بهانه ای برای دوستی با مسجد
۱۴۰۰/۰۷/۲۸

دوستی و رفاقت با آدم‌هایی که نمی‌شناسیم آنقدرها هم سخت نیست. کافی است از کارهای خوب شروع کنیم، از قرار و مدارهای مشترکی که می‌تواند به سادگی فاصله‌ها را از میان بردارد. از بهانه‌هایی کوچک اما ساده، ساده مثل یک افطاری ساده:

دوستی و رفاقت با آدم‌هایی که نمی‌شناسیم آنقدرها هم سخت نیست. کافی است از کارهای خوب شروع کنیم، از قرار و مدارهای مشترکی که می‌تواند به سادگی فاصله‌ها را از میان بردارد. از بهانه‌هایی کوچک اما ساده، ساده مثل یک افطاری ساده:
تجربه شیرین یک مسجد در ماه مبارک رمضان
مسجد امام رضا (ع)- تهران؛ منطقه 11؛ خیابان کمالی
15 سالی می‌شود که ماه رمضان‌های مسجد امام رضا(ع) حال و هوای متفاوتی پیدا کرده است. هیئت امناء و اهالی مسجد دست به دست هم داده‌اند تا سفره‌های افطاری ساده مسجد را روبه‌راه کنند، سفره‌هایی که برای آشنایی با آدم‌های جدید دل گشوده است و بهانه‌ای شده است برای دوستی با مسجد:
یک تیر و چند نشان
نعمت‌الله‌ رحمان پور از اهالی مسجد
سنت افطاری دادن، کار خوبی است که در کنار آن کلی برنامه‌های فرهنگی می‌توان انجام داد. یکی از آنها جذب اهالی برای حضور در مسجد است. از طرف دیگر، شاید ما در میان همسایگان، نیازمندان آبرومندی داشته باشیم که همین سفره‌های افطار ساده، بهترین کمک برای اطعام آنها باشد، بدون اینکه لازم باشد نیازشان را ابراز کنند و شرمنده شوند. جوان‌ترها هم از این طریق با سنت زیبای افطاری دادن و اطعام نیازمندان آشنا می‌شوند.
پای کار مسجد از افطار تا سحر
احمد عظیمی از اهالی مسجد
گاهی اوقات تا نیمه‌های شب و حتی سحر با بقیه اعضا سرگرم کارهای سفره افطار هستیم و اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شویم. همین که با کارهای ساده و کوچک می‌توانیم قدمی برای خدمت به مسجد و اهالی مسجد برداریم، برایمان کافی است. عرق و علاقه خاصی به مسجد امام رضا(ع) دارم و در واقع از این مسجد زندگی گرفته‌ام
بهانه‌ای برای دوستی با مسجد
حجت‌الاسلام عباس سمیع‌زاده امام جماعت مسجد
یکی ازاهداف ما از برپایی سفره افطاری، دعوت اهالی محله به‌ویژه جوانان به مسجد است. به همین دلیل، بانیان مراسم افطاری می‌دانند علاوه بر اهالی و نمازگزاران ثابت مسجد، باید برای مهمانان گذری که برای صرف افطاری وارد مسجد می‌شوند هم تدارک ببینند.
ما شرط نکرده‌ایم که فقط نمازگزاران می‌توانند در افطاری مسجد شرکت کنند. خیلی از این مهمانان گذری، به واسطه افطاری وارد مسجد می‌شوند و ناخودآگاه با برنامه و فعالیت‌های مسجد هم آشنا می‌شوند. از آنجا که این برنامه 30 شب ادامه پیدا می‌کند، به برکت آن اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. از همین‌جا می‌شود بستر مناسب برای علاقه‌مندی و مشارکت اهالی در برنامه‌های بعدی مسجد را فراهم کرد.