با قرآن انس بگیریم
۱۴۰۰/۰۷/۲۸

وقتی به میان مردم می‌روی می‌بینی زودتر از آنکه برایشان از قاعده‌ها بگویند یا بخواهند راه‌ها را نشان دهند، گام‌هایی برداشته شده و کارهای بزرگی آغاز شده است. شهید بزرگوار، دکتر مصطفی چمران هم در عبارتی فرموده اند که: "در این نظام و انقلاب اسلامی، آنچه اساسی و مهم است نفوس آدمهاست نه رابطه مادی و فیزیکی انسانها". همچنان که انقلاب‌ها در ادامه خروش‌ها و جوشش‌های مردمی تحقق می‌یابند.

وقتی به میان مردم می‌روی می‌بینی زودتر از آنکه برایشان از قاعده‌ها بگویند یا بخواهند راه‌ها را نشان دهند، گام‌هایی برداشته شده و کارهای بزرگی آغاز شده است. شهید بزرگوار، دکتر مصطفی چمران هم در عبارتی فرموده اند که: "در این نظام و انقلاب اسلامی، آنچه اساسی و مهم است نفوس آدمهاست نه رابطه مادی و فیزیکی انسانها". همچنان که انقلاب‌ها در ادامه خروش‌ها و جوشش‌های مردمی تحقق می‌یابند.
ماه رمضان امسال، مقام معظم رهبری(دامت برکاته) درمحفل انس با قرآن کریم، به مسئله ترویج گسترده جلسات قرآنی اشاره کردند، با تاکید بر اینکه این سنت قبل از انقلاب در میان مردم وجود داشته و نیازمند آن است تا امروز هم به طور جدی پیگیر شود:" جلسه برای قرآن بگذارید. این از جمله‌ کارهایی است که اگر ان‌شاءاالله انجام بگیرد و رواج پیدا کند و شما قرآنی‌ها، این کار، کار شما است، همّت کنید و یک چنین مجالسی تشکیل بدهید، سرعت رشد حرکت قرآنی در کشور را افزایش خواهد داد و مردم را آشنا خواهد کرد".

برگزاری جلسات عمومی قرائت قرآن با هدف انس با معارف و مفاهیم قرآنی
توضیح تفصیلی
در هزار و چهارصد و سی و هفتمین بهار قرآن، ماه رمضان، یکی از میادین بزرگ و مرکزی شهر کاشان، شاهد برپایی مجمع قرائت قرآن گسترده‌ای است که میزبان صدها نفر از مردم جهت برپایی قرائت قرآن و مراسم جزء خوانی است. این مراسم که ابتدائا از رمضان سال گذشته آغاز شد توانست به مرور زمان مخاطبان خویش را جذب کند و نسبت به سال گذشته، از حضور گسترده مردمی برخوردار باشد.
نکته مهمی که در این مراسم وجود دارد، عملی شدن فرمایش مقام معظم رهبری در جلسه فوق، در رابطه با توصیه به ترویج جلسات قرآنی در دیدار با قاریان برجسته کشوری است. این اقدام خودجوش شاید یک سال زودتر از این دیدار رقم خورده اما توانسته جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان خود به دست بیاورد.
بعد از زمان افطار، به میدان مرکزی شهر که می‌رسی جمعیت بزرگی از مردم را می‌بینی که در ردیف‌های منظم، کنار رحل‌های قرآن نشسته و مشغول قرائت جز قرآن هستند. بسیاری از مردم هم به طور خانوادگی حضور یافته و در فضای سبز اطراف میدان، نشسته و قرآن به دست این جمع را همراهی می‌کنند. صدای روح بخش قرائت قرآن توسط قاریان نوجوان، در تمامی میدان و خیابان‌های اطراف به گوش می‌رسد و هر لحظه مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌نماید. این مراسم که به همت موسسه قرآنی امیرالمومنین(ع) کاشان برگزار شده، ایده‌هایی را در این راستا اجرا کرده که در نهایت توانسته یکی از بزرگترین مجامع قرآنی شهر را پایه‌گذاری نماید:

ایده‌ها
قرائت قرآن در فضای آزاد
یک امتیاز مهم این مراسم، برگزار شدن آن در فضای عمومی و به ویژه فضای سبز است. با توجه به اینکه در فصل گرم، بیشتر مردم افطار خود را علاوه بر مساجد، در فضای سبز نیز صرف می‌کنند، این امر توانسته زمینه اولیه را جهت جلب مخاطب فراهم نماید. نورپردازی و تنظیم آب نمای میدان جهت تلطیف فضا، همچنین پهن کردن فرش‌ها جهت نشستن در فضای سبز از دیگر اقدامات جهت فضاسازی جلسه بوده است.
قرائت در فضای آزاد می‌تواند یکی از زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات عمومی و بهره مندی مردم باشد یا بهتر بگوییم، این اقدام مصداق عینی فرمایش مقام معظم رهبری است با این عنوان که "قاریان قرآن بخوانند؛ مستمعین گوش کنند".
تربیت قاریان نوجوان
یکی دیگر از خصوصیات این جلسه، استفاده از قاریان حافظ نوجوان جهت قرائت قرآن در حضور عموم است. اکثر مردم صدای قاریان نوجوان را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند. علاوه بر اینکه قرائت در حضور مردم به نوجوانان اعتماد به نفس بخشیده و موجب تشویق ایشان می‌شود. همچنین اساتید قرآنی به عنوان ناظر در این جلسه حضور یافته و بر قرائت‌ها نظارت کرده و اصلاح می‌نمایند.
صندوق صدقه فرهنگی
از دیگر ایده‌های این مراسم قرار دادن صندوق صدقات فرهنگی در بخش‌های مختلف میدان است. هدف از قرار دادن این صندوق‌ها، جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت تامین هزینه حفظ و قرائت قرآن برای نوآموزان قرآنی است. موسسه امیرالمومنین شهر کاشان از سابقه بلندی در تربیت حافظان قرآن و نهج‌البلاغه بهره‌مند است و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی را در کارنامه خود دارد.
غرفه نقاشی برای بچه‌ها
در گوشه‌ای از میدان، غرفه‌ای برای بچه‌ها تدارک دیده شده است که در آنها نقاشی و رنگ‌آمیزی طرح‌های قرآنی و داستان‌های دینی انجام می‌شود. مربیانی برای کمک به بچه‌ها جهت رنگ‌آمیزی حضور دارند. طرح‌ها اکثرا تصویرهایی از داستان‌های انبیاء، ائمه معصوم و وقایع تاریخی است. از کودکان خواسته شده تا در گوشه رنگ‌آمیزی خود نام و شماره تلفن خود را یادداشت نمایند تا به قید قرعه جوایز فرهنگی دریافت نمایند.
خیمه زینبیه
در حاشیه مراسم، خیمه‌ای با عنوان "زینبیه" برپا شده است که برنامه‌های فرهنگی جلسات را حمایت و پشتیبانی می‌کند. یکی از این برنامه‌ها، معرفی کتاب‌های شاخص و برگزیده سال، بویزه کتبی است که مقام معظم رهبری بدان‌ها اشاره داشته یا به خواندن آن سفارش نموده‌اند.
از دیگر برنامه‌ها، نصب تابلوهای تصویری است که به شرح اهم مسائل داخلی و خارجی روز پرداخته و به عنوان نمایشگاهی کوچک و نیابتی بصیرت افزایی می‌نماید. حضور روحانیون و پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام، از دیگر تدارکات این خیمه است. در گوشه خیمه هم ثبت نام کلاس‌های قرآنی و معرفتی انجام می‌گیرد.
جایگاه قرآنی
از مهمترین ایده‌های این مراسم برپایی جایگاه ویژه و برجسته قرآن در نقطه مناسبی از میدان جهت قرائت قرآن است به طوری که تمامی حاضرین می‌توانند به خوبی قاریان را مشاهده و از مراسم استفاده نمایند. همچنین از ویدئوهای بزرگی هم در حاشیه مراسم جهت پخش عمومی بهره برده شده است. ستادی از بانوان و آقایان ناظر در مراسم هم ایجاد شده که جمعیت را به سوی جایگاه راهنمایی می‌کنند و بر حفظ نظم مراسم می‌کوشند.
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(حفظه الله)
یکی از کارهایی که خیلی خوب است در کشور انجام بگیرد -البتّه کم‌ و بیش هست، قبل از انقلاب هم به یک شکلی بود؛ بعد از انقلاب البتّه بهتر است و به یک شکل بهتری وجود دارد لکن باید رواج پیدا کند- این است که ما جلسه‌ی تلاوت قرآن داشته باشیم. قبل از انقلاب خب جلسه‌ی دوره و قرآن داشتیم؛ بنده خودم آن وقت‌ها چندین جلسه‌ی این‌جوری تشکیل می‌دادم و حضور پیدا می‌کردم و دیده بودم و شرکت کرده بودم؛ آن منظور نیست؛ آن جلسات برای تعلیم قرآن بود؛ یکی یکی می‌خواندند، تعلیم پیدا می‌کردند. منظور از جلسه‌ی تلاوت قرآن این است که جلسه‌ای تشکیل بشود، افراد حاضر بشوند، قاری قرآن بنشیند آنجا یک ساعت -کمتر یا بیشتر- قرآن بخواند؛ مستمعین فقط برای شنیدن قرآن بیایند آنجا بنشینند؛ بیایند بنشینند و قرآن را بشنوند. این خیلی مؤثّر است. این از خواندنِ خود انسان هم در مواردی تأثیرش بیشتر است.
بیانات در محفل انس با قرآن کریم، 18/ 3/ 95