دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۳۲
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
به همت معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد

سی و پنجمین نشست ستارگان محراب برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد سی و پنجمین نشست ستارگان محراب با هدف تجلیل از خدمات آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی برگزار شد

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ سی و پنچمین نشست از سری سلسله نشست های ستارگان محراب، بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران، ویژه‌ی نکوداشت آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی، یکشنبه شانزدهم آبانماه در مسجد باقرالعلوم (علیه السلام) صادقیه بعد از نماز عشاء برگزار گردید.

مسیر دشوار هدایت

در این مراسم که به منظور تجلیل از خدمات فرهنگی اجتماعی حضرت آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی برگزار گردید، آیت الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران طی سخنانی مسیر هدایتی ائمه جماعات را همان مسیر انبیاء الهی دانست و گفت: پروردگار متعال بشری را آفریده که در مسیر حرکتش با راه‌های انحرافی مواجه است؛ مسیری که اگر کسی در راستای انحرافات قرار بگیرد مقصدش جهنم بوده و اگر کسی به آن انحرافات مبتلا شود از حریم آدمیت خارج شده و خوی درندگی و شیطنت پیدا می‌کند؛ و آن مسیر، راهی ست که هیچ کس از طریق آن به سعادت ابدی نمی‌رسد.

وی افزود: خداوند بر اساس لطف و عنایتی که به آفریده‌ی خود دارد، از روز اول علَم را به دست علمداری منزّه داد، اولین آدم بر روی کره زمین یک عالِم و نبیی ست که خداوند متعال او را مسجود ملائکه قرار داده است. خداوند متعال دو صفت برجسته برای خلیفة الله بودن و مسجود شدن به حضرت آدم (علیه السلام) اعطا کرده است. ظرفیت حضرت آدم (علیه السلام) یک ظرفیت کامل است و از این روست که اسماء جمالیه و جلالیه در درون او متجلی شد. هر آنچه را که خداوند اسم نامیده به حضرت آدم (علیه السلام) تعلیم نموده است و تعلیم خداوند یک تعلیم تکمیلی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه؛ وجود حضرت آدم (علیه السلام) برای همه اسماء الهی مظهریت داشت، گفت: همه موجودات در آیینه‌ی ذات و صفات الهی دیده می شوند؛ هیچ مَلَکی این ظرفیت را نداشت. مَلک قداست و عصمت دارد، ولی ظرفیت بشر را ندارد. خداوند به آدم(علیه السلام) بیان و قدرت انباء داد؛ او برای دستگیری از انسان‌ها آمده بود.

وی افزود: پس از ایشان، حضرت نوح (علیه السلام) که سرسلسله انبیاء صاحب شریعت و از پیامبران اولی‌العزم الهی است، شریعت و قانون آورد، زیرا در آن زمان جامعه وسعت یافته بود. این پیامبر گرامی حدود نهصد و پنجاه سال توسط مردم عصر خود عذاب دید ولی خستگی ناپذیر بود. نوح (علیه السلام) به جمعیت لجوجی مبتلا شده بود که بی‌رحمانه معلم و رهبر خود را اذیت و آزار می کردند. به طوری که وقتی جناب نوح(علیه السلام) میخواست مردمش را با خدا آشنا کند و دلهای رمیده را با حضرت حق آشتی دهد، انگشت‌هایشان را در گوش خود فرو می‌کردند و با لجبازی هرچه پیامبر خدا به هدایت آنها اصرار می کرد، آنها بر نفور خود می‌افزودند.

آیت الله صدیقی ادامه داد: ۹۵۰ سال صبر و استقامت، تبلیغ، طبابت و سماجت پیامبر خدا نتوانست آنها را به بهشت هدایت کند تا جایی که درونشان سنگ و بر دلشان مهر زده شد و حجت خداوند بر آنها تمام شد؛ دیگر فایده‌ای در تبلیغ برای آنها وجود نداشت. در این زمان حضرت نوح (علیه السلام) قوم خود را نفرین کرد و علت آن را افساد آنها دانست.

امام جماعت مسجد جامع ازگل در ادامه گفت: حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام) پیامبر اولی العزم و فردی بود که به آتش نمرودیان مبتلا شد و فشارهای زیادی را متحمل گشت. اما حضرت موسای کلیم الله (علیه السلام) سرگذشتی عجیب تر از سایرین دارد؛ او به فرعونیان سفاک و بی رحمی مبتلا شده بود که مدعی الوهیت بودند؛ ایشان به جهالت قوم خودش نیز مبتلا شده بود. بنی اسرائیل که با چشم خود معجزه های حضرت موسی (علیه السلام) را دیده بودند و دیدند که آن حضرت رود نیل را خشک نمود و آن را به جاده‌ای تبدیل کرد و فرعونیان را در کام دریا غرق نمود، باز هم منحرف شدند و ایشان با اینکه انواع کرامت‌ها را برای تأمین رفاه قوم بنی اسرائیل انجام داده بود، نتوانست در غیاب خود مانع بت پرست‌شدن قومش شود. لذا آزاری که ایشان از خودی ها دید بسیار بیشتر از فشارهای فرعونیان بود؛ قوم حضرت موسی (علیه السلام) در عرض چند روز در غیاب پیامبرش به گوساله پرستی انحراف پیدا کرد. متأسفانه حضرت عیسی( علیه السلام) نیز به همین قوم مبتلا گشت.

معجزه خاص پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)

مؤسس مدرسه علمیه امام خمینی گفت: خداوند متعال توسط نبی مکرم اسلام خاتم الانبیاء محمد(صلی الله علیه و آله) کاملترین دین را به جوامع بشری ارائه کرد؛ دینی ابدی و کتابی همیشگی که بر همه کتب الهی و بر همه‌ی آثار مکتوب علم و فرهنگ و هدایت برتری داشت.

وی افزود: معجزات نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) قابل قیاس با معجزات انبیاء سلف نیست. بالاترین و کاملترین معجزه ایسان، معجزه‌ی قرآن است که هیچ کس در طول تاریخ نتوانسته مثل آن را بیاورد. در کنار قرآن، وجود نازنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) است که هر آنچه در قرآن وجود دارد، در وجود نازنینشان موجود است. وی هم معجزه پیامبر و شاهد صدیق است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) با داشتن این تحفه جهانی و داشتن عینیت خارجی از نسخه‌ی صامت معجزه اش، که وجود مبارک علی بن ابی طالب علیه السلام بود، باز هم مورد اذیت قرار گرفت.

امام جماعت مسجد جامع ازگل در ادامه گفت: انبیاء الهی(علیهم السلام) اولین کاری که در آغاز مأموریت شان انجام می دادند، ساخت خانه‌ای منتسب به خدا بود. کعبه را حضرت آدم (علیه السلام) بنا کرد، نوح(علیه السلام) تکمیل نمود و ابراهیم و اسماعیل (علیهماالسلام) قاعده اش را بالا بردند و خداوند این خانه‌ی مقدس را برای مردم قرار داد.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه، خداوند در قرآن کریم، کتابش را برای ناس (للناس) معرفی کرده، گفت: خداوند خانه اش را نیز برای ناس (مردم) و کتاب آسمانی را هم برای آنها دانسته است، همانطور که می فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِلْعَالَمِینَ» 

امام جماعت مسجد جامع ازگل در ادامه گفت: خداوندمتعال پیغمبر خود را رحمة للعالمین معرفی می‌کند، پیامبری که برای عالمیان و همه توده ها است؛ خدا بنا دارد مردم را جذب کند. خانه‌اش را برای مردم، پیامبرش را رحمتی برای عالمیان و کتاب مقدسش ‌را راهنمای مردم معرفی می‌کند. بنابراین رمز رسالت انبیاء و صاحبان شرایع و رمز ساختن بیت الله و انزال کتب الهی، این است که مردم جمع شوند و دلهایشان به خدا وصل گردد و دنیا و ابدیت آنها نورانی و زیبا شود و در قیامت سرفراز به مقصد برسند.

پیروزی انقلاب و دفاع مقدس از جوشش مسجد بود

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش به بیانات شهید سلیمانی درباره مسجد اشاره کرده و افزود: شهید بزرگوار سردار سلیمانی در باب ارزش انقلاب و عظمت دفاع مقدس می‌گوید؛ انقلاب و دفاع مقدس از جوشش‌های مساجد است.

وی گفت: آن زمانی که ایران در یک طرف و همه جهانیان در طرف دیگر ایستاده بودند، زمانی‌که آمریکا بر همه امور سیاسی و فرهنگی سیطره داشت، مردم به پا خواستند و با خون زلال خود تحت زعامت علماء، آمریکا را با ذلت از ایران بیرون نموده و مزدورش را هم با خفت فراری دادند.

امام جمعه موقت تهران افزود: در دوران دفاع مقدس نیز دشمن با هزاران هزار سلاح متنوع با تکیه بر سر نیزه از ما شکست خورد! آری انقلاب و دفاع مقدس رهین مساجد هستند؛ اگر مسجدها نبودند، انقلاب پیروز نمی شد و دفاع مقدس نیز رنگ پیروزی به خود نمی دید.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی همواره می گفت: پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از جوشش، آثار و برکات مساجد است. آن شهید بزرگوار در سخنان خود درباره مسجد تذکر می داد که مسجد به آجرش نیست، مسجد به آهن و کاشی هایش نیست! مسجد به امامش است. در طول دفاع مقدّس، هر مسجدی که امامی انقلابی و ولایی داشت، در آن نوری به جوان‌ها می تابید و مردم با جهاد و فضیلت رزمندگی آشنا می‌شدند و فضیلت شهادت در آنجا تبیین می‌شد، به طوری که بچه های کوچک هم دلشان پر می‌کشید برای جبهه ها! کم نبودند بچه های نابالغی مثل شهید فهمیده و بهنام محمدی که به هر قیمتی خود را به جبهه ها رساندند.

آیت الله صدیقی یادآور شد: این خون ها از مساجد جوشید؛ این مساجد به امام جماعتشان شناخته می شوند؛ همان کسی که در محراب ایستاده و حقیقت محراب را درک کرده است. محراب یعنی محل حرب! یعنی جایی که محراب نشین هم با نفس خویش و هم با مفاسد اطرافش مقابله می‌کند.

این همه شهیدی که آبرو، اعتبار و الگوی نسلهای آینده ما هستند، ساخته و پرداخته مساجدی هستند که به اعتبار امام جماعتشان این نورانیت را کسب کرده‌اند؛ پس مسجد معجزه می کند! فتح الفتوحی که امام در انقلاب به ما آموختند ساختن موشک و پهباد نبود، بلکه ساختن شخصیت هایی مثل شهید سلیمانی و شهید چمران و شهیدهمت است.

امام جماعت مسجد جامع ازگل افزود: این سنّتی که مرکز رسیدگی به امور مساجد در تجلیل از ستارگان محراب بنا گذاشته است و ائمه جماعات مردمی را تجلیل می کند، قابل ستایش است. امامان جماعتی که شکارچی دلهای مردم بودند و مردم را در همین سنگرها تربیت کردند، به مراتب تأثیر بالاتری از یک خطیب منبری دارند؛ روح و عشق خدمتگزاری یک امام جماعت در تک‌تک مأمومین اثرگذار است؛ امام جماعت محله مشاور، امین و مایه آرامش است.

وی در ادامه گفت: امام جماعت «مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ» قدم به قدم با نمازگزاران و اهالی مسجد همراه است. اذانی که در گوش نوزاد می خواند تا نمازی که بر میت اقامه می‌کند، شاهدی بر این همراهی است. مردم محل امام جماعت را جانشین پیامبر تلقی می کنند؛ این دیدگاه و آن دامنه فعالیت باعث می‌شود یک امام جماعت محور یک محله محسوب شود.

خطیب جمعه تهران در ادامه با بیان این نکته که همانگونه که در دوران دفاع مقدس و جنگ سخت، تأثیر شگرف حضور ائمه جماعات در جبهه ها انکار ناشدنی است، گفت: در دوران جنگ نرم نیز این امامان جماعت هستند که فرماندهی اداره جبهه و سنگر را برعهده دارند.

و امّا ستاره درخشان مسجد باقرالعلوم (علیه السلام)

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به شخصیت مردمی حضرت آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی گفت: ایشان ستاره درخشانی هستند که در آسمان مسجد باقرالعلوم(علیه السلام) می‌درخشند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه از دوران کودکی با خاندان شبیری زنجانی در ارتباط است، گفت: پدر ایشان مرحوم حضرت آیت‌الله سید احمد زنجانی(ره) عمامه من را بر سرم گذاشتند. همواره در روضه‌هایشان حضور داشتم و در درس اخلاق برادر بزرگوار ایشان آیت الله موسی شبیری زنجانی شرکت می نمودم.

وی افزود: حضرت آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی عمر با برکت خود را در دامن یک مجتهد تمام عیار، مقدس و زاهد گذراند. مرحوم آخوند ملاعلی همدانی(ره) یکی از دوستان امام راحل(ره) بودند، همیشه می‌گفتند که می ارزد  انسان از همدان تا قم برود و پشت سر حاج احمد زنجانی نماز بخواند و برگردد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. ایشان هم از لحاظ نسبی که از سلسله جلیله سادات می‌باشند و هم از لحاظ حسبی و رفتاری، انسانی اصیل هستند.

آیت الله صدیقی گفت: ایشان با اینکه دوره های درس خارج را در سنین جوانی گذارنده‌اند ولی با این حال در درس خارج فقه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) شرکت می‌کنند و هیچگاه غیبت نداشتند. این موضوع عطش علمی ایشان را نشان می دهد؛ در حالی که ایشان دوره های علمی را گذرانده و از فقهای خوب هستند.

وی افزود: حضور ایشان در کلاس درس رهبری نشانگر عشق ایشان به ولایت و تأیید آن مقام معظم است؛ همچنین عطش و عشق به علم است که در این سنین،  شادابی علمی را حفظ کرده است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سوابق انقلابی آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خاطرات خود وقتی از دوران سخت مبارزه با طاغوت یاد می کنند، از چند نفر از کسانی که جزء خط شکنان اولیه مبارزه بودند، نام می برند که نام آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی نیز در بین آن‌هاست.

آیت الله صدیقی ادامه داد: عشق به مکتب و گوهر شناسی آیت الله شبیری زنجانی باعث شده است که ایشان همواره در ابعاد مختلف در سنگر حمایت و تأکید اقتدار «علمدار مکتب» حضور داشته باشد. با اینکه امام محترم مسجد باقرالعلوم(علیه السلام) یک قاضی عالی مقدار دیوان عالی کشور بوده و رئیس یکی از شعبات این دیوان بوده اند، ولی شخصیت کاملا مردمی دارند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان یک شخصیت انقلابی و مبارز نستوه هستند که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مناسبت های مختلف نام ایشان را به عنوان یک «انسان خوب» به زبان می آورند. با توجه به گوهرشناسی رهبر انقلاب، دقت و هوشمندی ایشان، تعبیری که به عنوان «انسان خوب» برای آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی به کار می‌برند، بسیار ارزشمند است.

وی افزود وقتی یک امام جماعت به چنین درجه رفیعی در مسجد می رسد، دلیل آن پذیرش مردم است. چون این مستمع است که صاحب سخن را به سر کار می‌آورد؛ ما هرچه داریم از مردم داریم.
آیت الله صدیقی تکریم و تجلیل یک ستاره درخشان چون حضرت آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی را ستایش برانگیز خواند و گفت: ما به وجود همه علمای بزرگوار که ذیل مکتب امام صادق (علیه‌السلام) عاشقانه مردم را حمایت و هدایت می‌کنند، مباهات می‌کنیم.

امام جماعت مسجد جامع ازگل در پایان از حجت الاسلام و المسلمین حسین محمدابراهیم، ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد، به خاطر اهتمام این مرکز در برگزاری اولین جلسه «ستارگان محراب» بعد از همه‌گیری بیماری کرونا قدردانی کرد.

گفتنی است: در پایان این مراسم از مقام شامخ «آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی» امام جماعت مسجد باقرالعلوم(علیه السلام) تجلیل به عمل آمد و لوح قدردانی مرکز رسیدگی به امور مساجد به پاس خدمات ارزنده ایشان با حضور آیت الله سید کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و حجت الاسلام حسین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، تقدیم محضر این عالم بزرگوار و امام جماعت مجاهدگردید.

https://www.masjed.ir/u/evd
35 ستارگان محراب 9
35 ستارگان محراب 8
35 ستارگان محراب7
35 ستارگان محراب 6
35 ستارگان محراب 5
35 ستارگان محراب 4
35 ستارگان محراب3
35 ستارگان محراب 2

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: