اخبار

آیت الله دین پرور: مکبّری نقش اساسی در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد دارد

آیت الله دین پرور: مکبّری نقش اساسی در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد دارد
امام جماعت مسجد اعظم تجریش با تاکید بر اهمیت جذب کودکان و نوجوانان به مسجد، تقویت جایگاه تکبیر گویی را یکی از راه های مناسب در این زمینه دانست.

آیت الله دین پرور،  امام جماعت مسجد اعظم تجریش در گفتگو با خبرنگار پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، در خصوص مکبّری به دو کارکرد این نقش اشاره کرد و گفت: مکبّری در مساجد یک کارکرد اصلی دارد و آن هماهنگ کردن نمازگزاران برای رکوع و سجود و توجه دادن آنها به انجام صحیح نماز و عبادات است.

وی افزود: اما نقش مکبّری به همین مسئله خلاصه نمی شود چرا که یک نقش فرعی و در عین حال مهم نیز وجود دارد که اگر مهم تر نباشد کم اهمیت تر نیست و آن جذب نمازگزاران به مساجد و دادن مسئولیت به آنهاست. این کارکرد به خصوص در نسبت با کودکان و نوجوانان اهمیت خاصی پیدا می کند و نواجوانان برای این کار باید آموزش داه شوند و به آنها بها داده شود زیرا یکی از راه های ورود نوجوانان و کودکان به مسجد همین مسئله تکبیر برای نماز و امام جماعت است.

مسئول بنیاد نهج‏ البلاغه با بیان اینکه تکبیر گویی در مساجد در گذشته بسیار مرسوم بود زیرا به عنوان یک نیاز محسوب می شد: یادآور شد: اخیرا به خاطر استفاده از میکروفون های یقه ای اتکبیر گویی کمی در حاشیه قرار گرفته است. البته باید گفت که هیچ منافاتی وجود ندارد که از این وسایل جدید استفاده کنیم و همزمان سنت مکبّری هم برپا داشته شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم مساجد برنامه مشخصی را برای دعوت از نوجوانان برای مکبّری داشته باشند تا عده ای آموزش ببینند و به صورت دوره ای و نوبتی همه نوجوانان برای این کار در مسجد حضور یابند.

آیت الله دین پرور با اشاره به اینکه مکبّری می تواند نقش مهمی در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد داشته باشد، بر ضرورت پژوهش درباب تاریخچه و اهمیت تکبیر گویی تاکید کرد و گفت: روایات زیادی درباره حسن خلق و خو و رفتار نوجوانان در مسجد وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت مسئله «مسجد کودکان و نوجوانان»، جذب این قشر را به مسجد مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: هر مسجد باید تلاش کند با مدارس نزدیک خود ارتباط ویژه ای برقرار کند. مساجد باید از مدیر و مسئولین مدرسه دعوت کنند تا در مسجد حضور پیدا کنند. همچنین ائمه جماعات نیز باید به مدرسه بروند و همکاری ویژه ای در مراسم و اعیاد صورت گیرد. برای این کار هم باید سرمایه گذاری ویژه ای انجام شود تا هم به مدارس کمک فرهنگی شود و هم حضور کودکان و نوجوانان در مسجد پررنگ تر شود.
 

۲۵ فروردین ۱۳۹۳ ۱۵:۰۹

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید