مسجد را در بهترین جای شهر بسازیم
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

بهترین جای شهر جایی است که محل حضور اکثر مردمان یک شهر و کانون تمامی فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنهاست. حضور پررنگ مسجد در زندگی مسلمانان و مردم محل و منطقه‌ای که آن مسجد واقع شده است، بستگی فراوانی به این امر دارد که مکان برجسته و شایسته‌ای را برای ساخت مسجد انتخاب کرده باشیم. برای تحقق این امر، همواره کانونی‌ترین و مقدس‌ترین جای شهر که فضای مناسبی دارد سفارش شده تا در دسترس همه مردم و مورد توجه ایشان بوده و در زندگی سیاسی و اجتماعی آنان حضور داشته باشد. در گذر از دریاچه زیبای پوتراجایا در مرکز شهر، به مسجدی صورتی برمی‌خوریم که در همچون دری زیبا در میانه شهر قرار گرفته و چشم‌ها را به خود خیره ساخته است. خصوصیات مکانی و جغرافیایی، این مسجد را به یکی از پربازدیدترین مساجد مالزی تبدیل نموده است.

بهترین جای شهر جایی است که محل حضور اکثر مردمان یک شهر و کانون تمامی فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنهاست. حضور پررنگ مسجد در زندگی مسلمانان و مردم محل و منطقه‌ای که آن مسجد واقع شده است، بستگی فراوانی به این امر دارد که مکان برجسته و شایسته‌ای را برای ساخت مسجد انتخاب کرده باشیم.
برای تحقق این امر، همواره کانونی‌ترین و مقدس‌ترین جای شهر که فضای مناسبی دارد سفارش شده تا در دسترس همه مردم و مورد توجه ایشان بوده و در زندگی سیاسی و اجتماعی آنان حضور داشته باشد. در گذر از دریاچه زیبای پوتراجایا در مرکز شهر، به مسجدی صورتی برمی‌خوریم که در همچون دری زیبا در میانه شهر قرار گرفته و چشم‌ها را به خود خیره ساخته است. خصوصیات مکانی و جغرافیایی، این مسجد را به یکی از پربازدیدترین مساجد مالزی تبدیل نموده است.
شناسنامه
نام: مسجد پوترا
مکان ساخت: مجاور دریاچه شهر پوتراجایا
سال ساخت: 1997 میلادی
متولی مسجد: دکتر نیک محمد بن محمود
ویژگی ها:
شاهکار معماری سنتی و مدرن
برخوداری از ظرفیت جایگاه 1500 نفری نماز
در ردیف مدرنترین مساجد مالزی
ایده ها:
برخورداری از موقیعت ویژه توریستی
مسجد پوترای مالزی به دلیل اینکه در مجاورت دریاچه شهر پوتراجایا واقع شده است به یکی از زیباترین مساجد شناور جهان تبدیل شده است و توانسته توجه رهگذران و همچنین پیروان دیگر ادیان را به خویش جلب نماید.
مسجدی در نقطه کانونی شهر پوتراجایا
مسجد پوترا به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و در مجاورت کاخ ریاست جمهوری مالزی، به کانون مهم و قابل توجهی در پایتخت سیاسی این کشور تبدیل شده است که به این مکان جایگاه ویژه ای بخشیده است.
مسجدی با فضاهای آموزشی
برخورداری از فضاهای آموزش دینی برای طلاب و دانشجویان علوم دینی یکی از کارکردهای مهم این مسجد است. علاوه بر آن آموزش‌های ویژه دیگری هم در این مسجد انجام می‌ شود که عبارتند از:
*آموزش و تمرین سفرهای تبلیغی قضایی
*آموزش چگونگی عملکرد کیفی در رابطه با محیط زیست
هماهنگی بین آوای مقدس و معماری مسجد
از کارهای ویژه این مسجد طراحی سیستم پخش صدا هماهنگ با معماری مسجد است به طوری که تنها با بهره گیری از 2 بلندگو در بالای محراب، طنین صدای مکبر در تمامی شبستان به صورت یکسان پخش می‌شود.