فرشی به سفارش خدا
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

حتما دوست دارید توی مسجدتون برای روز مادر یه برنامه ویژه با یه هدیه خاص داشته باشید. هدیه‌ای که بتونه نشانه‌ای بر شکرگزاری همه‌ی ما از مقام والای مادر باشه. پیشنهاد ما به شما این هست که داستان ایده زیر رو بخونید تا با تجربه زیبای یکی از مساجد کاشان آشنا بشوید:

حتما دوست دارید توی مسجدتون برای روز مادر یه برنامه ویژه با یه هدیه خاص داشته باشید. هدیه‌ای که بتونه نشانه‌ای بر شکرگزاری همه‌ی ما از مقام والای مادر باشه. پیشنهاد ما به شما این هست که داستان ایده زیر رو بخونید تا با تجربه زیبای یکی از مساجد کاشان آشنا بشوید:
یه سجاده فرش خوب برای مسجد
توی اینترنت دنبال طرح‌های فرش سجاده‌ای بودم. می‌خواستیم به مناسبت وفات حضرت ام‌البنین(س)، مسجدمون به یه سجاده‌فرش با طرحی زیبا مزین بشه. به دنبال خرید فرش‌سجاده با بهترین کیفیت و ماندگاری و قیمت مناسب بودم؛ اما نتیجه‌ای نگرفتم. همان شب در مراسم "منم یه مادرم" در هیئت نخل کاشان شرکت کردم ولی هنوز هم توی فکر سجاده‌فرش مسجدمون بودم.
تربیت فرزند مثل قالیبافی است
آقای حجت‌الاسلام ماندگاری رو دعوت کرده بودند. یک آن، دیدم ایشان صحبت از فرش و قالی می‌کنند توجهم به صحبت‌هاشون جلب شد. حیفه که نگم! خلاصه صحبتشون این بود. ایشان فرمودند:
"شما کاشانی‌ها با صنعت قالی انس قشنگی دارید. یکی از هنرهای کاشان، هنر قالیبافی است. وقتی یه مادری قالی می‌بافد، تمام عشقش همین قالی است و دوست دارد مردم آن را ببینید. من می‌خواهم بگویم قالی قشنگ و تابلوفرش خیلی قشنگه، اما هیچ نقشه قالی به زیبایی تربیت یک انسان نیست.

مادرانی که بلد هستید، قالی زیبا ببافید، بیایید و از حضرت ام‌البنین(س) یاد بگیرید که چه قالی‌ای بافته که دنیا عاشقش شده. که مشتری اون خدا شده. تربیت فرزند مثل قالیبافی است. خدا گفته اگر در تربیت فرزندتان در این قالی، این ده تا گل باشه من خریدارم.
خریدار خداست و ثمر اون هم بهشته. هیچ کس جز خدا نمی‌تونه بخره. ما همینطور که بچه‌هامون رو تربیت می‌کنیم خودمون رو هم باید تربیت کنیم. عجب تجارتی کردند مادران شهدا که محصولشان را خدا خرید. خدا میگه مرحبا به شما مادران و پدران که با خدا معامله کردید. بشارت باد بر شما. این که با خدا معامله کردید، خیلی رستگاری بزرگی است.
فرشی به سفارش خدا
هر کسی می‌خواهد خدا قالی تربیتش را بخرد، این ده گل را باید داشته باشه قالی‌اش. این ده تا گل چیه؟
❋ گل اول: بی‌قرار باشد(مجاهدت) «یقاتلون فی سبیل الله» یعنی برای خدا خودت رو به آب و آتش بزن. برای احیای واجبات خودت رو به آب و آتش بزن. برای نماز و… . برای مردم خودت را به آب و آتش بزن. برای فقرزدایی هم مردم باید خودشان را به آب و آتش بزنند.
فاطمه زهرا یک تنه خودش را به آب و آتش زد برای علی. بین کوچه رفت، مسجد رفت، پشت درب رفت. قاسم بن‌الحسن سیزده ساله خودش را به آب و آتش زد برای اباعبدالله. شهید فهمیده هم همینطور. مادران بچه‌ی بی‌خیال تربیت نکنید، بچه‌ی بی‌قرار تربیت کنین.
❋ گل دوم: التائبون: فرهنگ عذرخواهی هم از مردم و هم از خالق داشته باشند.
❋ گل سوم: العابدون. اهل عبادت باشند.
❋ گل چهارم: الحامدون (فرهنگ تشکر)
❋ گل پنجم: السائحون (فرهنگ تلاش)
❋گل ششم: الراکعون (اهل تواضع در محضر خدا)
❋ گل هفتم: الساجدون (اهل سجده باشند)
❋ گل هشتم: الامرون بالمعروف (تنهاخور نیستند)
❋ گل نهم: الناهون عن المنکر
❋ گل دهم: الحافظون لحدود الله (حفاظت از حدود الهی)
این قالی‌هایی که می‌بافید، آخرش می‌فروشید به هر کس بیشتر بخره. خدا می‌گه من این قالی را می‌خرم اگر این ده گل را داشته باشه. خدایا فرزندان ما را لایق برای خریداری خدا قرار بده."
هدیه‌‌ای برای مادران شهدا
خیلی صحبتاشون زیبا بود. باورتون نمیشه آخر جلسه هم به مادران شهدا هدیه سجاده فرش دادند. کنجکاو شدم ببینم بانی این هدایا چه شرکتیه؟ متوجه شدم از شرکت فرش سجاده‌ای محراب نقش این هدایا رو دادند. یه لحظه به خودم گفتم منم که دنبال خرید فرش سجاده‌ام؛ حتما خدا داره با من حرف میزنه! بعد جلسه سریع رفتم خونه تا محراب نقش را در دل سایت‌ها پیدا کنم.
به حق که فرش سجاده‌هایش بسیار زیبا بود. دوباره یاد صحبت‌های آقای ماندگاری افتادم که یک قالی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه و یاد فرش سجاده‌هایی که به مادران شهدا دادند.
خدای من! یه ایده جالب هم این سایت داشت و اون ایده هدیه فرش سجاده برای مسجد بود. حتی به مناسبت روز مادر، تابلوفرش با عکس مادر هدیه می‌داد. چقدر داستان جستجوی فرش سجاده‌ای مسجد ما با مراسم و صحبت‌های زیبای حجت‌الاسلام ماندگاری شباهت داشت. هیچ کار خدا بی‌حکمت نیست. باورم شد که دست خدا در کار است. به راستی خداوند راهگشاست و راه‌حل بسیار دارد.
به روایت: فرزانه رئیسی