تعزیه رمضان
۱۴۰۰/۰۷/۲۸

اینکه مردم بیایند و دور هم بنشینند تا برشی از تاریخ را که بارها و بارها روایت آن را دیده و شنیده‌اند، دوباره ببینند و بشنوند شاید کمی عجیب باشد، ولی وقتی پای دین و آیین‌های مذهبی در میان باشد، تعزیه هرگز کهنه نمی‌شود و هر بار که اجرا می‌شود چشمانی هست تا اشکبار مصایبی شود که در کربلا بر حسین‌بن علی(ع) و یارانش رفت... شب‌های ماه مبارک رمضان، که شب‌های بیداری و خوشه‌چینی از بزم محبت پروردگار و ائمه معصوم(علیه‌السلام) است، فرصتی است تا دوباره بساط تعزیه را در مسجد جامع شهر و حوالی آن برپا نمائیم. تعزیه باری دیگر از دریچه نمایش، روایت جهاد و مصائب ائمه معصوم را برایمان به تصویر خواهد کشیده و مروارید اشک را بر تماشاگه جان خواهد ریخت:

اینکه مردم بیایند و دور هم بنشینند تا برشی از تاریخ را که بارها و بارها روایت آن را دیده و شنیده‌اند، دوباره ببینند و بشنوند شاید کمی عجیب باشد، ولی وقتی پای دین و آیین‌های مذهبی در میان باشد، تعزیه هرگز کهنه نمی‌شود و هر بار که اجرا می‌شود چشمانی هست تا اشکبار مصایبی شود که در کربلا بر حسین‌بن علی(ع) و یارانش رفت...
شب‌های ماه مبارک رمضان، که شب‌های بیداری و خوشه‌چینی از بزم محبت پروردگار و ائمه معصوم(علیه‌السلام) است، فرصتی است تا دوباره بساط تعزیه را در مسجد جامع شهر و حوالی آن برپا نمائیم. تعزیه باری دیگر از دریچه نمایش، روایت جهاد و مصائب ائمه معصوم را برایمان به تصویر خواهد کشیده و مروارید اشک را بر تماشاگه جان خواهد ریخت:
برگزاری مراسم تعزیه مصیبت اهل‌بیت(ع) بویژه امام علی و امام حسین(ع) در شب‌های ماه مبارک رمضان
شرح ایده
تعزیه یکی از آیین‌هایی است که تنها در ماه محرم اجرا نمی‌شده، بله به دلیل اهمیت واقعه کربلا و فضیلت گریه بر حسین(ع) و مصائب ایشان، این مراسم معمولا در بیشتر مناسبت‌های مذهبی اجرا شده و رواج داشته است. یکی از این مناسبت‌ها، ماه مبارک رمضان است، که به دلیل فرصت افطار تا سحر، موقعیتی را فراهم آورده تا این مراسم همچنان با اقبال و توجه مردم رو به رو باشد. اشاره به مصایب اهل بیت، واقعه شهادت امام علی در محراب مسجد، نمایشی دوباره از بزم کرب و بلای حسینی می‌تواند از موضوعات تعزیه رمضان باشد.
بایدها و نبایدها
تعیین مکانی مناسب و وسیع برای اجرای مراسم ترجیحا در محوطه مسجد یا زمین بزرگ در حوالی آن
ارسال دعوت‌نامه برای اهالی مسجد جهت حضور در تعزیه
مکان تعزیه دور از شهر نباشد بلکه در مرکز شهر باشد تا همه امکان حضور داشته باشند.
جایگاهی مناسب برای خواهران جهت تماشای تعزیه درنظر گرفته شود.
زینت‌ها و مستحبات
در شب‌های 19 تا 23 ماه رمضان، تعزیه متناسب با شهادت امام علی(ع) اجرا گردد.
استفاده از جوانان مسجدی جهت گرداندن مراسم تعزیه
نصب تبلیغات مناسب در سرتاسر شهر
ضبط تصاویر و فیلم تعزیه جهت نمایش در داخل مسجد و آرشیو آنها
پشتوانه نظری
امام خامنه‌ای(دامت برکاته):
"از همان روزی که موضوعِ ذکر مصیبت حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام مطرح شد، چشمه جوشانی از فیض و معنویّت در اذهان معتقدین و محبّین اهل‌بیت علیهم‌السّلام جاری گشت. این چشمه جوشان، تا امروز همچنان ادامه و جریان داشته است؛ بعد از این هم خواهد داشت و بهانه آن هم یادآوری خاطره عاشوراست".
بیانات در دیدار جمعی از روحانیون کهگیلویه و بویراحمد 17/ 3/ 73