پایتخت شور و شعور حسینی
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، همراه می‌شویم با اجتماع عظیم عزاداران حسینیه اعظم زنجان، که هر ساله در شب تاسوعا میزبان هزاران نفر از مردم عزادار زنجان است و توانسته جایگاه خود را بعنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت نماید:

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، همراه می‌شویم با اجتماع عظیم عزاداران حسینیه اعظم زنجان، که هر ساله در شب تاسوعا میزبان هزاران نفر از مردم عزادار زنجان است و توانسته جایگاه خود را بعنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت نماید:
شناسنامه مسجد
نام: مسجدحسینیه اعظم زنجان
بانی: حاج میرزا محمدنقی، حاج میرزا بابایی
مکان ساخت: جنوبی‌ترین منطقه زنجان، بین مدارهای 36 و 37 شمالی
سال ساخت: 1261 هجری قمری
معمار: اهالی محل
ویژگی‌های مسجد:
مزین به نام مسجد حسینیه
قرارگرفتن در محله تاریخ‌ساز زنجان
دارای سند تاریخی "سنگ نبشته"
دومین قربانگاه جهان بعد از منا در مکه معظمه
ایده‌های مسجدحسینیه
شکل گرفتن حسینیه از قلب مسجد و مدرسه
در وقف‌نامه این مکان آمده است،حسینیه در این سال، هم مدرسه بوده و هم مسجد زیرا واقف در توضیحاتی که در وقف‌نامه داده آورده است که متولی، منافع قریه مذکور را در وهله اول به تعمیرات مدارس و مساجد خمسه زنجان و تأمین آب آنها به مصرف برساند و نه عشر دیگر را به حضرات طلاب محصلین ساکن در حجرات هر مدرسه بپردازد، آن هم از قرار هر حجره 3 نفر طلبه است.
دومین قربانگاه جهان بواسطه برخورداری از پایگاه نذورات
از مهمترین واحدهای این حسینیه، برخورداری از دفتر نذورات است. از آنجا که حسینیه‌ها عموما از دوره صفویه به بعد ایجاد شده و بر سر راه زائرین کربلا دایر می‌شدند، پذیرای قربانی زوار امام حسین(ع) هم بوده‌اند. حسینیه اعظم زنجان به دلیل واقع شدن در یکی از محلات مهم زنجان و مشرف بودن بر دروازه شرقی شهر، از چنین جایگاهی برخوردار بوده است. در سال 1328 هجری شمسی برای اولین بار چهار رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح می‌شود. این تعداد در سال 1341 به هفت رأس می‌رسد. از همان سال تعداد قربانی‌های مسیر دسته حسینیه افزایش می‌یابد به طوری که در سال 1352 به 350 رأس، 1353 به 650 رأس، 1383 به 6400 رأس و در نهایت در سال 1389 به بیش از 12000 رأس رسیده است که بعد از قربانگاه منا در مکه معظمه، اولین رتبه را در زیادت قربانی در جهان اسلام دارد.
برخورداری از واحدهای مختلف فرهنگی-اجتماعی
این حسینیه به دلیل برخورداری از اجتماعات عظیم سالانه به ویژه در روز هشتم محرم، همچنین مشارکت فراوان مردمی در اجرای مراسمات، علاوه بر این که یک مسجد حسینه عظیم است، شامل بر واحدهای مختلف اداری، فرهنگی و اجتماعی است از جمله:
خادم سرا، مهمان‌سرا، درمانگاه مصباح، دارالشفاء، کتابخانه سیدالشهداء، دو پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران، سفره‌خانه، محل پذیرائی از زائران، دفتر نذورات، صندوق قرض‌الحسنه، تاکسی تلفنی مصباح، دو شبستان حضرت زهرا و حضرت زینب(س)، وضوخانه و سرویس بهداشتی و محوطه تحویل و فروش گوسفند.
از مهمترین واحدهای اداری حسینیه می‌توان به؛ واحد انفورماتیک، روابط عمومی، واحد صوت، واحد نشریه مصباح، واحد عمرانی و واحد برگزاری مراسمات حسیینه اشاره نمود.
کارآفرینی و تلاش برای اشتغال جوانان
موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان، تحت مالکیت و زیر نظر حسینیه اعظم زنجان با هدف کمک در بخش تولید و ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار و کسب درآمد و به منظور انجام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و عام‌المنفعه و ارائه خدمات به هموطنان عزیز شروع به فعالیت نموده است. موضوع فعالیت‌های موسسه موسسه مصباح بر اساس اساسنامه در بخش‌های مختلف تولیدی خدماتی، بازرگانی، صنعتی، معدنی، عمرانی، کشاورزی، دامداری و... می‌باشد و با اهداف یاد شده فعالیت می‌کند. از اهم فعالیت‌های موسسه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
بخش دامداری گوسفند داشتی، بخش زراعت و کشاورزی، بخش باغ سیب، بخش تولید نهال نهالستان
تجمع سالانه زنجانی‌ها دهمین میراث معنوی کشور
حسینیه اعظم زنجان بیشتر به‌ خاطر دسته‌ای که هرسال در هشتمین روز ماه محرم دارد مشهور است. این دسته که به "یوم‌الابالفضل" معروف است حرکت خود را از محل حسینیه اعظم شروع می‌کند و معمولاً همزمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم پایان می‌یابد. جمعیت این دسته افزون بر ۵۰۰ هزار نفر است. مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت‌ شده در ایران است. این دسته عظیم عزاداری که از آن به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سیدالشهداء(ع) در ایران نام برده می‌شود، به نام و یاد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت یعنی حضرت ابوالفضل العباس(ع) در روزی که در تقویم سوگواری محرم زنجان به «یوم الابوالفضل و یوم العباس» معروف است، به حرکت در می‌آید و هزاران قربانی به یاد دستان بریده آن بزرگوار در مسیر دسته حسینیه ذبح یا به مسجد اهداء می‌شود.
منبع:
وب سایت رسمی حسینیه اعظم زنجان