یک مسجد چندمنظوره برای همه محله
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

مسجد قدس در محله مطهری یک مسجد چندمنظوره است که توانسته از تمامی فضاها و بخش های موجود استفاده کند و برای همه اقشار مردم از کودک گرفته تا جوان و نوجوان و حتی سالمندان برنامه داشته باشد. اینجا همه دست در دست هم برای محله کار می‌کنند:

مسجد قدس در محله مطهری یک مسجد چندمنظوره است که توانسته از تمامی فضاها و بخش های موجود استفاده کند و برای همه اقشار مردم از کودک گرفته تا جوان و نوجوان و حتی سالمندان برنامه داشته باشد. اینجا همه دست در دست هم برای محله کار می‌کنند:
شناسنامه مسجد
نام مسجد: مسجد قدس
سال ساخت: 1396 شمسی
محل ساخت: شهرک سجادیه، انتهای خیابان رستگاری مقدم
از دور گنبد زیبای مسجد قدس هویداست. طلایی است و در تلألو نور خورشید خوش می‌درخشد که یادآور گنبد مسجدالاقصی فلسطین است.
جایی برای حل مشکلات مردم
حاج آقا عادلی امام جماعت مسجد قدس است. کنار شبستان اتاقی است که روی در شیشه‌ای آن نوشته شده است «دفتر امام جماعت مسجد». پشت میزی نشسته و مشغول مطالعه است. هر روز ساعتی به اذان مانده در مسجد حاضر می‌شود و به گرفتاری‌های مردم می‌رسد.
پای صحبتشان می‌نشیند، درددل‌شان را گوش می‌کند و اگر مشکلی باشد کمر همت برای رفع آن می‌بندد. حرف همیشگی‌اش این است از دغدغه‌های خانوادگی گرفته تا گرفتاری‌های حقوقی، هر‌کاری بتوانم برای رفاه اهالی انجام می‌دهم. مرتب همراه با بچه‌های بسیج به دیدار خانواده شهدا می‌رویم و جویای احوالشان می‌شویم.
کارگاهی برای آموزش و کارآفرینی
طبقه دوم مسجد برای راه‌اندازی یک درمانگاه ساخته شد اما تا امروز شرایط آن مهیا نشد. اهالی مسجد مایل نبودند این فضا خالی و بدون استفاده بماند برای همین آن جا را به کارگاه کارآفرینی و آموزش خیاطی اختصاص دادند تا جوانان محله بتوانند در اینجا خیاطی را یاد بگیرند و درآمدزایی کنند. بخشی از فضا هم برای فعالیت‌های بانوان قرار داده شده است.
خیریه نیازمندان محل
خیریه مسجد قدس بسیار فعال است با اینکه مدت زمان کمی است فعالیتش را شروع کرده و هنوز به ثبت نرسیده اما 50 خانواده تحت پوشش این خیریه هستند که به آنها ارزاق داده و کمک‌های نقدی می‌شود. افراد دیگری هم از خدمات خیریه استفاده می‌کنند که نهایتا حدود 100 خانوار حمایت می‌شوند. بارها با کمک اهالی برای نوعروسان بی‌بضاعت جهیزیه تهیه شده است. حتی به دانش‌آموزان نیز نیازمند نوشت‌افزار و هزینه کمک درسی اهدا می‌شود.
نذر فرهنگی برای کتابخانه
کتابخانه مسجد بیش از هزار جلد کتاب دارد. در برخی از راهروهای مسجد هم قفسه‌های کتاب نصب شده است. برای پربار کردن کتابخانه، مسجد طرح نذر فرهنگی را اجرا می‌کند. با این رویکرد که اهالی اگر کتاب اضافه‌ای در خانه دارند به مسجد اهدا کنند. تا امروز خیلی‌ها از این طرح استقبال کرده‌اند و تعداد کتاب‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.
اینجا هیچ فضایی خالی نیست
کانون فرهنگی در طبقه اول قرار دارد. فضای بزرگی که به کلاس‌های آموزشی و ورزشی اختصاص دارد. از کلاس قرآن تا انواع کلاس‌های آموزشی برای بانوان و نوجوانان همگی اینجا اجرا می‌شوند. در مسجد قدس فضایی خالی و بدون استفاده نیست. حتی انتهای راهروهای مسجد هم به تربیت بدنی و آموزش ورزش رزمی اختصاص یافته است.