قرآن بخوان ماهی جایزه بگیر
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

بوی عید که در کوچه‌ها می‌پیچد و عطر شکوفه‌های نارنج و سیب در فضا منتشر می‌‌شود، حاشیه خیابان‌های شهر و روستا هم پر می‌شود از ماهی‌های قرمز، سبزه‌ها و هفت‌سین‌های نوروز. ماهی‌های قرمز همیشه با دل بچه‌ها بازی می‌کنند و انگار به شوق خرید ماهی‌ها فریاد می‌زنند نرم نرمک می‌رسد اینک بهار! هدایت رسوم سنتی صحیح ذیل پرچم دین و بیان مفاهیم در قالبی زیبا، یکی از راه‌های موفقیت فعالان فرهنگی و مذهبی جهت انتقال مفاهیم دینی به ویژه به کودکان است. استفاده از بازی و دادن هدیه‌های جذاب یکی از این روش‌هاست. باشگاه ایده پردازان مسجدی در آستانه نوروز 1397، عیدانه خود را به کودکان مسجدی تقدیم می‌کند:

بوی عید که در کوچه‌ها می‌پیچد و عطر شکوفه‌های نارنج و سیب در فضا منتشر می‌‌شود، حاشیه خیابان‌های شهر و روستا هم پر می‌شود از ماهی‌های قرمز، سبزه‌ها و هفت‌سین‌های نوروز. ماهی‌های قرمز همیشه با دل بچه‌ها بازی می‌کنند و انگار به شوق خرید ماهی‌ها فریاد می‌زنند نرم نرمک می‌رسد اینک بهار!
هدایت رسوم سنتی صحیح ذیل پرچم دین و بیان مفاهیم در قالبی زیبا، یکی از راه‌های موفقیت فعالان فرهنگی و مذهبی جهت انتقال مفاهیم دینی به ویژه به کودکان است. استفاده از بازی و دادن هدیه‌های جذاب یکی از این روش‌هاست. باشگاه ایده پردازان مسجدی در آستانه نوروز 1397، عیدانه خود را به کودکان مسجدی تقدیم می‌کند:
ایده(نمایش ایده)
برگزاری مسابقه قرآنی برای کودکان با عنوان "قرآن بخوان؛ ماهی بگیر".
توضیح تفصیلی
جهت ترویج فرهنگ قرآن و تشویق کودکان و نوجوانان به انس با قرآن، نزدیک ایام عید که گفتمان غالب مردم، خریدهای شب عید و تدارک سفره هفت‌سین است، این طرح در محل مسجد یا مکانی پرتردد نزدیک مسجد(مثل پیاده‌رو جلوی مسجد) برای مخاطب کودک و نوجوان انجام می‌گیرد.
طرح بدین صورت است که غرفه‌ای مهیا شده و در آن آکواریومی پر از ماهی‌ قرمز باشد. فضاسازی غرفه با المان‌هایی نظیر قرآن، رحل، ماهی قرمز، سفره هفت سین به صورت جذاب صورت بگیرد. در محیط غرفه نیز تواشیح قرآنی زیبا یا قرائت‌های ناب نوجوانان مثل تلاوت نوجوان قرآنی آقای سید طه حسینی، به صورت صوتی یا تصویری بسته به امکانات و شرایط پخش شود. یک یا چند نفر خوش‌برخورد و خوش‌اخلاق مسئول صحبت با نوجوانان و آزمون گرفتن از آنها باشند. کودکان و نوجوانان، به انتخاب خود بخشی از قرآن را قرائت و یا از حفظ بخوانند و مسئول مربوطه به عنوان هدیه و تشکر به او یک یا چند ماهی قرمز هدیه بدهد.
می‌توان یک هدیه خاص و ویژه فقط برای حافظان در نظر گرفت. مثلا آنها که از حفظ این چند سوره را بخوانند، علاوه بر ماهی یک تنگ زیبا هم هدیه می‌گیرند.برای تمایز حافظان از قاریان، می‌توان دو آکواریوم در غرفه گذاشت. یکی ماهی‌های ریزتر برای قاریان و یکی ماهی‌ها درشت‌تر برای حافظان. اگر بودجه طرح مهیاست، حتی می‌توان از قبل تعداد زیادی تُنگ خریداری و روی آن یک جمله قرآنی و زیبا چاپ کرد.
مسأله
چرا باید برنامه‌های فرهنگی مسجد به یک سری برنامه های خاص که در طول چند ده سال تکرار شده‌ اند محدود کرد؟ چرا برنامه‌های رایج سالم در فرهنگ عامه جامعه را نمی‌توان به مسجد کشاند و حتی ذیل اهداف اسلامی هدایت کرد؟ کافی است در همان قالب مفاهیم جدید بریزیم.
زمینه سازی
*آماده‌سازی جو مساجد برای اجرای ایده‌های نو و مناسبت های غیر دینی و تلفیق آن با مستحبات دینی.
*لزوم فرهنگ‌سازی انجام چنین اموری در مساجد توسط امام جماعت و رسانه‌های جمعی.
دستاوردهای ایده
نحوه برخورد، اخلاق و صفا و اخلاص افرادی که مسئولیت صحبت با نوجوانان و کودکان را دارند، در تاثیرگذاری و جذب کودکان به مسجد و فعالیت‌های قرآنی نقش بسزایی دارد.
بایدها
نحوه اجرا و انجام این برنامه باید براساس روحیه لطیف و ساده کودکان و نوجوانان منطبق باشد.
نبایدها
هدف از هدیه دادن ماهی مانوس شدن کودک با قرآن نیز هست و لذا اگر اجرای این مسابقه نباید از حد خود خارج شود و صرف حذف کردن متوالی و بدون ارزش قرآن انجام گیرد.
مستحبات و زینت‌ها
*استفاده از تنگ‌های زیبا و منقش به آیات قرآنی.
*استفاده از هدایای زیبای دیگر مثل تنگ ماهی، قرآن جیبی، تابلوهای کوچک مزین به نام ائمه معصوم(ع).