مسجدی‌ها در خندوانه
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

اولین روز ماه مبارک رمضان، برنامه خندوانه میزبان خادمین مساجد استان تهران بود و جایگاه مهمان ویژه خود را به حضور حجت الاسلام و المسملمین علی سرلک اختصاص داد تا گفتگویی ناب و متفاوت را برای مؤمنین روز‌دار به نمایش بگذارد.

مسجدی‌ها در خندوانه
اولین روز ماه مبارک رمضان، برنامه خندوانه میزبان خادمین مساجد استان تهران بود و جایگاه مهمان ویژه خود را به حضور حجت الاسلام و المسملمین علی سرلک اختصاص داد تا گفتگویی ناب و متفاوت را برای مؤمنین روز‌دار به نمایش بگذارد.
در این گفتگو حجت الاسلام سرلک به بیان جایگاه خادم مسجد، وظایف اجتماعی امام جماعت به ویژه تببین هنر سینما برای مردم پرداختند که به معرفی این ایده‌ها و نکات می‌پردازیم:
ایده‌ها
ایده: تبیین جایگاه و وظایف خادم مسجد
کار خادمی مسجد کار حضرت ابراهیم است. خدمت به مسجد و خدمت به اهل مسجد. در روایت هست که مؤمن در مسجد مثل ماهی در آب است و زندگی‌اش گره خورده است. این عزیزان واقعاً در تنگ ماهی‌اند و آب حیات که فضای بندگی خداست نوش جان‌شان باد دم به دم جرعه نوش هست.
ساقیا بده جامی زان شراب روحانی تا دمی بیاسایم زین حجاب ظلمانی
ایده: هدیه ثواب خادمی به اموات و درگذشتگان به ویژه والدین
یک خواهشی از خادمین در ماه رمضان دارم، که بیاد اموات باشیم، خواهش می‌کنم در کنار شما می‌خواهیم سهم کوچکی در کنار شما داشته باشیم، یک روز از خدمت خودتان را نیت کنید برای پدر و مادر من که به دیار باقی رفته‌اند، یک روز از این خدمت را آقائی کنید، خانمی کنید به والدین من هدیه دهید.
ایده: ائمه جمعه و جماعات در خطبه‌ها و سخنرانی‌ها درباره رسانه‌ها صحبت کنند
ائمه جمعه و جماعات بایست در خطبه‌های نماز جمعه راجع به فیلم‌ها حرف بزنند و واقعاً باید جامعه متدینین را به فیلم خوب ارجاع بدهند. فیلم آنقدر اهمیت دارد که حضرت جوادی آملی می‌فرمایند اگر پیامبری در زمان ما بیاید معجزه‌اش سینماست. به تعبیر مقام معظم رهبری می‌فرمایند سینما زبان بیان حقیقت است. سینما یک دنیا است یک عظمت است. نمی‌توانیم سینما را نبینیم. سینما هنری است که در درون خود امپراطوری هنر است. درون خود حیات و جنب و جوش و ظرافت دارد. اما وقتی متدینین کسانی که نگاه دینی دارند نباشند؛
مهر فروزنده چو پنهان شود شب پره بازیگر میدان شود
وقتی جریان مثبت نباشد جریان منفی قالب می‌شود لذا در مساجد ائمه جماعات باید راجع به سینما و تئاتر با مردم حرف بزنند، درباره موسیقی با مردم حرف بزنند و سواد سینمایی مردم را بالا ببرند. بخشی از سینما سرگرمی است اما بخشی از آن رسانه و آگاهی است.
ایده: در مسجد محله خود افطاری ساده بدهیم
رمضان امسال، در مسجد محله‌مان، مسجد خاتم‌الانبیاء یک سفره افطاری ساده را، اگر خدا توفیق باشد بدهم. سعی می‌کنم خودم برای برپایی این سفره حاضر باشم و آن شب را در مسجد حاضر باشم.
ایده: کمپین"هر مسجد یک جهیزیه" با هدف جمع‌آوری جهیزیه برای نوعروسان با استفاده از کالای ایرانی
ایده‌ای از برنامه خندوانه
اکنون 70 هزار مسجد در کشور داریم، بنابراین هست در طول ماه رمضان دختران و پسران جوانی که عقد می‌کنند و شرایط ایشان مناسب این کمک هست، این اتفاق بیافتد که مسجد بتواند از مردم محل پولی را جمع کند و این پول جمع شود برای جهیزیه عروس خانم و مجموعه کاملی از لوازم خانگی "اسنوا" به آن‌ها تعلق بگیرد. شرکت اسنوا هم قول داده تا همکاری نماید و هر مسجد یک جهیزیه برای زوجین جوان آماده نماید.

برنامه خنداونه؛ 7 خرداد 1396