نماز صبح
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

چرا بنده باید بشنوم که در تهران با این عظمت، برای نماز صبح در اول اذان، چندان مسجدی باز نیست و چندان نماز جماعتی برقرار نمی‌شود!؟ ما باید صبح‌ها و ظهرها و شب‌ها برویم و با مردم نماز بخوانیم؛ این اوّلیترین و ضروریترین کار ما در مساجد است».

«چرا بنده باید بشنوم که در تهران با این عظمت، برای نماز صبح در اول اذان، چندان مسجدی باز نیست و چندان نماز جماعتی برقرار نمی‌شود!؟ ما باید صبح‌ها و ظهرها و شب‌ها برویم و با مردم نماز بخوانیم؛ این اوّلیترین و ضروریترین کار ما در مساجد است».
مقام معظم رهبری(دامت برکاته)
بیانات در دیدار جمعی از روحانیون؛ 14 / 12/ 70
ایده‌های مرتبط در بانک ایده‌های مسجدی
• طرح احیای گسترده‌تر اقامه نماز صبح در مساجد(نمایش ایده)
استفاده از طلبه‌های حجره‌نشین و داوطلب، برای احیای اقامه نماز جماعت صبح در مساجدی که نماز صبح اقامه نمی‌شود.
• ساعت کوکی، هدیه امام جماعت به اهالی روستا(نمایش ایده)
هدیه دادن یکی از مهمترین راه‌ها برای نهادینه‌سازی یک سنت خوب، یک رابطه حسنه و انتقال هدف است. یک اقدام خوب برای ترویج اقامه نماز جماعت صبح و حضور حداکثری در آن، دادن یک هدیه مرتبط با آن از سوی امام جماعت است. اکثر خانواده‌ها و جوانان، به سختی می‌توانند صبح بیدار شوند و به مسجد برسند. ساعت کوکی هدیه‌ای است که با رفع این مشکل، عملا موجب جذب عموم مردم برای حضور در نماز جماعت خواهد گردید. امام جماعت می‌تواند با انتخاب تعدادی ساعت کوکی مناسب و کم‌هزینه، آنها را به خانواده‌های مسجدی هدیه داده و از آنها برای حضور در نماز جماعت دعوت به عمل آورد.
• صبحانه، بعد از نماز صبح(نمایش ایده)
برای رونق بخشیدن و استقبال عموم از نماز صبح هر روز بعد از فریضه نماز صبحانه در مسجد صرف شود به این دلیل که خوردن صبحانه 10 تا 15 دقیقه زمان می‌برد و این زمان رو مردم برای آمدن به مسجد قرار دهند و صبحانه را بعد نماز در مسجد میل نمایند و سپس مستقیم به سر کار مدرسه و...بروند.
• ورزش صبحگاهی اهالی مسجد(نمایش ایده)
اهالی مسجد با هماهنگی یک نفر از ورزشکاران محله، هر روز صبح بعد از اتمام نماز صبح برای ورزش صبحگاهی به سمت یکی از پارک‌های نزدیک مسجد حرکت کرده و مشغول ورزش صبح گاهی می‌شوند. با این کار هم آن‌ها که میل به ورزش صبحگاهی دارند، نماز صبح‌های مسجد را می‌آیند و هم آنها که نماز می‌آیند، اهل ورزش می‌شوند.
• سرویس صلواتی نماز صبح نمازگزاران(نمایش ایده)
یک پیشنهاد خوب برای رسیدن به موقع به نماز جماعت صبح، تدارک سرویس ایاب و ذهاب به مسجد به صورت صلواتی است. مسجد می‌تواند با همکاری مسئولین دولتی، به ویژه نهاد شهرداری‌ها، در مکان‌هایی از شهر که دسترسی مردم به مسجد سخت‌تر است، سرویس ایاب و ذهاب در یک ایستگاه معین فراهم نماید. محل ایستگاه سرویس، همچنین ساعت رفت و برگشت آن هم می تواند در محل مسجد اعلام شود تا مخاطبین اطلاع کامل داشته باشند.