قرآن را گرامی بداریم
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

باید قرآن را گرامی بداریم و بدانیم هر مسلمانی نسبت به آن حقوقی دارد. اولین حقوقی که بر عهده انسان است ایمان به قرآن و حقانیت آن، سپس تعظیم و تکریم آن است. از جمله موارد تعظیم قرآن نگهداری مناسب آن و طهارت داشتن هنگام استفاده از آن است. اجازه ندادن به بلااستفاده ماندن و خاک خوردن قرآن از جمله مسئولیت‌های دیگرماست. بنابراین شایسته است که هر ساله مجموعه‌های مذهبی به احیاء و ترمیم کتب قرآن همت گماشته و در حفظ نسخ قدیمی آن بکوشند. صحافی قرآن، تعمیر جلد و بافت آنها همچنین نگه‌داری آنها در موزه‌های معنوی و کتابخانه‌ها از جمله راه‌های حفظ و نگهداشت آن است:

باید قرآن را گرامی بداریم و بدانیم هر مسلمانی نسبت به آن حقوقی دارد. اولین حقوقی که بر عهده انسان است ایمان به قرآن و حقانیت آن، سپس تعظیم و تکریم آن است. از جمله موارد تعظیم قرآن نگهداری مناسب آن و طهارت داشتن هنگام استفاده از آن است. اجازه ندادن به بلااستفاده ماندن و خاک خوردن قرآن از جمله مسئولیت‌های دیگرماست.
بنابراین شایسته است که هر ساله مجموعه‌های مذهبی به احیاء و ترمیم کتب قرآن همت گماشته و در حفظ نسخ قدیمی آن بکوشند. صحافی قرآن، تعمیر جلد و بافت آنها همچنین نگه‌داری آنها در موزه‌های معنوی و کتابخانه‌ها از جمله راه‌های حفظ و نگهداشت آن است:
ایده
جمع‌آوری قرآن‌های قدیمی منازل و اهداء آنها به مساجد
مسئله
در منازل گاه چندین جلد قرآن هست که بلااستفاده می‌ماند یا به مرور زمان جلد و بافت آن فرسوده می‌گردد.
شرح ایده
در اکثر منازل و خانه‌ها، چندین جلد قرآن وجود دارد، بویژه قرآن‌های قدیمی و قطور که کمتر مورد استفاده هستند و بیشتر به عنوان یادگار روی طاقچه‌ها گذاشته می‌شود. چه خوب است در ایام ماه مبارک رمضان، کانون‌های فرهنگی مساجد اقدام به جمع‌آوری قرآن‌ها از منازل نموده و کتابخانه قرآنی مسجد را غنی سازند. این ایده علی رغم عمومیت، می‌تواند به طور ویژه در مناطق محروم و روستایی مورد توجه باشد که موجب غنای کتابخانه‌های مساجد آنها خواهد گردید.
از آنجا که امروز سعی مساجد بر یکدست‌سازی قرآن‌ها و کتب ادعیه موجود در مساجد است، می‌توان از طرح جلد واحد برای صحافی قرآن‌های قدیمی و اهدایی استفاده نمود. همچنین، در صورتی که این قرآن‌ها از نسخ خطی قدیمی باشد می‌توان برای آنها موزه‌ای کوچک در داخل مسجد برپا نمود که مطمئنا با استقبال اهالی و اهدای آن مواجه خواهد شد.
بایدها و نبایدها
ترمیم و تعمیر جلد و صحافی مناسب قرآن‌های جمع آوری شده جهت نگهداری از آنها
استفاده از طرح واحد جلد جهت صحافی یکدست برای همه کتب ادعیه و قرآنی
ترمیم و صحافی قرآن‌های قدیمی مسجد جهت احیاء و استفاده بیشتر از آنها
تدارک قفسه‌های مخصوص جهت نگهداری قرآن و کتب ادعیه
زینت‌ها و مستحبات
برپایی موزه‌ای کوچک در داخل مسجد جهت نمایش قرآن‌های قدیمی
اهدای قرآن نو به کسانی که قرآن‌های خود را به مساجد اهدا می‌کنند.
ایجاد جایگاه ویژه قرآن در مساجد
برپایی نمایشگاه در ماه رمضان و نمایش کتب قدیمی قرآن و تابلوهای قرآنی
پشتوانه نظری
پیامبر خدا(ص)
"حامل و حافظ قرآن پرچمدار اسلام است، کسی که او را احترام کند خدا را گرامی داشته است، کسی که به او اهانت کند مورد لعن و نفرین خدا خواهد بود".
کنزالعمال جلد 1 صفحه، 515 حدیث 2294