اخبار

آیت الله مرتضی تهرانی: وظیفه روحانیت در کسوت هدایت جامعه سنگین است +تصاویر

آیت الله مرتضی تهرانی: وظیفه روحانیت در کسوت هدایت جامعه سنگین است +تصاویر
اولین نشست هم اندیشی ائمه جماعات مساجد بازار تهران به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد با سخنرانی آیت الله آقا مرتضی تهرانی استاد حوزه و امام جماعت مسجد میرزا موسی برگزار شد.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، نشست هم اندیشی ائمه جماعات مساجد بازار تهران با حضور حضرت آیت الله آقا مرتضی تهرانی، ائمه جماعات مساجد بازار و مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد در مرکز محراب برگزار شد.

در این دیدار که مهمترین موضوعات و مسائل پیرامون مساجد به خصوص مساجد ناحیه بازار تهران در فضایی صمیمانه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد، آیت الله آقا مرتضی تهرانی از ائمه جماعات شناخته شده تهران رهنمودهایی را پیرامون ارتقای سطح علمی ائمه جماعات و پیوند با کسبه و مردم بیان کردند.

ایشان با بیان اینکه خداوند معدودی از انسان ها را از اهل علم قرار داده است، وظیفه علما و روحانیون را سنگین و خطیر برشمردند و با اشاره به اینکه انسان های عادی اکثریت جامعه را تشکیل می دهند گفتند: نهایت تکلیف کسانی که اهل علم نیستند تبعیت از مرجع و رهبر است.

آیت الله تهرانی افزودند: اقلیت انسان های مومن کسانی هستند که لباس اهل علم را پوشیده اند و وظیفه آنها با انسان های عادی کاملا متفاوت است زیرا پوشیدن این لباس مشکل ترین کار در جامعه است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه مردم ایران نوعا خوش ذات هستند گفتند: وظیفه روحانی در کسوت هدایت جامعه سنگین است و چه بسا اگر برخی از روحانیون می دانستند که چه وظیفه دشواری بر عهده آنهاست هرگز به این لباس ملبس نمی شدند.

این مجتهد عالیقدر با توصیه روحانیون و ائمه جماعات به اصلاح نفس اظهار کردند: روحانیون باید از همه لحاظ خود را در جامعه مقید به قیود الهی بدانند زیرا این اصل اول هدایت است. ائمه جماعات باید به گونه ای در جامعه رفتار کنند که در معرض انتقاد افراد بدون غرض قرار نگیرند.

ایشان با تاکید بر اهمیت اعتماد میان مردم و ائمه جماعات خاطر نشان کردند: باید با حفظ ملاحظات جامعه به یاد داشته باشیم که مهمترین موضوع حفظ رابطه بین خود و خداوند متعال است.

امام جماعت مسجد میرزا موسی ضمن بیان اینکه هر زمان به وظیفه خطیر خود فکر میکنم احساس نگرانی می کنم یاداور شدند: هر کسی که می خواهد انسان ها را هدایت کند باید ابتدا خود را اصلاح کند تا پیامش تاثیر گذار باشد زیرا مردم نوعا جنس صداقت و حسن اخلاق را می شناسند.

ایشان با تاکید بر اینکه تنها چیزی که از جانب ائمه جماعات بر مردم تاثیر می گذارد اخلاق و ادب آنهاست اظهار کردند: روحانیون باید پرتحمل و کم توقع باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز نیز در این دیدار ضمن تجلیل از مقام علمی و اخلاقی آیت الله آقا مرتضی تهرانی حضور وی در جمع ائمه جماعات مساجد منطقه بازار تهران را مغتنم شمرد و رهنمودهای ایشان را متناسب با نیازهای روز ارزیابی کرد.

وی با اشاره به جایگاه و نقش تاریخی مساجد بازار تهران، این مساجد را تامین کننده نیاز دینی و ایمانی مردم تهران عنوان کرد و گفت: مساجد بازار محل امامت روحانیون پارسا و متقی بوده است و در واقع تهران نجابت و اصالت خود را مدیون این منطقه است. همانطور که در انقلاب اسلامی نیز بازار تهران با اتکا به همین سابقه تاریخی نقش خود را یفا کرد.

رئیس مرکز با بیان اینکه وضعیت بازار تهران از جهات مختلف نگران کننده است بر ضرورت همفکری درباره موضوعات و مسائل پیرامون بازار توسط ائمه جماعات تاکید کرد و افزود: متاسفانه وضعیت بازار نسبت به سالهای گذشته تفاوت بسیاری کرده است و در بسیاری موارد تغییرات بسیار محسوس است.  

وی افزود: باید در همین راستا بررسی کنیم که چگونه می توان برای تقویت بنیه ایمانی محدوده بازار تهران بهترین بهره را از ظرفیت مساجد بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اهمیت روابط متقابل میان کسبه و ائمه جماعات، شناسایی مشکلات و یاداوری مسائل فقهی کسبه را ضروری قلمداد کرد و ائمه جماعات را در عین رعایت ظرافت های رفتاری به معاشرت فعال با مردم توصیه کرد .

وی اضافه کرد: شناسایی و تامین نیازهای بازار نیازمند همدلی و همفکری مساجد و ائمه جماعات این منطقه است و اگر این پیوند وجود داشته باشد قطعا موفقیت صد چندان خواهد شد.

رئیس مرکز همچنین از ائمه جماعت حاضر در جلسه درخواست کرد تا پیشنهادات و توصیه های خود را در این زمینه در اختیار مرکز قرار دهند.

وی در پایان ابزار امیدواری کرد با بهره گیری از رهنمود های آیت الله تهرانی و متصل شدن به سرمایه معنوی روحانیون قدیمی تهران مشکلات موجود در این راه آسان گردد.

پس از سخنرانی رئیس مرکز تعداد ی از ائمه جماعات حاضر در جلسه سوالاتی درباره رهنمودهای آیت الله آقا تهرانی مطرح کردند و همچنین مقرر شد این نشست به صورت ماهانه و با دستور جلسات مشخص برگزار شود و مشکلات و موضوعات پیرامون منطقه بازار تهران با حضور آیت الله آقا مرتضی تهرانی به نقد و نظر گذاشته شود.

نشست هم اندیشی ائمه جماعات منطقه بازار تهران، با حضور آیت الله آقا تهرانی در جمع ائمه جماعات و پس از گفتگوی صمیمانه با آنها پیش از نماز ظهر به پایان رسید.

 گزارش تصویری این مراسم را ببینید

۲۸ فروردین ۱۳۹۳ ۱۶:۴۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید