اخبار

حفظ محل تولد پیامبر در طرح جدید توسعه مسجدالحرام

در طرح جدید توسعه حرم مسجدالحرام ، کتابخانه تاریخی شهر به همراه مکان تولد رسول اکرم(ص) حفظ شده اند.
به گزارش پرتال مرکزامور مساجد، در کمتر از 50 روز از انتشار اولین تصویر از نقشه مهندسی مسجدالحرام و فضاهای اطراف آن ، موقعیت مکان تولد پیامبر اکرم(ص) واقع در کتابخانه تاریخی شهر مکه در طرح جدید تغییرات اساسی کرده است. 
به گزارش شبکه «المکاوی»، در تصویری که در تاریخ 2 فوریه گذشته از سوی دفتر مرکزی «مکه مکرمه» منتشر شد ، این مکان تاریخی - مذهبی شناخته شده جهان اسلام در شعب عامر (بنی هاشمی سابق) قرار گرفته بود. در این نقشه چهار پل در روی ساختمان های پلکانی واقع در دامنه غربی کوه خندمه و در قسمت شرقی مسجدالحرام در نظر گرفته شده است. 
در طرح جدید پروژه توسعه مسجدالحرام در بخش شرقی ، جزئیات راه حل پیشنهادی توسط یک کادر مهندسی به نمایش گذاشته شده است. این طرح جدید با هدف حفظ ساختمان کتابخانه تاریخی شهر مکه که در داخل آن مکان تولد حضرت رسول اکرم(ص) واقع است طراحی و ارائه شده است. 
به گفته این شبکه عربستانی ، مهم ترین نکته ای که برای حفاظت از این بنا در نظر گرفته شده، جداسازی این منطقه از پروژه های ساختمانی واقع در قسمت شرقی آن است. این مکان در تصاویر با مربع سبزرنگی نشان داده شده است. 
از طرف دیگر، اخبار منتشر شده از منابع رسمی و غیررسمی از وجود اختلاف نظر در مورد طرح ارائه شده خبر می دهد. عده ای این طرح را برای حفظ این موقعیت تاریخی - مذهبی مفید می دانند و معتقدند جداسازی این منطقه تاریخی از سایر پروژه های ساختمانی اطراف آن از ساختمان های بزرگ تجاری ، ساختمان های حکومتی و مجموعه ای از وضوخانه ها و مراکز نگهداری تجهیزات خدماتی مسجدالحرام در حفظ استقلال این موقعیت تاریخی- مذهبی و بهره مندی از کتابخانه تاریخی شهر مفید خواهد بود. 
در مقابل عده ای معتقدند جداسازی این محدوده مکانی از طرح توسعه قسمت های شرقی مسجد الحرام با توجه به سایت سکونت و عدم شفاف سازی که در مورد وضعیت آینده این موقعیت تاریخی اتخاذ شده است، می تواند توطئه ای برای حذف تدریجی آن و پیوست مساحت این منطقه به قسمت شرقی مسجد الحرام باشد. 
در بیانیه ای که از سوی مرکز رسیدگی به امور مسجدالحرام و مسجد نبوی صادر شده، موقعیت کتابخانه تاریخی با قدمتی بیش از 12 قرن در خیابان جبل الکعبه و در قسمت شمال غربی ساختمان خدمات رسانی مسجدالحرام واقع شده است. 

۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ۲۳:۴۸
ایسنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید