گزارشی لحظه به لحظه از حج پیامبر(ص)
۱۳۹۲/۰۷/۱۷

حجت الاسلام محمدباقر انصاری، با بیان این که این کتاب به تنها سفر حج رسول اکرم(ص) در واپسین سال زندگی شان می پردازد، اظهار داشت: این سفر به واقعه غدیر منتهی می شود، اما این کتاب اشاره ای به این رخداد تاریخی ندارد و تنها اعمال و مراحل حج نبی اکرم(ص) را عنوان می کند.
 
وی داستان هایی را که در این زمان رخ  داده اند، پرسش هایی که از رسول خدا می شد و این که چگونه پیامبر(ص) حج را به مردم آموزش می داد، از جمله مباحث این نوشتار خواند و افزود: حج تمتع دستور نهایی اسلام است که پیش از آن حج به صورت «افراد» انجام می شد. از موارد تمایز میان شیعه و سنی «حج تمتع» است که تنهاد شیعیان به آن معتقدند. اعراب جاهیلت جمع میان «عمره» و «حج» را در یک ماه باطل می دانستند، در حالی که اسلام این عقیده آنها را باطل اعلام کرد.
 
نویسنده و پژوهشگر دینی با بیان این که در این نوشتار مراحل سفر حج پیامبر(ص) به پنج مرحله تقسیم و بازگو می شوند، تصریح کرد: «آغاز سفر و مقدمات خروج از مدینه تا رسیدن به مکه» نخستین فصل این اثر را تشکیل می دهد. فصل بعدی به «آغاز اعمال حج» که مقدماتی تا رسیدن به عید قربان را در بر دارد، اختصاص می یابد.
 
نگارنده کتاب «اسرار فدک» روز عید قربان، اعمال و ماجراهای آن را مبحث سوم فصل این کتاب عنوان کرد و ادامه داد: «سه روز در منا»؛ پس از عید قربان و «پایان سفر» که کیفیت خروج پیامبر(ص) از مکه و خطابه بلندی که ایشان در مکه داشتند را رایه می دهد، به ترتیب فصل های پایانی این نوشتار را رقم می زنند.
 
وی با اشاره به این که این پانزدهمین تجربه وی در نگارش کتاب های مجموعه «گزارشات لحظه به لحظه از ...» است، مخاطبان اصلی این مجموعه را عموم مردم وصف کرد و اظهار داشت: متن این آثار به گونه ای روان است که برای همه مردم قابل درک باشد و در شکل داستانی، به صورت سلسله وار تمامی رخدادهای این جریان تاریخی را بیان می کند. پیشنهاد می کنم علاقه مندان حداقل یک بار این اثر را بخوانند تا با وقایع و حقیقت این سفر نهایی فرستاده خدا آشنایی بیشتری پیدا کنند.
 
حجت الاسلام انصاری گفت: با این که افراد زیادی به سفر حج می روند، اما شاید کسی ماجرای تنها سفر حج پیامبر(ص) را نداند. در ایامی که رسول خدا(ص) در مکه بودند، اگر حجّی انجام می دادند، به صورت فردی بود و پس از آمدن به مدینه نیز دیگر امکان رفتن به حج برایشان فراهم نشد، تا سال آخر زندگی شان که برای نخستین بار مناسک حج را به مسلمانان آموختند.
 
وی با بیان این که تاکنون اثری که داستان حج پیامبر(ص) را به تسلسل از آغاز سفر تا انتهای آن و با تمامی جزئیات عنوان کند، نداشتیم، اظهار داشت: این اثر می کوشد در حجم اندکی معادل 92 صفحه رقعی، این اطلاعات را در اختیار پژوهشگران و مخاطبان قرار دهد.
 
نویسنده کتاب در پاسخ به این سوال که «آیا برگزیدن قالب داستانی موجبات دوری گزیدن از حقایق یا اغراق در تبیین آنها را فراهم نمی آورد» گفت: همان گونه که در ابتدای تمامی آثار این مجموعه نیز به این موضوع اشاره می کنم، حتی یک کلمه از تخیل نیز در این کتاب ها جایی ندارد و تمامی مطالب آن مستندند. نشان دقیق تمامی مطالب در پانوشت تمامی صفحات جای دارد و مصداق واقع گرایی این آثار است.
 
نویسنده کتاب «چهارده قرن با غدیر» بیان داشت: همانطور که تمامی گزارش های یک داستان تاریخی، حکایت از یک واقعه تحقق یافته در خارج دارند و درباره درک چگونگی رخداد آن موظفیم تمام منابع شیعه و سنی را جست وجو و اطلاعات به دست آمده را دسته بندی کنیم و با تحلیل بیاوریم، در این اثر کوشیده ام با انجام این مقدمات و حل تعارضات و تحلیل حقایق، به نحوه رخداد های این سفر دست یابم. در نگارش این اثر که در حقیقت خلاصه ای از کتاب «حجةالواع» است که سال 86 آن را به رشته تحریر درآوردم، از 5000 منبع استفاده کردم و جمع بندی مطالب را بدون اولویت بندی منابع شیعه و سنی ارایه آورده ام.
 
وی با بیان این که نسخه نهایی این اثر را انتشارات دلیل ما در قم در دست چاپ دارد، گفت: پیش بینی می شود این اثر برای ارایه در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر و روانه بازار نشر شود.
 
حجت الاسلام محمدباقر انصاری سال 1339 متولد شد و پس از اتمام دوره تحصیلی راهنمایی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و تالیفات خود را از سال 1357 با انجام دو تحقیق به زبان عربی بر کتاب های «الیقین» اثری از سیدبن طاووس و «سلیم بن قیس هلالی» آغاز کرد. او از سال 65 به طور جدی در وادی تالیف گام نهاد.
 
از وی آثار متعددی به رشته تحریر درآمده اند که از آن میان می توان کتاب های «اسرار فدک؛ تحلیل اعتقادی تاریخی ماجرای فدک و خطابه زهرا(ع) مقابله شده با 17 نسخه»، «گزارش لحظه به لحظه از ماجرای فدک»، «گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر»، «چهارده قرن با غدیر؛ اتمام حجت ها، بحث های علمی، مناظرات، میراث مکتوب، شعر و ادبیات، یادگارها و یادبودها»، «صدای فاطمی فدک»، «کتاب سلیم بن قیس الهلالی» و «سخنرانی استثنائی غدیر» را نام برد.
 
کتاب های «ژرفای غدیر؛ ریشه یابی اعتقادی تاریخی غدیر»، «گزارش حج الوداع»، «متن و ترجمه خطبه غدیر»، «امام مجتبی(ع) در آینه کتاب؛ اولین کتاب شناسی تالیفات مستقل درباره امام حسن مجتبی(ع)»، «اولین میراث مکتوب از حیات امام مجتبی(ع)»، »صدایت می زنم، سلامت می دهم، دعایت می کنم»، «اولین میراث مکتوب درباره حضرت مهدی(ع)» و «واقعه قرآنی غدیر؛ گزارش سفر یک ماهه پیامبر برای اعلان ولایت در سایه آیات قرآنی» از دیگر تالیفات این پژوهشگر به شمار می آیند.