برای اقامه نماز همه مسئولیم
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

"نماز، دری گشوده بر روی همه‌ی آحاد امت است که از آن می‌توان به هدایت و رحمت خداوند رسید و زندگی را در سمت و سوی درست و سرشار از خیر و برکت قرار داد. سلامت معنوی هر فرد وابسته به نماز است و صراط مستقیم و حیات طیبه‌ی هر جامعه نیز تنها با اقامه‌ی نماز در آن تحقق می‌یابد...با این حال باید اعتراف کنیم که حق این فریضه‌ی الهی که درمان دردهای عمده‌ی فردی و اجتماعی ما است ادا نشده است. ما مسئولان، ما سخنوران و سخن‌گویان، ما سررشته‌داران امور کشور، ما روحانیان و متولیان تبلیغ و تعلیم دین، و ما همه‌ی آحاد و همه‌ی قشرهای مردم، همه و همه در مسئولیت اقامه‌ی نماز شریکیم". بیانات فوق بخشی از پیام مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) به بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز است که خطاب به همه مسئولین دولتی، نهادها و ارگان‌های فرهنگی‌مذهبی بیان گردیده است. پیرو این پیام ارزشمند، باشگاه ایده‌پردازان مسجدی بخشی از ایده‌های مرتبط با امر اقامه نماز را معرفی می‌نماید:

"نماز، دری گشوده بر روی همه‌ی آحاد امت است که از آن می‌توان به هدایت و رحمت خداوند رسید و زندگی را در سمت و سوی درست و سرشار از خیر و برکت قرار داد. سلامت معنوی هر فرد وابسته به نماز است و صراط مستقیم و حیات طیبه‌ی هر جامعه نیز تنها با اقامه‌ی نماز در آن تحقق می‌یابد...با این حال باید اعتراف کنیم که حق این فریضه‌ی الهی که درمان دردهای عمده‌ی فردی و اجتماعی ما است ادا نشده است. ما مسئولان، ما سخنوران و سخن‌گویان، ما سررشته‌داران امور کشور، ما روحانیان و متولیان تبلیغ و تعلیم دین، و ما همه‌ی آحاد و همه‌ی قشرهای مردم، همه و همه در مسئولیت اقامه‌ی نماز شریکیم".
بیانات فوق بخشی از پیام مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) به بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز است که خطاب به همه مسئولین دولتی، نهادها و ارگان‌های فرهنگی‌مذهبی بیان گردیده است. پیرو این پیام ارزشمند، باشگاه ایده‌پردازان مسجدی بخشی از ایده‌های مرتبط با امر اقامه نماز را معرفی می‌نماید:
ایده‌ها
پژواک نماز(نمایش ایده)
یک کار میدانی و عملیاتی پژوهشی و تحقیقاتی صورت پذیرد و تعدادی از افرادی که مقید و متعهد به اقامه صحیح و درست نماز در اوقات شرعی بوده و به همین دلیل از زندگی و حیات معنوی و روحانی سالم و سلامت‌نفس و آرامش‌بخش و به دور از انحراف، کژی و گناه و فساد برخوردار هستند، ضمن معرفی این افراد به عنوان شاخص و نمونه قابل رؤیت و مشاهده به جامعه، علل و دلایل دستیابی به چنین شخصیتی معنوی نیز به‌صورت مکتوب و یا در قالب تصویر، فیلم، مستند و … در اختیار عموم افراد جامعه و علاقمندان قرار گیرد.
مدیریت مسجد و نمازخانه‌های جاده‌ای و بین‌شهری(نمایش ایده)
دولت به‌منظور تشویق و ترغیب مراکز خصوصی و مردمی در قبال ساخت، بازسازی و یا نگه‌داشت مساجد و نمازخانه‌ای بین‌راهی قوانین تشویقی و ترغیبی را برای آنان از جمله: محاسبه هزینه‌های صرف شده در مساجد یا نمازخانه که در پایان سال به‌ عنوان میزان پرداخت مالیات محسوب می‌شود و … تدوین نماید.
برگزاری نمایشگاه تخصصی نماز(نمایش ایده)
با توجه ‌به تنوع و تکثر فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. برای اطلاع‌رسانی عموم مردم از کارکردها و توانمندی‌های مسجد و اهالی آن شایسته است در ایام و مناسبت‌های خاص، بخشی از این توانمندی‌ها متناسب با آن ایام به نمایش گذاشته شود.
تندیس نماز شهر(نمایش ایده)
نصب یک تندیس نمازی دریکی از میادین شهر یا چهارراه‌ها و یا مکان مناسب به منظور توسعه و ترویج فرهنگ نماز و اینکه در این شهر نماز جایگاهی دارد. تندیس فوق می‌تواند یک الگوی موفق در نماز یا صحنه باشکوهی از نمازجماعت‌های مردمی باشد.
تجهیز کامل نمازخانه ادارات(نمایش ایده)
تجهیز کامل نمازخانه ادارات مطابق با استانداردهای ستاد اقامه نماز و ایجاد محیطی زیبا و باصفا در فضایی دلنشین و دیدنی(زیباترین مکان ادارات وسازمان‌ها نمازخانه‌ها باشند).
سرویس صلواتی نماز صبح نمازگزاران(نمایش ایده)
یک پیشنهاد ویژه برای رسیدن به موقع به نماز جماعت صبح، تدارک سرویس ایاب و ذهاب به مسجد به صورت صلواتی است. مسجد می‌تواند با همکاری مسئولین دولتی، به ویژه نهاد شهرداری‌ها، در مکان‌هایی از شهر که دسترسی مردم به مسجد سخت‌تر است، سرویس جهت ایاب و ذهاب در یک ایستگاه معین فراهم نماید.
پارچه نماز برای کسب کسبه(نمایش ایده)
مسجد پارچه‌هایی تهیه کند و روی آنها احادیث نماز را نوشته و به کسبه اطراف مسجد داده تا در وقت در جلوی مغازه خود نصب کرده و برای نماز جماعت در مسجد حاضر شوند.