چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۳۶
گزارشگر : حجت الله ذاکر
عضو هیأت امنای بنیاد هدایت:

راه بی‌نیازی مساجد از بودجه‌های دولتی

عضو هیأت امنای بنیاد هدایت با اشاره به امکان بهره‌گیری از ظرفیت وجوهات شرعی در مساجد گفت: مخارج مسجد به عنوان پایگاه امام زمان و مرکز ترویج مذهب می‌تواند از این وجوهات بهرمند شود که در این صورت نیازی به منابع دولتی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمد حسن رحیمیان از اعضای هیأت امنای بنیاد هدایت در دیدار با حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل این بنیاد بر حمایت از امامان مساجد تأکید کرد و گفت: یکی از کارهایی که باید انجام داد این است که اجازه تصرف در امور حسبیه به امامانی که شایستگی لازم را داشته باشند، داده شود. این کار در شبکه امامت نیز قابل اجرا است و راهی است تا نیازهای مساجد ما تأمین شود.

تولیت مسجد جمکران با اشاره به امکان بهره‌گیری از ظرفیت وجوهات شرعی در مساجد اظهار داشت: مخارج مسجد یکی از محل‌هایی است که به عنوان پایگاه امام زمان(عج) و مرکز ترویج مذهب می‌تواند از این وجوهات بهرمند شود. اگر چنین اتفاقی محقق شود مسجد نیازی به منابع دولتی نخواهد داشت.

وی با اشاره به طرح دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن، گفت: برای این مجموعه‌های مسکونی باید فضای مناسبی را به منظور احداث مسجد در نظر بگیرند. در ساخت و سازهای شهری باید مسجد محور باشد و اینکه بعضا برای مساجد زمین کوچکی را اختصاص می‌دهند، اصلا مناسب نیست.

توجه ویژه به مسئله حکمرانی در تدوین سند ملی مسجد

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام میرمحمدیان ضمن تشریح روند تدوین سند ملی مسجد بیان کرد: نگاه ما در این سند در دو بخش حکمرانی از مسجد و حکمرانی بر مسجد دسته بندی می‌شود. به این معنی که از سویی بدانیم حکومت جمهوری اسلامی باید چه کاری برای مسجد در حوزه حکمرانی انجام دهد و از سوی دیگر بدانیم امام روستا در این خصوص چه فعالیتی باید داشته شد.

مدیرعامل بنیاد هدایت با تأکید بر دغدغه رهبری مبنی بر عدم دولتی شدن مدیریت مساجد، افزود: ما به دنبال این هستیم تا به امامان آموزش‌هایی داده شود تا بتوانند قدم در مسیر استقلال مساجد بردارند و منابع لازم را با کمک مردم تهیه کنند.

وی حل مسئله را یکی از وظایف امامان دانست و گفت: در گذشته شورای حل اختلاف در مساجد ایجاد شده بود که شکل اداری به خود گرفته بود، در حال حاضر قوه قضائیه ظرفیتی را تحت عنوان نهادهای همکار ایجاد کرده است. با اخذ مجوز، سازمان حل اختلاف و داوری هدایت توسط بنیاد تأسیس شد. در قالب این طرح صلح و سازش و رفع اختلاف در مساجدی که از ظرفیت لازم برخوردار هستند انجام می شود. این موضوع می تواند به محوریت یافتن مساجد کمک کند.

وی طرح ۳۱۳ را یکی دیگر از طرح های بنیاد هدایت دانست و گفت: در این طرح که با همکاری کمیته امداد صورت می گیرد، خدماتی به خانواده های تحت پوشش این نهاد توسط امامان داده می شود و این در حقیقت همان مددکاری اجتماعی و یا به تعبیر دیگر مددکاری اسلامی است.

انتهای پیام/

https://www.masjed.ir/u/evn

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: