اردوی جهادی وحدت‌آفرین
۱۴۰۰/۰۷/۲۸

آشنایی و هم مسیر شدن از جمله خاصیت‌های سفرهای کوتاه و بلند زندگی ماست. این را همه‌ی ما از همان بچگی و در سفرهایی که با خانواده یا اردوهای مدرسه داشتیم به خوبی حس کرده‌ایم. سفر می‌تواند مقدمه و زمینه خوبی برای شناخت و همدلی و انجام کارهای مشترک باشد. اردوهای جهادی سفر متفاوتی است که اهالی عزم و همت را با خود همراه می‌کند تا گام‌های ابتدایی کارهای بزرگ را بردارند. در هفته وحدت که باب همدلی و برادری گشوده است؛ اردوی جهادی می‌تواند بهانه‌ای برای با هم بودن و وحدت بیشتر باشد:

آشنایی و هم مسیر شدن از جمله خاصیت‌های سفرهای کوتاه و بلند زندگی ماست. این را همه‌ی ما از همان بچگی و در سفرهایی که با خانواده یا اردوهای مدرسه داشتیم به خوبی حس کرده‌ایم. سفر می‌تواند مقدمه و زمینه خوبی برای شناخت و همدلی و انجام کارهای مشترک باشد.
اردوهای جهادی سفر متفاوتی است که اهالی عزم و همت را با خود همراه می‌کند تا گام‌های ابتدایی کارهای بزرگ را بردارند. در هفته وحدت که باب همدلی و برادری گشوده است؛ اردوی جهادی می‌تواند بهانه‌ای برای با هم بودن و وحدت بیشتر باشد:
ایده: اهالی مسجد با همکاری برادران اهل سنت، یک اردوی جهادی ترتیب می‌دهند. مکان این اردو نیز می‌تواند منطقه‌ای سنی‌نشین باشد.
مشروح ایده
در آستانه ورود به هفته وحدت، مساجد می‌توانند یک اردوی جهادی جهت محرومیت‌زدایی منطقه مورد هدف برگزار نمایند تا بواسطه همکاری برادران اهل سنت انجام شود. منطقه‌ی هدف نیز بهتر است، منطقه‌ی سنی‌نشین انتخاب شود. بواسطه برگزاری اردوی فوق نه تنها مشکلات منطقه هدف مورد بررسی واقع خواهند شد بلکه زمینه‌های آشنایی بیشتری بین شیعه و اهل سنت گشوده خواهد شد.
بایدها و نبایدها
باید از بحث‌ها و رفتارهای تفرقه‌افکن خودداری کرد.
زینت‌ها و مستحبات
می‌توان در خلال برنامه های اردوی جهادی، مداحی و نوحه‌خوانی‌های وحدت‌آفرین نیز برگزار کرد.
می‌توان جلسات تفسیر آیات تمدنی و تقریبی قرآن کریم نیز در اردوی جهادی برگزار کرد.
دستاوردهای ایده
ترویج و برقراری وحدت بیشتر شیعیان و اهل سنت منطقه
رفع مشکلات موجود بواسطه همدلی و هم‌اندیشی
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(حفظه‌الله)
"همه‌ی مقصودهای بزرگ محتاج مجاهدتند. هیچ مقصود بزرگی نیست که بدون مجاهدت حاصل شود. اتحاد بین مسلمان‌ها هم بدون مجاهدت حاصل نخواهد شد. وظیفه‌ی ماست که برای اتحاد دنیای اسلام مجاهدت کنیم. این اتحاد می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند؛ می‌تواند جوامع اسلامی و ملت‌های مسلمان را عزیز کند".
بیانات در دیدار مسئولان نظام، 25/ 12/ 1387