اخبار

برگزاری گردهمایی ائمه جمعه استان تهران؛ مسجد باید در کانون توجه قرار گیرد + تصاویر

برگزاری گردهمایی ائمه جمعه استان تهران؛ مسجد باید در کانون توجه قرار گیرد + تصاویر
در گردهمایی ائمه جمعه استان تهران و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم احیای مساجد و نقش ویژه ائمه جمعه در این زمینه تاکید شد.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، گردهمایی ائمه جمعه استان تهران و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد با همکاری مرکز و دبیرخانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد و ائمه جمعه استان تهران برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز و حجت الاسلام و المسلمین تقوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سخنرانی کردند و سایر ائمه جمعه حاضر در جلسه نیز نکات و موضوعاتی را پیرامون موضوعات مسجدی مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به ائمه محترم جمعه استان، ابراز امیدواری کرد امسال با توجه به اهمیت مسجد سال پر رونقی داشته باشیم. وی همچنین در تشریح برنامه ها و راهبردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد درخواست هایی از ائمه جمعه پیرامون مسائل مسجدی مطرح کرد.

رئیس مرکز با تشکر از زحمات ائمه جمعه در امور مرتبط با مساجد، گفت: مساجد ما با توجه به نقشی که در گذشته داشته اند و خواهند داشت غریبند و شاید خطیرترین وظیفه روحانیت احیای مساجد است. مسجد باید در کانون توجه ائمه جمعه قرار گیرد و در این زمنیه رسالت بزرگی بر عهده این قشر است.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبری درباره مدیریت راهبردی مساجد، گفت: از همان ابتدا اقدامات خود را بر اساس یک برنامه راهبردی پیش برده ایم.

رئیس مرکز تشریح کرد: راهبرد اول ما توانمندسازی ائمه جماعات بود. بر این مبنا که اگر امام جماعات تقویت شود مسجد هم ارتقا پیدا می کند. در این زمینه اقداماتی مانند جذب و تامین ائمه جماعات دارای صلاحیت، ارزیابی ائمه جماعات فعلی، شناسایی مساجد فاقد امام جماعت، برگزاری دوره های آموزشی و ارائه نشریه، کتابها و جزوات مرتبط با موضوعات مسجدی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از اقداماتی هم که در این مورد در دست اقدام است ارائه کتاب کار به امامان جماعت است تا در موقعیت های متفاوت آنها را راهنمایی کند. همینطور طراحی سالنامه ای فاخر متناسب با موضوعات مسجدی است که در واقع می تواند انسجام بخش فعالیت ها باشد.   

رئیس مرکز، تثبیت و تقویت نقش و جایگاه ائمه جماعات در مسجد، تشکیل شورای فرهنگی مساجد با محوریت امام جماعت، تقویت ارتباط امام جماعت با دستگاه ها مانند بسیج و اوقاف را از دیگر فعالیت ها برای عملیاتی کردن راهبرد توانمند سازی برشمرد.

وی راهبرد دوم را شبکه سازی عنوان کرد و توضیح داد: از همان ابتدا متوجه شدیم که مساجد ما با یکدیگر همکاری ندارند  و این یک ضعف بزرگ تشخیص داده شد و بنا شد مساجد ارتباطات خود را با هم گسترش دهند و تجربیات مساجد انتقال داده شود. سامانه مرکز یا پرتال نیز در همین زمینه راه اندازی شد که محتوای خوبی را برای ائمه جماعات در زمنیه های گوناگون ارائه می کند.

رئیس مرکز جمع آوری اطلاعات مساجد و تکمیل بانک اطلاعات و ارائه کارت هوشمند را از اقدامات انجام شده برای تحقق این راهبرد یاد کرد و خاطر نشان کرد: همچنین راه اندازی شورای های منطقه ای و محلی در همین خصوص برنامه ریزی شده است. وی در همین زمینه از امامان جمعه حاضر در جلسه درخواست کرد نسبت به جلسات شوراهای نواحی اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم برگزاری برنامه های مشترک بین چند مسجد در مناطق و محلات، به اشتراک گذاری منابع مالی مساجد را ضروری و البته پیچیده یاد کرد و گفت یکی از پیشنهاد ها راه اندازی یک صندوق تعاون است.

حجت الاسلام المسلمین حاج علی اکبری  راهبرد بعدی را الگوسازی دانست و گفت: با توصیه های مقام معظم رهبری ما در سال 93 برخی مساجد را که فعالیت های آموزشی فرهنگی و اجتماعی دارند، حمایت ویژه ای خواهیم کرد و آنها را به سایرین معرفی می کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مساجد ما زنده شوند باید در افکار عمومی سهم مسجد را جا بیندازیم. در همین خصوص راهبرد چهارم را فرهنگ سازی قرار دادیم. در همین زمینه نیز نقش امام جمعه بسیار مهم و تاثیر گذار است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد دهه تکریم را فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی برشمرد و گفت: ان شاء الله موج مناسبی درباره کارکردها و نقش مسجد در فضای عمومی ایجاد شود. از ائمه جمعه هم درخواست می کنیم با حضور در مساجد به گسترش این موج کمک کنند.

وی با بیان اینکه 900 مسجد در تهران تا به حال متقاضی برگزاری مراسم دهه تکریم بوده اند، اضافه کرد: برنامه ها و حمایت های لازم در این زمینه انجام شده است. همچنین با هماهنگی حجت الاسلام و المسلمین تقوی در تلاش هستیم تا با ائمه جمعه سراسر کشور و نمایندگان ولی فقیه در استان ها نیز نامه نگاری انجام دهیم تا این طرح رنگ و بوی ملی پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری راهبرد پنجم را جوان سازی مساجد عنوان کرد و گفت: نیاز ما این است که در مساجد ارتباط صمیمی و فعال جوانان با مسجد را طراحی کنیم. در این زمینه تلاش کردیم تا ائمه جماعات را ترغیب کنیم با جوانان با اخلاق خوش برخورد کنند و حضور کودکان را در مسجد تحمل کنند.

وی با اشاره به اینکه سال 93  از سوی مرکز سال مسجد، کودک و نوجوان نام گذاری شده است، ادامه داد: امسال رویکرد محوری مساجد ما کودک و نوجوان است که فهرستی از برنامه ها را در این زمینه پیش بینی کرده ایم.

رئیس مرکز هماهنگ سازی دستگاه ها را راهبرد ششم قلمداد کرد و اظهار کرد: پیش از این هماهنگ سازی، رسیدگی به انضباط نظام مالی مساجد را انجام دادیم. در ادامه ستاد ساماندهی امور مساجد استان را تشکیل دادیم و دستگاهایی مانند اوقاف، بسیج، شهرداری و سازمان تبلیغات اسلامی را گرد هم آوردیم و در مواردی به امضای تفاهم نامه هم رسیدیم.   

وی با اشاره به راه طولانی که در مسیر رونق مساجد در پیش است، تصریح کرد: مجموعه اقداماتی که تا به حال انجام داده ایم هنوز ما را به حداقل ها هم نرسانده است و این نشان دهنده غفلتی است که تا به حال شده است. بخشی از این غفلت به روحانیون برمی گردد که امامت جماعتی در اولویت فعالیت های برخی نیست.

 وی با اشاره به اهمیت تجارب ائمه جماعات موفق گفت: اخیرا دوستان در مرکز، تجارب و رهنمودهای معنونین را دریافت و مستند سازی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تقویت نواحی با کمک ائمه جمعه، بازدید از شهرستان ها، تجلیل و تکریم از ائمه جماعات پیش کسوت و توجه به کودکان و نوجوانان را از برنامه های محوری مرکز در سال جدید خواند.

وی سهم امام جمعه را در این راه دشوار بیشتر از حد معمول دانست و تشریح کرد: به نظرم احیای مسجد باید در متن برنامه های ائمه محترم جمعه باشد. اگر ترتیبی داده شود که بنابر سفارش مقام معظم رهبری ائمه جمعه هر کدام امام جماعت مساجد هم باشند البته با این ملاحظه که آن مسجد در زمینه های محتوایی طراز باشد، برکات بسیار خوبی نصیب ما خواهد شد.

ارتباط عاطفی با ائمه جماعات، مدیریت شوراهای نواحی، از دیگر درخواست های رئیس مرکز از ائمه جمعه استان تهران بود.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، نیز ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این نشست مساجد را مایه حیات فعالیت های ائمه جمعه دانست و اظهار کرد: امام جمعه هر شهر باید برای رونق مساجد تلاش کند زیرا رونق مساجد موجب رونق نماز جمعه می شود. بنابراین هرگز نباید نماز جمعه را از مسجد جدا کرد زیرا بنابر آیات و روایت، جامعه اسلامی بر اساس مسجد ساخته می شود.

وی ادامه داد: یکی از اولین کاری که پیامبر اکرم(ص) انجام دادند ساخت مسجد بود، و این نشان دهنده نقش محوری مساجد در تشکیل حکومت اسلامی است. صرف وجود مسجد در محلات تجلی  فرهنگ اسلامی است و باید در موقعیت ها و مناسبت های متفاوت فرهنگ مسجد محوری را گسترش دهیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به شعار سال، تحقق آن را نیازمند اقدامات مستمر دانست وگفت: باید این موضوعات را به صورت یک گفتمان مسلط درآوریم و البته این منوط به بررسی و پژوهش در این زمینه است.   

در بخشی از این گردهمایی ائمه جمعه حاضر در جلسه به بیان نکاتی پرداختند. تاکید بر حفظ عزت ائمه جماعات، اطلاع رسانی دستورالعمل ها، اختیار بیشتر امامان جماعت برای اجرای دستور العمل ها، ادامه جلسات هم اندیشی، تلاش در جهت عملیاتی شدن این راهبرد ها، حضور ائمه جمعه در جلسات دیدار با معنونین، یاداوری نماز جمعه به نمازگزاران توسط ائمه جماعات، ترغیب مردم به مسجد سازی، لزوم همکاری ائمه جمعه و جماعات و فراهم کردن لوازم جذب جوانان در مسجد از نکات و مواردی بود که تذکر داده شد.

 در پایان این گردهمایی از زحمات دلسوزانه ائمه جمعه استان تهران با اهدای لوح هایی تقدیر به عمل آمد.

در این نشست علاوه بر رئیس مرکز، حجت الاسلام و المسلمین حاتم پوری معاون جذب و ساماندهی مرکز و حجت الاسلام و المسلمین آقایی، معاون فرهنگی مرکز نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نیز می باشد.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید










۳۰ فروردین ۱۳۹۳ ۱۸:۵۰

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید