حقیقت هنر عین تعهد است
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

شاید در نگاه اول، هنر برای همه ما نوعی خیال‌انگیزی باشد که به همه چیز رنگی متفاوت می‌زند اما وقتی عمیق‌تر بیاندیشیم هنر امری است که حقیقت پنهان هر چیزی را در جهان به نمایش می‌گذارد. این حقیقت گوئیِ هنر، تعهد هنر است و تعهد عین هنر است. چنانچه شهید آوینی در این باره می‌نویسد: حقیقت هنر عین تعهد است و اصلا معنی ندارد که ما نخست این را مستقل از یکدیگر فرض کنیم و بعد بنشینیم و مجادله کنیم که اصلا هنر تعهد و میثاق می‌پذیرد یا نه. این سخن نشان می‌دهد هنرمند واقعی، انسان متعهدی است که خود تاریخ را می‌سازد و جلو می‌برد نه اینکه محکوم تاریخ باشد. در آستانه دهه هنر اسلامی و سالروز شهادت بسیجی هنرمند، و هنرمند متعهد، شهید سید مرتضی آوینی ایده‌هایی را برای معرفی و نمایش هنر انقلابی و مضمون حقیقی آن در مساجد ارائه می‌دهیم:

شاید در نگاه اول، هنر برای همه ما نوعی خیال‌انگیزی باشد که به همه چیز رنگی متفاوت می‌زند اما وقتی عمیق‌تر بیاندیشیم هنر امری است که حقیقت پنهان هر چیزی را در جهان به نمایش می‌گذارد. این حقیقت گوئیِ هنر، تعهد هنر است و تعهد عین هنر است. چنانچه شهید آوینی در این باره می‌نویسد: حقیقت هنر عین تعهد است و اصلا معنی ندارد که ما نخست این را مستقل از یکدیگر فرض کنیم و بعد بنشینیم و مجادله کنیم که اصلا هنر تعهد و میثاق می‌پذیرد یا نه.
این سخن نشان می‌دهد هنرمند واقعی، انسان متعهدی است که خود تاریخ را می‌سازد و جلو می‌برد نه اینکه محکوم تاریخ باشد. در آستانه دهه هنر اسلامی و سالروز شهادت بسیجی هنرمند، و هنرمند متعهد، شهید سید مرتضی آوینی ایده‌هایی را برای معرفی و نمایش هنر انقلابی و مضمون حقیقی آن در مساجد ارائه می‌دهیم:
ایده‌ها
1.برگزاری بزرگداشت‌های مسجدی و هیئتی برای اربعین مرحوم سلحشور
2.توزیع ویژه‌نامه مرحوم سلحشور؛ تولید سایت ایام
3.نصب تصاویر نماهایی برگزیده از فیلم‌¬های شاخص مرحوم سلحشور در بیلبوردها و تابلوهای شهری مانند: نماهایی از فیلم یوسف پیامبر و مردان آنجلس
4.معرفی کتاب¬‌های شهید آوینی با نصب المان‌های حجمی از کتاب‌های شهید آوینی در میادین و معابر شهر
5.برگزاری نشست‌¬های زنجیره‌ای با موضوع بررسی آثار و افکار شهید آوینی در مساجد، کتابخانه، مدارس؛ باتاکید بر اندیشه‌های شهید آوینی در حوزه توسعه و اقتصاد که در کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب، تدوین شده است.
6.اکران فیلم¬‌های شهید آوینی در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و کانون¬‌های فرهنگی هنری مانند مجموعه‌ی روایت فتح و مستندهایی مانند خان برگزیده‌¬ها.
7.بازخوانی و شرح پیام امام خمینی(ره) به هنرمندان در مهر 1367
8.معرفی و اکران¬‌های فیلم¬‌های جشنواره مردمی فیلم عمار
9.معرفی شهدای هنرمند منطقه، با نصب تصاویر این شهدا در معابر عمومی به همراه معرفی آثارشان مانند نقاشی¬‌ها و عکس‌¬های شهدای نقاش و عکاس، در معابر نصب شوند.
10.بزرگداشت هنرمندان انقلابی محلات و مناطق درمسجد محل؛ نمونه موردی برای استان آذربایجان شرقی: مرحوم استاد ابراهیم بخت شکوهی(خطاط)، مرحوم میرزاعلی زیرک(شاعر)، مرحوم بازارچی خسروشاهی(شاعر) و...
11.دعوت از هنرمندان شاخصِ بومی انقلاب با زمینه¬‌های مختلف، برای خاطره‌گویی و روایتگری. نمونه موردی برای استان آذربایجان شرقی: حاج بهزاد پروین قدس، عکاس و فیلم‌ساز دفاع مقدس، مجید دلدوزی، گرافیست و طراح، اسفندیار قره‌باغی، خواننده سرود¬های انقلابی، جلیل طائفی، فیلم‌ساز و...
12.دعوت از مربیان پرورشی دهه شصت برای خاطره‌گویی از فعالیت¬‌های فرهنگی و هنری دوران دفاع مقدس در مدارس
13.دعوت از نویسندگان و راویان کتاب های بومی دفاع مقدس برای بیان تجربه؛ نمونه موردی برای استان آذربایجان شرقی: خانم معصومه سپهری نویسنده کتاب ¬های لشکرخوبان و نورالدین پسر ایران، غلامرضا قلیزاده نویسنده‌ی کتاب¬‌های اخراجی‌ها و همه دوستان من، مهدی نعل‌بندی نویسنده کتاب اعدامم کنید و...
14.برپایی نمایشگاه آثار هنری در محله مانند: نمایشگاه عکس انقلاب و دفاع مقدس، نمایشگاه کاریکاتور، نمایشگاه نقاشی و...
15.برگزاری نمایشگاه کتاب در محله
16.اجرای برنامه و برگزاری مسابقات سرود گروه¬‌های مسجدی در معابر و مراکز عمومی
17.اجرای نمایش‌¬های خیابانی