مسجدی کوچک با هزاران سفره افطاری
۱۴۰۰/۰۷/۲۸

از فلسفه‌های مهم روزه‌داری در ماه رمضان، ایجاد حس همدردی با محرومان و مستمندان جامعه است. علاوه بر این اکرام و اطعام روزه‌داران و نیازمندان، از دیگر وجوه و برکات این ضیافت الهی است چرا که افطاری دادن و اطعام مردمی توام با نوعی همدردی و انفاق است.

از فلسفه‌های مهم روزه‌داری در ماه رمضان، ایجاد حس همدردی با محرومان و مستمندان جامعه است. علاوه بر این اکرام و اطعام روزه‌داران و نیازمندان، از دیگر وجوه و برکات این ضیافت الهی است چرا که افطاری دادن و اطعام مردمی توام با نوعی همدردی و انفاق است. چنانچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند:
"خوشبختانه در این سال‌های اخیر و همین امسال، چقدر افراد، بدون نام و نشان، مساجد، حتّی خیابان‌ها را در مناطقی، مرکز ضیافت از بندگان خدا قرار دادند. افطاری ترتیب دادند و مردم را بر سر سفره‌ی افطار خودشان دعوت کردند؛ بدون اینکه تعارفات معمولی وجود داشته باشد؛ بدون اینکه ملاحظات و رودربایستی‌هائی که در مهمانی‌های شخصی هست، وجود داشته باشد. این حالت تعاون، این حالت خیرخواهی برای مردم، بسیار چیزهای ارزشمندی است که به طهارت نفسانی انسان منتهی می‌شود".
در تکاپوی تهیه سفره افطاری
ایده: توزیع افطاری در شب‌های ماه مبارک رمضان در مساجد
هر شب نزدیکی‌های اذان مردم در تکاپوی تهیه سفره افطار هستند روزه خود را باز کنند. در خیابان باریک کیایی قدم به قدم بوی نان تازه به می‌آید. صف نانوایی‌ها طولانی است و هوز آدم‌ها امید دارند که قبل از شنیدن اذان نان تازه به خانه‌هایشان ببرند. اینجا مسجدی وجود دارد که برای هفتمین سال متوالی برای مومنان روزه‌دار سفره ضیافت الهی پهن می‌کند. هنگام غروب و دم افطار است.
مسجد محله در حال پر شدن است. در حیاط عده‌ای دارند وضو گرفتن می‌گیرند و گروهی دیگر دور هم حلقه زده‌اند و قرآن می‌خوانند. اما برخی هم از چند ساعت پیش پای دیگ و اجاق ایستاده‌اند و در گیرو تهیه کردن غذا و خوراک میزبانی از مردمی هستند که قرار است در خانه خدا پای خوان گسترده الهی بنشینند.
رونق نماز جماعت صبح در ماه رمضان
ایده: انجام فعالیت‌های اصلاحی و زیربنایی برای احیاء نماز صبح در مساجد
فعالیت‌های این مسجد بسیار گسترده است و به ماه مبارک رمضان محدود نمی‌شود. به غیر از ماه مبارک رمضان هر روز بعد از اقامه نماز جماعت صبح برنامه زیارت عاشورا و دعای عهد و روزهای جمعه‌ها دعای ندبه و همراه با پذیرایی برگزار می‌شود. در آخر هم شرکت‌کنندگان در مراسم صبحانه‌شان را در مسجد صرف می‌کنند.
تغییرات فصلی رابطه مستقیمی با میزان مشارکت مردم در برنامه‌های مسجد مالک اشتر دارد. در نیمه اول سال که ساعت‌ها تغییر می‌کند میزان مشارکت مردم نیز کمی کاهش پیدا می‌کند. چون وقت اذان صبح ساعت ۴ بامداد است جمعیت کمتری و به طور میانگین حدود ۲۰ نفر در مراسم‌های دعاخوانی حضور دارند. اما در ایام ماه مبارک رمضان برای صبح حدود۷۰ نفر نمازگزار به اینجا می‌آید.
بانی‌هایی از میان خود مردم برای تدارک افطاری
ایده: برای همه مناسبت‌های مذهبی یک نفر بانی انتخاب شود
حجت‌الاسلام حق بین می‌گوید: در گذشته خیرهایی بودند که بنای این کار را گذاشتند. فردی پیدا شد که گفت حالا که مردم روزه‌دار برای اقامه نماز به اینجا می‌آیند و جمعیت خوبی هم هست، پیشنهاد می‌کنم که بانی‌هایی از خود مردم پیدا کنیم و با مساعدت و همیاری یکدیگر به مردم افطاری بدهیم. سال اول این مراسم افطاری خیلی مختصر بود. ولی این مراسم هرساله با اضافه شدن خیران و افزایش بودجه شکل مفصل‌تری به خود گرفته است. تعداد مردم روزه‌داری که سر این سفره پربرکت الهی حاضر می‌شوند بیشتر و بیشتر می‌شود.
نذری خیرات برای سفره افطاری مسجد
ایده: شناسایی افراد توانگر جهت کمک به مسجد و ساز و کارهای فرهنگی به طور داوطلبانه
در هر کار خیری ردپای افرادی دیده می‌شود که با مساعدت و کمک خود آن هم بدون هیچ منت و چشم‌داشت مادی و دنیوی پا پیش می‌گذارند و از جان و مال و وقت خودشان مایه می‌گذارند. در رابطه با مراسم افطاری مسجد مالک اشتر نیز این امر صدق می‌کند. کسانی هستند که به دلایل و با نیت‌های گوناگون در امر اطعام روزه‌داران شریک می‌شوند.
هر سال تعداد خیران و بانیانی که برای دادن افطاری در مسجد پا پیش می‌گذارند افزایش پیدا می‌کند. گاه می‌بینید این بانیان از خود مردم هستند و گاهی هم پیش آمده که از مناطق دیگر در این امر مشارکت داشته‌اند. در هر صورت بانیان این کار خیر و خداپسندانه ثابت نیستند و هربار به تعداد آن‌ها افزوده با کم می‌شود. البته یک تعداد خیر ثابت هستند اما بسیاری از آن‌ها همین مردم محله هستند که نذر خیرات‌شان را به مسجد می‌دهند تا صرف پهن شدن سفره افطار برای خلق‌الله شود.
اعتکاف رمضانیه در دهه آخر رمضان
ایده: برگزاری اعتکاف رمضانیه در دهه پایانی ماه مبارک رمضان
در مسجد فعالیت‌های فرهنگی و اردوهای زیادی هست. در طول روز بانوان از ساعت ۵/۹ صبح که درب مسجد باز می‌شود تا بعدازظهر در مسجد فعالیت دارند و برادران نیز از ۵ بعدازظهر به بعد فعالیت خود را آغاز می‌کنند. در ماه مبارک رمضان نیز یک ساعت و نیم قبل از افطار جزءخوانی قرآن و دعای افتتاح داریم. مراسم‌های شب قدر و اعتکاف هم مانند دیگر مساجد در برنامه‌های اصلی ما قراردارد. در ۱۰ روز آخر ماه مبارک رمضان مراسم اعتکاف نیز هست.
مسجدی کوچک با هزاران سفره افطاری
ایده: افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مسجد
این مسجد نسبت به اغلب مساجد شهر وسعت چندانی ندارد. اما همین مسجد کوچک در ماه مبارک رمضان میزبان هزاران نفر از مردم محله است. در مسجد مالک اشتر به طور میانگین روزانه به ۳۵۰ نفر افطاری داده می‌شود. طبیعتا این تعداد در روزهای مختلف ماه مبارک متفاوت است و گه‌ گاه به روزی ۵۰۰ نفر هم می‌رسد. به طور کلی در طول ماه مبارک رمضان تقریبا ۱۰ هزار غذای افطاری داده می‌شود.
مشکلات مسجد با مساعدت مردم حل می‌شود
ایده: قرار دادن چند صندوق خیریه با موضوعات مشخص در مسجد
مردم این محله همیشه هوای مسجدشان را داشته‌اند و در مواقع نیاز آستین‌هایشان را بالا زده‌اند. بحث فرهنگی در جامعه بسیار مهم است و با توجه به حضور نوجوانان در مساجد برای ارتقای سطح کیفی نیازمند همکاری ارگان‌های مختلف هستند. مشکلات با مساعدت مردم برطرف می‌شود. به طور مثال یکی از مشکلاتی که در مسجد وجود داشت، آسانسور مسجد بود که به مدت ۸ سال مشکل داشت. ظرف یک هفته از طریق مردم مبلغ ۴۰ میلیون تومان جمع‌آوری و صرف تعمیر آسانسور شد.
برای خادمی مسجد درخواست دادیم
ایده: تشکیل گروه خادمان افتخاری برای مسجد از میان نمازگزاران
خدیجه مرادی ۵ سال است که به دلیل علاقه خود و همسرش خادم مسجد مالک اشتر است و خود تعریف می‌کند به دلیل علاقه زیادمان به مسجد برای خادم شدن درخواست دادیم که پس از حدود دو هفته به درخواست‌مان جواب مثبت دادند. اینجا دیگر به خانه‌ام تبدیل شده و همیشه اینجا هستم. خانم‌ها هم از فعالیت‌های مسجد در همه رده‌های سنی استقبال می‌کنند. اینجا در تابستان برای کودکان و بزرگسالان برنامه‌های خوب و متنوعی دارند.