معلم اخلاق مسجد
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

اعتقادش بر این بود مسجد بخشی از زندگی مردم است برای همین هم در همه کارهایش از اخلاق و نظم و آراستگی مایه می‌گذاشت. ویژگی مهمی که به ما ثابت می‌کند مرحوم حجت‌الاسلام حسینی نه تنها استاد اخلاق رسانه ملی، بلکه معلم اخلاق مسجد بود و به عنوان امام جماعت مسجد فائق، اخلاق در همه کارهایش جاری بود:

معلم اخلاق مسجد
اعتقادش بر این بود مسجد بخشی از زندگی مردم است برای همین هم در همه کارهایش از اخلاق و نظم و آراستگی مایه می‌گذاشت. ویژگی مهمی که به ما ثابت می‌کند مرحوم حجت‌الاسلام حسینی نه تنها استاد اخلاق رسانه ملی، بلکه معلم اخلاق مسجد بود و به عنوان امام جماعت مسجد فائق، اخلاق در همه کارهایش جاری بود:
شناسنامه
نام: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر موسوی‌حسینی
سالروز تولد: 1318 شمسی- تهران
سالروز وفات: تیرماه 1397 شمسی
خدمات: استاد اخلاق در رسانه ملی، امام جماعت مسجد فائق
نوشتار زیر اشارتی است کوتاه بر تجربیات مرحوم حجت‌الاسلام حسینی به عنوان یک امام جماعت موفق که درگفتگو با پایگاه تخصصی مسجد عنوان شده است:
ارتباط کلامی توام با احترام و صمیمیت
همواره سعی کرده‌ام که احترام مردم، مخصوصاً مؤمنانی که در نماز جماعت ثابت‌قدم هستند، حفظ کنم. بین دو نماز نیز با مؤمنان ارتباط برقرار می‌کنم و چند کلامی درباره موضوعات مختلف با آنها صحبت می‌کنم. ارتباط ائمه جماعات با مردم و نمازگزاران باید صمیمی باشد.
اخلاق اسلامی عامل گرایش مردم به مسجد
چنانچه پای مردم به مسجد باز شود، به‌تدریج به معارف و آموزه‌ها هم گرایش پیدا می‌کنند. باید با اخلاق اسلامی مردم را به مسجد علاقه‌مند کرد. نکته دیگر ‌اینکه اگر نیاز روحی مردم در مسجد برآورده شود، حتماً اقبال به مسجد افزایش پیدا خواهد کرد.
آراستگی مسجد تا حدی لازم است
مسجد بخشی از زندگی مردم است؛ به همین دلیل زیبایی مسجد تا حدی که اسراف و زیاده‌روی نباشد، لازم است. بنده مکرر به مردم توصیه می‌کنم که بچه‌ها را به مسجد بیاورید. مسجد باید بخشی از زندگی مردم باشد. مسجد تراز اسلامی باید مکان طیبی باشد که هم به جسم مردم بپردازد و هم به روح آنها. شب‌های عید در مسجد عطر پخش می‌کنیم و معتقدیم که ‌این خوش‌بویی به کارهای دیگر مسجد هم سرایت می‌کند.
ناطقی گویا، صبوری مهربان
یکی از ویژگی‌های امام مسجد، ناطق بودن است. نطق گویا و شایسته‌ باعث ارتباط ائمه جماعات با دیگران می‌شود. علاوه بر ‌این، مهم‌ترین ویژگی شخصیتی امام جماعت، صبر در مقابل مشکلات و برخی انتظارات و توقعات مردم است. برای کودکی که هنگام نماز عبای بزرگی را به دوش می‌گذاشت، عبایی به اندازه‌اش تهیه کردیم و در مسجد به او هدیه دادیم.‌ این کودک هر روز برای نماز از ‌این عبا استفاده می‌کند و بعد از نماز برای ‌اینکه خاطرش جمع باشد، در دفتر من می‌گذارد.
به کوچکترها هم مسئولیت دادیم
برای کودکان و نوجوانان فرد شایسته‌ای را انتخاب کردیم و با تقسیم نوجوانان به گروه‌های مختلف، امور مسجد مانند تکبیر گفتن را به عهده آنها گذاشتیم. روزهای پنجشنبه زمان خاصی برای ورزش در نظر گرفتیم تا بچه‌ها در سالن ورزشی مسجد ورزش کنند. هر کسی به سهم خود باید برای موفقیت مسجد تلاش کند.
جویای احوال همسایگان هستیم
گاهی به عیادت همسایه‌های بیمار مسجد می‌شتابیم و حال نمازگزاران را جویا می‌شویم. اخیراً در روز عاشورا برای مسجد اطعامی تهیه شده بود که بنده سفارش کردم به همسایگان مسجد هم اطعام دهید. گاهی هم به دیدار خانواده‌های شهدا و جانبازان می‌رویم و از نورانیت و محبوبیتشان استفاده می‌کنیم.
سعی ما بر ‌این است که به عیادت بیماران برویم؛ به‌ویژه آنهایی که در نماز جماعت حضور مداوم دارند. گاهی مردم نوزادشان را به مسجد می‌آورند برای ‌اینکه در بدو تولد برای آنها اذان بگوییم. گاهی هدیه‌ای نیز به آنها می‌دهیم. همچنین جوانان برای خطبه عقد در مسجد حضور می‌یابند.
برنامه‌ای مشترک با دیگر مساجد
در روزهای ۲۱ ماه رمضان از مساجد اطراف دعوت می‌شود که به طور دسته جمعی به زیارتگاه شهدا بیایند. در‌ این مراسم حدود ده مسجد دعوت می‌شوند و در دسته‌های منظم عزاداری به‌تدریج وارد مسجد می‌شوند. بعد از‌ اینکه در مسجد از سخنرانی بهره‌مند می‌شوند، مراسم عزاداری مشترک انجام می‌شود. به طور کلی اجتماع اهالی محل و نمازگزاران مساجد مختلف در یک مسجد خوب است و موجب انس مردم و ائمه جماعات آن منطقه می‌شود.