فراهم کردن مقدمات مراسم محرم و اربعین توسط هیئات و مساجد در یوم‌الترویه جهت همراهی با کاوران امام حسین(ع)

پشتوانه نظری

امام خمینی رحمه الله

" باید در عزاداری‌های محرم جنایات آل‌سعود را یاد کنند و آن را محکوم نمایند.یک ننگی است الآن برای همه مسلمین دنیا که مکه، محل قدس الهی، محلی که مقدسترین مقامات الهی است، این‏طور شکسته بشود و مسلمان‌ها نشسته باشند تماشا کنند. مسلمان‌ها خودشان تکلیف خودشان را می‏دانند. مسئله را باید زنده نگه داشت. در ماه محرم، تمام کسانی که منبر می‏روند، واعظ هستند، نوحه‌خوان هستند، تمام دسته‌جات باید در رأس امورشان این مسئله قرار داده شود".

صحیفه امام/۲۰/۳۶۹