همگان به امر ترویج نماز همت گمارند!
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

"همه بدانند که یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است. به این‌که حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل‌انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است. به این‌که همگان فرا بگیرند و عادت کنند که نماز را با خشوع و حضور قلب به ‌جا آورند، همت گمارید". بیانات فوق، گزیده‌ای از پیام مقام معظم رهبری به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز است که خطاب به همه مسئولین دولتی، نهادها و ارگان‌های فرهنگی و مذهبی بیان گردیده است. همگام با این پیام ارزشمند، باشگاه ایده‌پردازان مسجدی بخشی از ایده‌های مرتبط با امر اقامه‌ی نماز را به مخاطبین محترم معرفی می‌نماید:

"همه بدانند که یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است. به این‌که حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل‌انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است. به این‌که همگان فرا بگیرند و عادت کنند که نماز را با خشوع و حضور قلب به ‌جا آورند، همت گمارید".
بیانات فوق، گزیده‌ای از پیام مقام معظم رهبری به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز است که خطاب به همه مسئولین دولتی، نهادها و ارگان‌های فرهنگی و مذهبی بیان گردیده است. همگام با این پیام ارزشمند، باشگاه ایده‌پردازان مسجدی بخشی از ایده‌های مرتبط با امر اقامه‌ی نماز را به مخاطبین محترم معرفی می‌نماید:
ایده‌ها
اعطای گواهینامه نماز(نمایش ایده)
امام جماعت یا فعالان مسجدی، در مدرسه یا مدارس ابتدایی نزدیک مسجد، یک اتاق (یا یک غرفه با داربست داخل حیاط) تحویل می‌گیرند و سه روز در هفته، در آن مکان به دانش‌آموزان صحیح‌خوانی نماز را آموزش می‌دهند. و برای بچه‌هایی که نماز تقربا کاملی بجا می‌آورند، گواهینامه نماز صادر می‌کنند. لذا بر سر اتاق یا غرفه داخل حیاط، تابلوی بزرگی نصب می‌کنند بدین مضمون: «محل صدور گواهینامه نماز» آموزش صحیح‌خوانی نماز را بهتر است، در همان اون کودکی و نوجوانی به فرزندان‌مان بیاموزیم. زیرا به تعبیر معروف «الدرس فی الصغر کالنقش فی الحجر»، آموزش در سنین کودکی مثل حک کردن بر سنگ ماندگار می‌ماند و ذخیره‌ آخرت‌مان می‌گردد.
موقع نماز مغازه تعطیل است(نمایش ایده)
قطعا تابلوی "موقع نماز، مغازه تعطیل است" را در مغازه های کنار مسجد دیده‌اید. حال اگر توسط جمعی از مسجدی‌ها این تابلو طراحی زیبا شود و طی یک بازدید خودمانی و صمیمی با مغازه‌های دیگر، به آنها هدیه شود تاثیر زیادی در مخاطب جهت شرکت در نماز جماعت و تعطیلی کسب و کار حین نماز دارد.
نمازخانه شیشه‌ای(نمایش ایده)
امروزه در سطح شهرها دکه‌ها و کیوسک‌های متفاوت و با کاربردهای گوناگون وجود دارد که می‌توان از این رواج گرفتن استفاده مفید و مذهبی را هم برد مثلا جایگاه هایی که جدیدا برای ایستگاه اتوبوس استفاده می‌شوند را بدون داشتن صندلی در معابر نصب شوند تا حکم نمازخانه و مسجد گذر و عابر را پیدا کند و رهگذران بتوانند در معابر با شنیدن صدای اذان به اقامه نماز اول وقت خود بپردازند که البته با کمترین هزینه و صرف وقت این هدف مهم و والا را که نماز اول وقت باشد محقق کرده‌ایم.
دفترچه حضور در نماز(نمایش ایده)
بچه‌ها با حضور خود در مسجد و خواندن نماز جماعت یک حضور در دفترچه مخصوص خودشان می‌خورند. در پایان به کسانی که بیشترین حضور را در مسجد داشته باشند جوایزی اهدا شود.
اقامه نماز دانش‌آموزان در مسجد(نمایش ایده)
اقامه‌ی نماز ظهر دانش‌آموزان درنزدیک‌ترین مسجد(هفته‌ای یک‌بار به جای اقامه در نمازخانه)
در پارک نماز جماعت بخوانیم(نمایش ایده)
در فصل تابستان جمعیت زیادی هنگاه غروب از هر قشری در پارک‌ها حضور دارند و با هماهنگی نمازگزاران مسجدی و خانواده‌های آن‌ها نماز جماعت مغرب وعشا را در پارک برگزار کرد و در وقت نماز به جای صدای موسیقی بانگ اذان و مناجات پخش شود.
صبحانه مهمترین عامل رونق نماز صبح(نمایش ایده)
در مساجدی که نماز صبح برقرار نیست، با دادن صبحانه مردم به سمت مسجد کشیده می‌شوند. اصولاً پذیرایی هر چه مختصر هم باشد در رونق مساجد تأثیر زیادی دارد. تهیه صبحانه و خربد نان یکی از بهانه‌هایی است که موجب به مسجد نیامدن خیلی‌ها می‌شود.
اگر به همراه نماز صبح و یک دعا کوتاه مانند دعای عهد یا زیارات دیگر و یک پذیرایی با چای گرم در مسجد برگزار شود، مردم در مسجد تجمع کرده و پس از مراسم و صرف صبحانه به دنبال کسب و کار و اداره خود می‌روند. این صبحانه می‌تواند نان و خرما، شیرینی و خرما و شکلات، مربای یک‌نفره، ساندویچ کوچک، یک لقمه آماده شده، نان و پنیر، نان گرم و چای شیرین باشد.
بیدار باش نماز صبح(نمایش ایده)
در مسجد توسط روحانی اعلام بشود که ما می‌خواهیم برای نماز صبح یکدیگر رو بیدار کنیم و بعد لیستی از اسامی متقاضیان به همراه شماره‌ها تهیه کنیم و هفت نفر مسئول زنگ زدن و بیدار کردن افراد در طی هفته بشند! مسئول بیدار کردن آن هفت نفر هم خودِ روحانی محل باشد که خواب نمانند.
امنیت نماز صبح(نمایش ایده)
امام جماعت و امنای مسجد با نزدیکترین پاسگاه نیروی انتظامی محل، صحبت کنند و از آنان بخواهند که مسیرهای مشخصی را برای گشت‌زنی و ایجاد امنیت در ساعات نماز صبح، عهده‌دار شوند، تا بانوان بتوانند، در نماز صبح جماعت مسجد حضور به هم رسانند.
ارسال دعوت‌نامه(نمایش ایده)
یکی از راه‌های تحقق افزایش جمعیت مساجد که یکی از مصادیق آبادانی آن می‌باشد ارسال دعوت‌نامه مبنی بر حضور در مساجد و تشویق و ترغیب آن‌ها برای شرکت در مراسم‌های مساجد می باشد.