آداب دعا
۱۳۹۹/۰۹/۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
درسهایی از قرآن: استاد قرائتی
بیننده‌های عزیز بحث ما را شب قدر این شب عزیز خواهند دید، گرچه از نظر تقویم و تاریخ شب بیست و یکم مهمتر است اما از نظر حدیث شب بیست و سوم اهمیتش بیشتر است و خیلی‌ها گفته‌اند شب قدر شب بیست و سوم است و به همین خاطر دستوراتی هم داده شده است که در شب نوزدهم و بیست و یکم نیست. مثلاً در شب بیست و سوم دو تا غسل مستحبی داریم یکی سر شب و یکی هم آخر شب، سوره حم و عنکبوت داریم که هر کس بخواند خدا او را می‌بخشد برنامه‌های شب بیست و سوم خیلی مهم است. موضوع بحث ما این است که چه دعائی مستجاب می‌شود و چه دعائی مستجاب نمی‌شود. نگاهی هم به وصیتنامه امیرالمؤمنینعلیه السلام می‌اندازیم چون شب سوم آقا امیرالمؤمنین علیه السلام هم هست.

دعا و آداب آن:
در کشورها برخوردهای دیپلماسی یک آدابی دارد و در روزنامه نویسی تیترگذاری یک آدابی دارد، اصلاً لباس هر کاری یک فرمی دارد سوئیچ ماشین اگر دنده هایش درست نباشد درِ ماشین باز نمی‌شود دعا هم مثل کلیدی است و کلیدش دنده‌هایی دارد من امشب می‌خواهم آن دنده‌های استجابت را که از روایت و آیات نوشته‌ام برایتان بگویم.
آداب دعا:
1.رو به قبله بودن: داریم که وقتی دعا می‌خوانید سعی کنید رو به قبله بنشینید، اصلاً قبله به ما جهت می‌دهد حضرت وقتی می‌خواست بنشیند رو به قبله می‌نشست نه تنها نماز، خوراک ما هم باید گوسفندی و گاو و شتری باشد که رو به قبله ذبح باشد یعنی چه شکم، چه اشک، چه اقتصاد همه باید یک جهت الهی داشته باشی. یک جنسی را که از کارخانه تحویل می‌گیرید تمام اجناس آن آرم کارخانه را دارد از پیچ گوشتی تا اجزای بزرگتر، مثل چرخ خیاطی، روی جعبه‌اش، آرم کارخانه، روی کارتن آن، آرم کارخانه، حتی روی پیچ گوشتی هم آرم کارخانه است. آدمِ خدائی باید همه کارهایش خدائی باشد نشستن رو به قبله، خوابیدن رو به قبله، نماز رو به قبله، کشتن گوسفند رو به قبله، دعا رو به قبله یعنی باید جهت داشته باشد.
2.بلند کردن دستها: حدیث داریم وقتی می‌خواهید دعا کنید، دستهایتان را بیاورید تا مقابل صورت و حدیث داریم کف دست که آمد مقابل صورت خدا می‌گوید من خجالت می‌کشم دستی را که بالا آمده است، محروم برگردانم.
3.خضوع و انابه و گریه: خیلی برای گریه آیه داریم و بیشتر روایت داریم، امام زین العابدین علیه السلام می‌فرماید: خدایا! من چرا مدتی است که چشمم اشک ندارد؟ برای چه، «إِلَهِی إِلَیْکَ أَشْکُو قَلْباً قَاسِیاً مَعَ الْوَسْوَاسِ مُتَقَلِّباً وَ بِالرَّیْنِ وَ الطَّبْعِ مُتَلَبِّساً وَ عَیْناً عَنِ الْبُکَاءِ مِنْ خَوْفِکَ جَامِدَةً »(بحارالأنوار، ج‏91، ص‏143) خدایا! من از تو شکایت می‌کنم من از دست چشمم ناراحتم، چشم من گریه ندارد، البتّه گریه در مقابل خدا منظور است. در برابر دشمن و نسبت به کفار محکم، «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» فتح/29 نسبت به خدا اشک.
4.عمومی دعا کردن: یکی از آداب دعا این است که عمومی دعا کنیم. «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ»(المصباح کفعمی، ص‏617) یعنی همه را دعا کنیم بعضی‌ها هی می‌گویند خودم. اصلاً داشتن دید باز برای اسلام یک ارزش است. این که می‌گویند ازدواج خوب است به چند دلیل خوب است یکی‎اش برای اینکه گناه نمی‌کند و. . . و یکی هم برای این است که آدم وقتی زن گرفت یک مقدار خودم بودن کم می‌شود، یعنی دایره خودم بودن وسیع می‌شود یکی از خوبیهای ازدواج این است که بت خودم را می‌شکند. شما مگر مسجد نمی‌روی؟ چرا می‌گوئی خدایا عاقبت من را به خیر کن، خُب بگو عاقبت ما را، همه را. یک دعائی دارد امام زین العابدینعلیه السلام می‌گوید: «مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه» الصحیفةالسجادیة دعاى 4 می‌گوید از حضرت آدم تا خاتم. خیلی وسیع دعا می‌کند اصلاً نظام جمهوری اسلامی ما، نجات کل مستضعفین، حمایت کل مستضعفین را دعا کنید. پیغمبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه فرمود: پیشنماز حتماً باید توی قنوت نمازش به مردم هم دعا کند، بعضی مردم خیلی خوش انصاف و قدردان هستند. یک روضه خوان را دیدم در حال طواف در مکه به من گفت: می‌دانی برای چه طواف می‌کنم؟ گفتم: نه. گفت: برای تمام پیرزنهایی که پای روضه‌ام می‌نشسته‌اند، طواف می‌کنم. تو چقدر آدم باشعوری هستی من این همه آدم پای تلویزیون می‌نشینند تا حالا این کار را نکرده‌ام و بی خیالم ولی از آن وقت به بعد دیگر این کار را می‌کنم و برای همه‌تان دعا می‌کنم و همچنین برای همه آنهائی که به من درس داده‌اند.
حالا خیال نکنید که من این حدیثها را از خودم می‌خوانم می‌دانید مَثَل من مَثَل چیست؟ مَثَل من مَثَل واعظ هاست. مثل لامپی که یک تقه بهش بخورد می‌شکند زنده باد کارخانه برق، زنده آن سدهائی که شما نمی‌بینید. زنده باد آن آهنهای سیاهی که توی سقف است و شما نمی‌بینید که این لوستر زیبا و لامپ از آن آویزان است. حالا گاهی وقتها می‌گویند آقای قرائتی خدا خیرت بدهد. من که از خودم نیست، آنقدر ابوذرها کتکها خورده، تبعید شده‌اند، اینقدر افرادی تبعید شده‌اند. زبان صحابی امیرالمؤمنین علیه السلام را بریدند. یاران امام حسینعلیه السلام را تکه تکه کردند. هزار و چهارصد سال کتک و خون و شکنجه و تبعید و بعد چه حوزه‌ها، چه زجرها.
حالا در همین تلویزیون که من در آن حدیثی می‌خوانم زمان شاه می‌رقصیدند. شب بیست و سوم که حدیثی گوش می‌کنید شهدا را فراموش نکنید می‌روی مسجد، سالم می‌روی و سالم بر می‌گردی پنج آیت الله رفتند توی محراب مسجد و دیگر برنگشتند حالا شما راحت می‌روید و راحت می‌آیید شهدای محراب از یادمان نروند.
این قرآن را که شما سر می‌گیرید یک آیه‌اش را ابوذر رفت سر بگیرد کتکش زدند. بچه‌ها پدر و مادر از یادشان نرود. دیگران را یادشان نرود. اصلاً مسلمانی ما مال ما نیست .علامه حلی آیت اللهی بود که نیم ساعت مباحثه کرد با خدابنده، در آخر خدابنده گفت: راه شیعه حق است. حالا فهمیدم خط اهل بیت درست‌تر است شاه و وزیر همه طرفدار اهل بیت علیهم السلام شدند وتبلیغات آن قدر آزاد شد و آزاد شد تا الان.
اصلاً علتی که امشب شما علی علیه السلام را دوست دارید و عاشق اهل بیت هستی و فقه خود را از اهل بیت می‌گیری بخاطر نیم ساعت مباحثه یک آیت الله بوده است. از چیزهائی که می‌خواهید دعا کنید، دعا کنید برای بچه هایتان. چون حضرت ابراهیمعلیه السلام برای نسلش خیلی دعا می‌کرد تا آن مقداری که من روایات را بررسی کردم دیدم که هیچ پیامبری به اندازه حضرت ابراهیمعلیه السلام برای بچه هایش دعا نمی‌کرد و لذا نسل ابراهیمعلیه السلام مبارک ترین نسلهاست. حتی پیغمبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه ما می‌فرمود: من یکی از نسلهای ابراهیم علیه السلام هستم. دعا باید عمومی شود چهل نفر اگر دعا کنند خدا رد نمی‌کند.
5.انتخاب وقت مناسب برای دعا: دعا بین دو نماز خیلی ارزش دارد وقتی باران رحمت می‌اید دعا سفارش شده است. خون شهید لحظه‌ای که قطره اولش می‌چکد لحظه‌ای است که خداوند نظرش به زمین است. دعای بعد از نماز شب، بعد از نماز صبح، ساعت آخر روز جمعه، دعاهای بعد از خطبه‌های نماز جمعه. (خیلی من غصه می‌خوردم که بعد از خطبه چرا آقا می‌رود و توی محراب نماز می‌خواند خیلی حدیث داریم از جمله هائی که وقت دعا است بعد از خطبه و قبل از نماز است)
6.پنهانی بودن دعا: آدم یواشکی دعا کند بعضی‌ها توی دعا ناله می‌زنند بگویند آقا 5 دقیقه ساکت هر کس درددلش بین خودش و خدای خودش دعا کند. فریادهایی که توی بلندگوها هست نمی‌دانم اینها چه صورتی دارد دعا باید مخفیانه باشد.
7. دسته جمعی دعا کردن: دسته جمعی دعا کنید. امام صادق علیه السلام فرمود: «کَانَ أَبِی علیه السلام إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْیَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا» (کافی، ج‏2، ص‏487) وقتی کارش به مشکلی بر می‌خورد، زن و بچه صدا می‌کرد و می‌گفت: من دعا می‌خوانم و شما آمین بگوئید. چه مانعی دارد توی خانه نماز جماعت دو نفری بخوانیم اگر می‌شود مسجد و اگر نمی‌شود و همدیگر را قبول دارید خُب پشت سر همدیگر نماز بخوانید. مادر بایستد و دخترانش پشت سرش نماز بخوانند. زمانی که بچه‌تان را پهلوی خودتان نشانده‌اید. دعاهای کوچک بکنید مثلاً چند دقیقه که بچه خسته نشود باید بچه را با دعا تربیت کرد. یک نفر زمان شاه پنج زار می‌دهد به بچه‌اش می‌گوید برو مدرسه، بچه‌اش که آمد گفت: بابا! پنج زاری را به یک فقیر دادم. آن وقت آن پدر به بچه پنج تومان داد. گفت: چرا پنج تومان؟ گفت قرآن یک آیه دارد هر کس کار خوب بکند خداوند ده تا ثواب به او می‌دهد. من پنج زاری را ده برابر کردم، شد پنج تومان و تا آخر این آیه را توی گوش بچه می‌سپارد ما یک جاهائی خوب می‌توانیم کار بکنیم. حدیث داریم اگر می‌خواهی پول به فقیر بدهی، پول را بده به بچه‌ات و بگو: تو بده به فقیر. یعنی به بچه‌ات یاد بده. مثل آبی که به مزرعه می‌رود آب را بگردان بطرف آسیاب تا هم آسیاب را بچرخاند و هم به مزرعه برود.
8. صلوات فرستادن قبل و بعد از دعا :قبل از دعا بگوئید «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» و بعد از اینکه دعا را گفتید دوباره بگوئید «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» حدیث داریم که این طرف و آن طرف دعا را صلوات بفرستید چون وقتی دو طرف دعا را خدا مستجاب کرد خدا، دعای شما را هم مستجاب می‌کند چون صلوات هم دعاست. مثل بچه‌ای که شیرینی می‌خواهد می‌رود وسط دو تا آدم حسابی می‌نشیند. صلوات را گفتند بلند بفرستید که نفاق برطرف شود.
10.شمردن نعمتها و گناهان قبل از دعا: شمردن نعمتها خیلی در استجابت دعا مؤثر است، گناهانت را یواشکی بشمار به هیچ کس نفهمان، گناهانت را به زبان بیاور چون آدم هر چی اقرار کند احساس انکسارش پهلوی خدا بیشتر است.
10. همیشه دعا کردن: در هر حال دعا کنید. نگذارید وقتی که کار بریده شد دعا کنید مثل اینکه تا یک کسی نمیرد فامیلها دور هم جمع نمی‌شوند. تو اگر می‌خواهی وقتی گیر کردی کارَت حل بشود گاهی دعا بکن.
12. گفتن نام حاجت: این است که اسم حاجتت را ببر.
13. مقدم کردن دیگران بذ خود هنگام دعا: در دعا اول به دیگران دعا کن حضرت زهرا سلام الله علیها اول به دیگران دعا می‌کرد بعد به خودش. گفتند: چرا؟ فرمود: «الْجَارُ ثُمَّ الدَّارُ» (علل ‏الشرائع، ج‏1، ص‏181) اگردیگران برای شما دعا کنند مستجاب می‌شود، در حدیث داریم:«رُوِیَ أَنَّ اللَّهَ قَالَ لِمُوسَى علیه السلام ادْعُنِی عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِی بِهِ فَقَالَ یَا رَبِّ أَنَّى لِی بِذَلِکَ قَالَ ادْعُنِی عَلَى لِسَانِ غَیْرِکَ»(عدةالداعی، ص‏131) دعا کنید به زبان دیگران. اگر کسی به چهل مؤمن دعا کند دعای خودش هم مستجاب می‌شود.
اینها آدابی بود از دعا و اما پای وصیت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بنشینیم: روایت داریم که اشعار ابوطالب را هر سال برای بچه‌ها بخوانید که در یادشان بماند این حدیث را هم باید مدام بخوانیم تا در ذهن بماند.
امیر المؤمنین علیه السلام ضربت خورد فرقش شکافته شد آقا را آوردند توی بستر آقا در آستانه‌ی شهادت است دارد وصیت می‌کند و آخرین حرفهایش را می‌زند. همیشه وصیت حرفهای آخر است و آدم حرفهای مهمش را در آخرین لحظات می‌زند. حالا ببینیم امیرالمؤمنین علیه السلام آن دنیای معرفت چه می‌گوید: «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَیْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ»(نهج ‏البلاغه، نامه‏47) «أُوصِیکُمَا» حسن جان، حسین جان «وَ جَمِیعَ وَلَدِی» و به بچه‌های دیگرم هم وصیت می‌کنم «وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی» به تمام کسانی که نامه‌ی من به دستشان می‌رسد و ناله و فریاد من را می‌شنوند وصیت می‌کنم که «بِتَقْوَی اللَّهِ» سفارش می‌کنم به تقوای خدا.
از عالمی می‌پرسند تقوا چیست؟ می‌گوید: شده که شما در زمینی که گِل و آب است خواسته باشی که راه بروید یا پر از تیغ است چگونه مراقبت می‌کنی تیغها به پایت فرو نرود تقوا یعنی اینکه انسان در زندگی همه‌اش مواظب خودش باشد. پروا داشته باشد.
تقوا در گفتن، تقوا در مسائل سیاسی، خودت را کاندیدا کردی بعد می‌بینی دیگری از تو بهتر است اعلام انصراف کن بگوئید: بروید به او رأی بدهید، تقوا در پست‌ها. من به عنوان امام جماعت توی این مسجد ایستاده‌ام و دویست نفر برای نماز می‌آیند، اگر این مسجد را بد هم به یک آقای دیگر سیصد نفر برای نماز می‌آیند، تو اگر تقوا داری مسجد را بده به یک آقای دیگر تا شلوغ‎تر بشود. اگر کسی کتابی می‌نویسد، پستی دارد، مسئولیتی دارد، هر کاری را که می‌کنی اگر می‌دانی کس دیگری از تو بهتر انجام می‌دهد به او محوّل کن. در کسب به مشتری بگو این جنس هست، اما اگر جنس بهتر می‌خواهی فلانی جنس بهتر دارد و از او بخر، بعضی می‌گویند: «آقا! اگر ما راستش را بگوییم پس از کجا بیاوریم نان بخوریم. » خُب ایمان ضعیف است. خدا به همه موجودات روزی می‌دهد «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها» هود/6 خدا به سوسکهای توی سوراخها روزی می‌دهد به من روزی ندهد و در ثانی من که از دروغ روزی بدست آورده‌ام نتیجه لقمه‌ی حرام چه می‌شود؟
تقوا در درآمد، در مصرف و در گفتار، داشته باشید. بعد از سفارش به تقوا می‌فرماید: کارهایتان منظم باشد. تقوا در برنامه ریزی اینطور نباشد که یک مرتبه حساب کنیم که ما پنج هزار تا مهندس برق می‌خواهیم ولی 200 تا داریم اما 7000 متخصّص راجع به اقتصاد داریم. یک وقت می‎بینید دانشگاه ما همه‌اش لیسانس اقتصاد بیرون داده است ولی کمبودمان برق است. باید یک برنامه ریزی بشود. حوزه ما برنامه‎ریزی کند که ما چند تا آخوند می‎خواهیم یک گروهی باشند که درباره کودکان فکر کنند البته خوشبختانه حوزه و دانشگاه چنین برنامه هائی دارند ولی خوب دیر شده است همینطور بی حساب لیسانسه ساختیم و حجت الاسلام ساختیم بعد می‎بینی که این حجت الاسلام توی دبیرستان هیچ کارآئی ندارد باید من را برای آنجا بسازند. پزشک اطفال داریم باید آخوند اطفال داشته باشیم توی هر شهری سه تا آخوند متخصّص دانشمند برای بچه‎ها داشته باشیم. توی هر شهری یک آخوند مخصوص عروسها و دامادها، توی هر شهری یک آخوند مخصوص کارمندان دولت، آن وقت او هم همه مطالعاتش در همان زمینه باشد، که یعنی مردم همیشه از آدم پخته و دانشمند استفاده کنند ما الان یک چیزی می‎گوئیم یک برنامه‎ریزی شود که آقا چند تا بچه توی ایرانند هر ده‎ هزار تا بچه یک دانشمند می‎خواهد پس مثلاً آقای قرائتی! شما که تا فلان مقدار درس خواندی برو توی برنامه کودکان.
یک برنامه‎ریزی باید بکنیم یک مرتبه چشممان را وا نکنیم ببینیم امسال همه سیب زمینی کاشتند و پیاز نیست. سال دیگر بر عکسش. بابا! با یک کامپیوتر توی وزارت کشاورزی می‌توان این کار را حل کرد که بابا چقدر زمین داریم، چقدر مصرف سیب زمینی. یک برنامه‎ریزی بکنند همه سیب زمینی یا همه پیاز. همه حجت الاسلام. بعد می‎بینی که 12 هزار حجت الاسلام داریم که 5 نفر نیستند که برای کودکان توی کارتون و فیلم صاحب فکر باشند و اسلام شناس باشند برنامه‌های ما اسلام شناس متخصص کودک ندارد، آن وقت توی یک خیابان 14 تا پیش نماز است.
باید کتمان نکنیم برنامه‎ریزیمان ضعیف است. «بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ» کارهایتان را منظم و مرتب کنید، چقدر عمر دارید؟
در ادامه درباره‌ی نماز فرمایش می‌کنند. هیچ عبادتی 70 بار رویش فریاد نزدند چه عبادتی است که روزی 70 بار روابط عمومیش از بلندگو خبر می‎دهد.«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُم»(نهج ‏البلاغه، نامه 47) امیرالمؤمنی نعلیه السلام که ضربت خورد. توی بستر خوابیده بود اما نماز خواند خدا رحمت کند رجائی را گفت: «به کار بگوئید نماز دارم. » من از مسئولین رده بالای مملکت پرسیدم آقا این طرح شهید رجائی خوب بود که اول ظهر نماز می‌خواندند. گفت: بله، ولی متأسفانه کارمندان دولت سوءاستفاده کردند به اسم نماز تعطیل می‌کردند مردم پشت در می‌ایستادند خودش هم می‌نشست و سیگار می‌کشید. خدا چه خواهد کرد به این آقای کارمند دولت که هم نماز نخواند و هم سیگار کشید و هم مردم را پشت شیشه نگه داشت و مردم فحش دادند به این آقائی که از وقت نماز سوءاستفاده کرد.
چرا ما باید قانون را جوری کنیم چه مانعی داشت این طرح عملی بشود. اول این که نیم ساعت بشود یکربع، اصلاً من نماز را در یک دقیقه می‌خوانم.«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُم» پدرها! ببینید
بچه‌تان نماز می‌خواند یا نه یک بررسی بکنید.«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّه»(نهج ‏البلاغه، نامه 47) باید همه در مقابل دشمن آماده باش باشیم.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّةُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ»(نهج ‏البلاغه، نامه 47) از خدا بترسید، پروا کنید نسبت به همسایه‎ها.«اللَّهَ اللَّهَ فِی النِّسَاءِ وَ فِیمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ فَإِنَّ آخِرَ مَا تَکَلَّمَ بِهِ نَبِیُّکُمْ ع أَنْ قَالَ أُوصِیکُمْ بِالضَّعِیفَیْنِ النِّسَاءِ وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُم»(کافی، ج‏7، ص‏51) مواظب باشید نسبت با خانم هایتان بسیاری از مردها به خانمهایشان ظلم می‎کنند حتی شبهائی که عبادت می‎کنیم و افطاری می‎دهیم بارش گردن خانم است، کیفش مال شوهر است، جان کندنش مال خانم است.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا»(نهج ‏البلاغه، نامه 47) بترسید از خدا که کعبه در اختیار آمریکا و آمریکا صفتها قرار نگیرد. توجه کنید به مکه، مواظب سیاسیتگذاری مکه باشید مکه مال آل سعود نیست.
«إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمینَ» آل عمران/96 مال مردم است مال آل سعود نیست. مواظب مکه باشید. «إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ» انفال/34 مکه» که «یُجْبى‏ إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْ‏ء» قصص/‏57 مکه‌ای که «الْبَلَدَ آمِناً» ابراهیم/35 مکه که «وَ عَلى‏ کُلِّ ضامِرٍ» حج/27 مکه‌ای «وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمینِ» تین/3 مکه‎ای که «أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ» بقره/125 مکه‌ای که ابراهیمعلیه السلام باید تطهیر کند. مکه‌ای که ابراهیمعلیه السلام دعا کرد که بلد امن بوشد مکه‌ای که زادگاه پیغمبرصلی الله علیه و آله است. مکه‌ای که قبله مسلمانان است. مکه‌ای که فرودگاه جبرئیل است. مکه‌ای که قربانگاه اسماعیل علیه السلام است، مکه‌ای که شکنجه‎گاه بلال است این در اختیار یک نفر نباشد، آن هم چه، آل سعودی خودش و زنش و پسر برادرش حکومت که نیست یک فامیل هستند که دور هم جمع شده‎اند و شده است قانون اساسی.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ» (نهج ‏البلاغه، نامه 47)، قرآن چقدر توی دانشگاه و آموزش و پرورش مطرح است. متأسفم از بعضی دکترها، متأسفم در یکی از جلسه‎های برنامه ریزی گفتم قرآن بیاید توی دانشگاه. گفتند زشت است. اف بر این تفکر می‌گویند باید در دبستان خوانده شود. خُب حالا در دبستان خوانده نشده باید صبح می‌رفت غسل می‌گرفت حالا که صبح حمام نرفته است باید تا ابد جنب بماند چه فکری است؟ متأسفم از بعضی از برنامه ریزیهای دانشگاه که گفتند که ورود قرآن به دانشگاه برای دانشگاه سبک است.
وصیت‎نامه را می‎خوانم و امیدوارم تجدید نظر بکنیم. «اللَّهَ اللَّهَ فِی أَصْحَابِ نَبِیِّکُمُ الَّذِینَ لَمْ یُحْدِثُوا حَدَثاً وَ لَمْ یُؤْوُوا مُحْدِثاً فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوْصَى بِهِمْ وَ لَعَنَ الْمُحْدِثَ مِنْهُمْ وَ مِنْ غَیْرِهِمْ وَ الْمُؤْوِیَ لِلْمُحْدِث»(کافی، ج‏7، ص‏51) اصحاب پیغمبرصلی الله علیه و آله را فراموش نکنیم شهدا را فراموش نکنیم. امام را فراموش نکنیم. شب قدر را فراموش نکنیم. شب قدر از هزار ماه بهتر است. شب قدر به اندازه 83سال است یک عمر است. پاداش عبادت، هزار برابر پاداش آن در‌ایم دیگر است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد. خدایا! به حق محمد، امیرالمؤمنین و زهرا و امام حسن و امام حسین و فرزندان معصومشعلیهم السلام خدایا! به ما توفیق بده آن تقوایی که امیرالمؤمنین علیه السلام در وصیتش گفته است در زمینه‌های تقوای اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، خانوادگی تقوا را در همه ابعاد به ما مرحمت بفرما.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاةِ» خدایا ما را از کسانی که نماز را سبک می‎شمارند که گفتی «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» ماعون/4 وای به آنهائی که نماز را سبک می‎شمارند ما را از سبک شمرندگان نماز قرار نده.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ» خدایا رزمندگان ما قوای مصلح ما امت حزب الله ما را از بنیان مرصوص که سد محکمی است در مقابل همه ظلمهای ابرقدرتها قرار بده.
«اللَّهَ اللَّهَ فِی النِّسَاءِ» خدا ناموس ما را حفظ و محترم بدار. «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ» خدایا کعبه را از ساخته‎های آمریکا نجات بده. «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ» خدایا به ما توفیق تلاوت؛ تدبر، عمل، تبلیغ قرآن و ما را از آنهائی که توی قرآن ستایششان کرده‎ای ما را از آن دسته قرار بده.
«اللَّهَ اللَّهَ فِی أَصْحَابِ نَبِیِّکُمُ» خدایا تمام آنهائی که در مسلمانی ما اثر داشتند. انبیاء و اولیاء، تمام علما و شهداء، اصحاب پیغمبر همه را با امیرالمؤمنین علیه السلام با ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام محشور بفرما.
خدایا آنچه شب قدر برای بندگان خوبت مقرر می‎کنی، خدایا برای همه امت ما، فرد فرد مقدر بفرما. طاغوت را در ایران شکستی، طاغوت را در جهان بشکن. حضرت مهدی علیه السلام که امشب پرونده کار دستش می‎آید و باید زیر نظر امام زمان علیه السلام برنامه‎های یکسال ما تنظیم بشود قلبش را شاد و ما را از یاران مخلص و منتظرش قرار بده.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»