یک مسجد؛ یک فرمانده، یک خاطره
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

راست می‌گویند که تا نام شهید بر زبان جاری می‌شود، دل آدمی باز می‌شود و غم‌ها و غصه‌ها می‌رود. شاید راز این غمگشائی و غمگساری در همنوایی شهدا با ارباب شهید، حضرت سیدالشهدا(ع) باشد. توگویی این شهدا هر کدام آینه‌ای هستند که عشق و محبت به حسین(ع) را در وجود آدمی نمودار می‌سازند

یک مسجد؛ یک فرمانده، یک خاطره
راست می‌گویند که تا نام شهید بر زبان جاری می‌شود، دل آدمی باز می‌شود و غم‌ها و غصه‌ها می‌رود. شاید راز این غمگشائی و غمگساری در همنوایی شهدا با ارباب شهید، حضرت سیدالشهدا(ع) باشد. توگویی این شهدا هر کدام آینه‌ای هستند که عشق و محبت به حسین(ع) را در وجود آدمی نمودار می‌سازند و این سخن شهید آوینی بیانگر همین معناست که:
"من هرگز اجازه نمی‌دهم صدای حاج همت‌ها در دورنم گم شود. این سردار خیبر، قلعه قلب مرا نیز فتح کرده است". ایده "یک مسجد، یک فرمانده، یک خاطره" پیشنهادی ویژه برای یادبود شهدا در ایام اعیاد شعبانیه است:
عنوان ایده: برگزاری یادواره شهدای سردار محل در روز پاسدار در مسجد محل
توضیح تفصیلی
سرداران شهید در هشت سال دفاع و حماسه، فرماندهانی هستند که همچون فرمانده حقیقی خود، حضرت سیدالشهدا(ع)، قدم در رکاب حضرت نهاده و بی‌واهمه از گذر تاریخ، به قافله کاوران کربلا پیوستند. ذکر نام و یاد این سرداران شهید، همراه با بیان خاطرات آنها، می‌تواند موضوعی ناب برای برگزاری یادبود شهدا در اعیاد شعبانیه باشد. این مراسم می‌تواند در شناخت زوایای زندگی شهدا و آشنایی جوانان امروز با سیره آنها موثر باشد. بیان خاطرات شهدا، روایتگری همرزمان و خانواده مکرم ایشان از مهمترین بخش‌های این ایده است.
مسئله
معرفی سرداران شهید هشت سال جنگ تحمیلی
دستاوردهای ایده
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
ترویج سیره و سبک زندگی شهدا در بین جوانان
معرفی شهدای محله
بایدها
خانواده و همرزمان شهید در مراسم حاضر باشند.
خاطرات برگزیده و به زبانی زیبا و با قالب‌های گوناگون مثل کلیپ و نوا بیان گردد.
مستحبات و زینت‌ها
معرفی سرداران شهید در برد مسجد
ایجاد نمایشگاهی کوچک از خاطرات، تصاویر و یادگارهای شهید در مجاورت مسجد
دیدار با خانواده شهید توسط هیئت امنای مسجد
تجدید پیمان با شهید با حضور در گلزار شهید
سابقه اجرای ایده
مسجد امام جعفر صادق(ع)، کوی صنعتی اراک
پشتوانه نظری
امام خامنه ای(دامت برکاته)
یاد دفاع مقدس، یاد شهیدان، باید همیشه در بین ملت ما و جامعه‌ ما زنده بماند. ۸۸/۰۳/۰۳