اخبار

شیوه نامه دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال ١٣٩٣ + پوستر و اسامی روزهای دهه تکریم

شیوه نامه دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال ١٣٩٣ + پوستر و اسامی روزهای دهه تکریم
سال ١٣٩٣، به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، بدون تردید مطالبات جدی‌تر رهبر فرزانه انقلاب را برای نقش‌آفرینی از ائمه‌ی محترم جماعات در جایگاه معتمد مردم و طلایه‌داران فرهنگ در پی خواهد داشت.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، متن کامل شیوه نامه پیشنهادی، سیاست ها و برنامه های دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال ١٣٩٣ که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد تهیه و تنظیم شده است که می خوانید.

شیوه نامه دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال ١٣٩٣دریافت شیوه نامه جهت چاپ 


برای دیدن پوستر در اندازه بزرگ روی ان کلیک کنید


 

 

***  آینده را - با فرزندانمان - از مسجد بسازیم   ***

 

 

 

شیوه نامه پیشنهادی ، سیاست ها و برنامه های

دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال 1393

(مطابق با دهه آخر شعبان المعظم سال 1435)

 

 

ویژه استفاده ائمه‌ی محترم جماعات

    

 

دبیرخانه دائمی

ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد

ویراست دوم و نهایی

22 اردیبهشتماه 1393

مصادف با ولادت باسعادت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

 

مقدمه :

         سال 1393، به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، بدون تردید مطالبات جدی‌تر رهبر فرزانه انقلاب(دامت برکاته) را برای نقشآفرینی و میدانداری ائمهی محترم جماعات در جایگاه معتمد مردم و طلایهداران عرصه فرهنگ در پی خواهد داشت.  

     به فضل الهی و با همت ائمه‌ی محترم جماعات، فعالان مساجد و سایر شخصیت‌های حقوقی و حقیقی متعامل با مساجد، طی دو سال گذشته تلاش شد با ارتقای بارمعنایی و قدرت فرهنگ‌سازی دهه غبارروبی مساجد(اقدامی تحسین برانگیز و مردمی طی سالیان گذشته)، به سمت نهادینه سازی مفهومی جامع‌تر و نزدیک‌تر به شأن و منزلت بیت الله حرکت کنیم .

     لذا بر مبنای جلب توجه مؤمنین به وظیفه‌ای الهی و عهدی انبیایی که برای هر مسلمان اهل معنا و پرورش یافته مسجد، افتخاری بزرگ و توشه‌ای اخروی است، مصمم هستیم تا علاوه بر غبارروبی از فضای کالبدی و ظاهری مسجد، به غبارروبی از ظرفیت‌ها و کارکردهای کمرنگ شده این نهاد محوری جامعه اسلامی بپردازیم و در گستره‌ای فراگیرتر و عمیق‌تر، تکالیف امت اسلامی را درباره‌ی کانون‌های توحید و عبادت و محورهای بصیرت و نشر معارف اسلامی بازشناسی نماییم.

چنانکه مستحضرید، درسال 92 ، موضوع کلیدی مسجد و خانواده، با شعار:

"خانه خدا، خانه امید خانواده ما"

به عنوان محور دنبال شد و آثار و برکاتی به دنبال داشت و امسال نیز به فضل الهی، موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفتهی  مسجد، کودکان و نوجوانان، با شعار :

" آینده را با فرزندانمان از مسجد بسازیم"

 به عنوان محور انتخاب شده است.

     شیوه نامه حاضر که برای بهرهبرداری ائمهی محترم جماعات و فعالان مساجد تنظیم شده است، تلاش دارد به تبیین اهداف گرامیداشت دهه تکریم و غبارروبی، بهضمیمه رویکردها و سیاستها، عناوین مصوب برای دهه مذکور، اقدامات جریانساز، اقدامات عمومی و برنامههای اختصاصی و بالاخره تدابیر حمایتی و تشویقی بپردازد.

چند یادآوری :

 

1.     آنچه در ادامه تقدیم میگردد، صرفا به منزله پیشنهاد است و تردیدی نیست که ابتکار، تدبیر، تجربه و شناخت دقیق ائمهی محترم جماعات از مختصات ویژه هر مسجد و در نهایت تشخیص و مدیریت بزرگواران، فضایی جذاب و به یاد ماندنی را در مساجد ایجاد خواهد نمود.

2.      انتخاب اولویت و محور برنامهای سالیانه برای مساجد و همچنین تعیین شعار متناسب، از آن رو صورت میپذیرد که موجبات همافزایی و حرکت هماهنگ و فرهنگساز مساجد را برای جلب توجه نخبگان و گروههای مرجع به موضوعات حساس و کلیدی فراهم نموده و تغییر رویکرد فعالان خانه خدا را برای فراهم نمودن اقتضائات جذب مخاطبان جدید به مساجد، موجب گردد و در این رابطه، دهه تکریم و غبارروبی بهترین بستر زمانی برای حساسسازی افکار عمومی تلقی میگردد.

3.      تلاش شده در این شیوه نامه، به حداقلها پرداخته شود و حتی المقدور از نگاه ایدهآل و پیشنهادهای دور از دسترس مساجد خودداری گردد.

4.      معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز آمادگی دارد نظرات اصلاحی ائمهی محترم جماعات برای ارتقای این شیوهنامه را تا پایان هفته اول اردیبهشتماه و سوالات بزرگواران را  از هم اکنون تا پایان دهه تکریم و غبارروبی مساجد، از طریق تلفنهای ثابت : 66346924 و 66346946 و همچنین تلفن همراه : 09123863813 ، طی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 لغایت 12 صبح دریافت نموده و پاسخگو باشد.

 

اهداف :                  

 

1.      تبیین و معرفی کارکردها ، ویژگی ها و جایگاه والای مساجد در جامعه اسلامی

2.      فرهنگ سازی ، اصلاح نگرش و تقویت مطالبات حقیقی عموم برای حرکت به سوی تحقق آرمان مسجد طراز

3.      تلاش برای معرفی و الگوسازی مساجد نمونه در جهت ارتقای سطح کیفی فعالیت مساجد

4.      الگوسازی و قدرشناسی از تلاشهای خالصانه ارکان و فعالان خدمتگزار در فضای محیطی و محاطی مسجد

5.      توجه به اهمیت تقویت بنیان خانواده با محوریت مسجد وتقویت پیوند این دو به عنوان دو نهاد موثر در ترویج سبک زندگی اسلامی

6.      به‌رسمیت شناختن اقتضائات حضور کودکان و نوجوانان در مسجد، روش‌های جذب و تربیت این گروه سنی در مسجد و چگونگی ارتباط فعالان مسجد با ایشان در تعامل با خانواده‌ها

7.      جلب توجه افکار عمومی به احادیث و روایات متعدد در خصوص نظافت، خدمت به مسجد و آبادانی خانه خدا، به منظور الگوسازی و ارتقای جایگاه خادم افتخاری مسجد

 

رویکردها وسیاست ها :

 

1.      انتقال دغدغه گرامی‌داشت مساجد و فرهنگ‌سازی پیرامون دهه تکریم، از دستگاهها و نهادها به فضای متنی مساجد و مردمی شدن این مناسبت در قالب برنامههای موثر و هماهنگ

2.      تقویت انس و الفت امام جماعت به عنوان مدیر مسجد با هیات امنا، اعضای پایگاه بسیج، کانونهای فرهنگی – هنری و سایر ارکان و فعالان مسجد به عنوان برادران و خواهران دینی و خادمان خانه خدا

3.      نمایش اتحاد و انسجام یاوران نظام مقدس جمهوری اسلامی در اصلی ترین پایگاه دفاع از ارزش‌ها

4.      تمرین فعالیت‌های فرهنگی جمعی در مسجد و صرف نظر کردن از آرم‌ها ، اصل قرار گرفتن آرمانها و رنگ باختن عناوین متنوع ذیل پرچم "شورای فرهنگی مسجد"          ( آیین‌نامه مربوطه قبلا تقدیم شده است)

5.      جلب نظر نمازگزاران و فرهنگسازی در میان عموم مردم محله و همسایگان بیتالله در خصوص بازشناسی نقش مساجد

6.      مشارکت در امر نظافت و زیباسازی مسجد از طرف امام جماعت محترم و بزرگان مسجد به قصد الگوسازی برای مردم، جوانان و سایر نمازگزاران، با عنایت به احادیث و روایات متعددی که در این ارتباط وجود دارد و زمینهسازی برای ارتقای جایگاه "خدمت افتخاری" مساجد نزد افکار عمومی

7.      جلب توجه و جذب اهالی محل به سمت مسجد از طریق مراجعه و مواجهه چهره‌به‌چهره و بذل محبت به همسایگان در خارج از محیط مسجد

8.      اصلاح روشهای مرسوم از سوی برخی فعالان مساجد، که در تعامل با اهل محل، دافعه ایجاد میکند و ایجاد تحرک و نشاط برای جذب یاران جدید برای بیت الله .

9.      یادآوری و بازآموزی آیات و روایات مرتبط با عمران و آبادانی مادی و معنوی مسجد به مردم و نمازگزاران و نیز فضا سازی و تبلیغات محیطی در محلات ( امری ضروری که مورد بیتوجهی قرار گرفته و به تدریج در اذهان عمومی، علی الخصوص نسل جدید، کمرنگ شده است)

10. انتقال مطالبات و منویات امام راحل عظیم الشأن(ره) و رهبر فرزانه انقلاب         (دامت برکاته) در خصوص کارکردهای مسجد طراز اسلامی به عموم نمازگزاران و فعالان خانه خدا.

 

عناوین روزهای دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال 1393:

 

روز اول

چهارشنبه

20 شعبان

28 خرداد

مسجد، پایگاه تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)

روز دوم

پنجشنبه

21 شعبان

29 خرداد

مسجد، بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت

روز سوم

جمعه

22 شعبان

30 خرداد

مسجد، جلوه گاه اراده ی مردم در عمران خانه ی خدا

روز چهارم

شنبه

23 شعبان

31 خرداد

مسجد، مرکز تعمیق اخوت ایمانی و رشد فضایل اخلاقی

روز پنجم

یکشنبه

24 شعبان

1 تیر

مسجد، محور خدمات فرهنگی- اجتماعی محله

روز ششم

دوشنبه

25 شعبان

2 تیر

مسجد، پیشتاز در ترویج اندیشه‌های امام و رهبری

روز هفتم

سهشنبه

26 شعبان

3 تیر

مسجد، خاستگاه و پشتیبان بیداری اسلامی

روز هشتم

چهارشنبه

27 شعبان

4 تیر

مسجد، کانون حیات طیبه ی خانواده

روز نهم

پنجشنبه

28 شعبان

5 تیر

مسجد، مامن کودکان ،نوجوانان و جوانان

روز دهم

جمعه

29 شعبان

6 تیر

مسجد، میعادگاه منتظران انقلابی

 

اقدامات جریان ساز و فرهنگساز:

 

1-   ترویج شعار راهبردی : "آینده را از مسجد بسازیم"  و ترویج شعار سال :         "آینده را با فرزندانمان از مسجد بسازیم" به اشکال مختلف، علیالخصوص با تکرار از زبان گروههای مرجع مد نظر قرار خواهد گرفت.

2-   هماهنگی لازم با صدا و سیما و سایر رسانه ها و همچنین تدابیر لازم برای پوشش تبلیغات محیطی در حد توان و مقدورات به عمل خواهد آمد.

3-   ستادخبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، از ابتدای خردادماه 93 ، آمادگی دارد در صورت کسب اطلاع از برنامههای الگوساز مساجد به این مناسبت، از طریق سامانه پیامکی روابط عمومی مرکز با شماره 30008140  ، و یا شمارههای تلفن اعلامی معاونت فرهنگی اجتماعی، نسبت به پوشش خبری و تهیه گزارش اقدام نماید. همچنین این آمادگی وجود دارد که از طریق درگاه الکترونیکی مرکز هم گزارش‌های متنی و تصویری مساجد به صورت اینترنتی دریافت گردد.

4-   ستاد خبری دهه تکریم، ضمن برقراری تماس تلفنی با ائمهی محترم جماعات، در ارتباط با مضامین و عناوین دههی تکریم، ویژگیهای مسجد طراز اسلامی و تجربیات قابل انتشار بزرگواران برای تعامل با خانوادهها و کودکان و نوجوانان، جهت استفاده سایر مساجد، به مصاحبه خواهند پرداخت. همکاری اعزه موجبات دلگرمی فعالان ستاد را فراهم خواهد ساخت.

5-   درگاه الکترونیکی مرکز به نشانی : www.masjed.ir  به عنوان پایگاه محتوایی مرجع در موضوع "مسجد"، ازهفته دوم خردادماه 93 ، علاوه بر تقدیم مقالههای مرتبط با هر یک از روزهای دهه تکریم و غبارروبی، به تامین محتوای پیشنهادی برای سخنرانی ائمهی محترم جماعات در مساجد (به صورت فیش سخنرانی) همت خواهد گماشت و تیزر و پوستر طراحی شده به این منظور را در قالب فایلهای قابل دانلود(جهت تکثیر و استفادههای داخلی و پیرامونی مسجد) ارائه خواهد نمود.

6-   ائمهی محترم جماعات و سایر فعالان مسجدی میتوانند نکات و مطالب مرتبط خود را از همین طریق به مرکز ارسال و در بخش اتاق فکر مجازی که در سایت مذکور پیشبینی شده است ، نقشآفرینی نمایند.

 

 اقدامات عمومی پیشنهادی و قابل انجام در سطح مساجد:

1.      فعالسازی یا تشکیل شورای فرهنگی مسجد به این مناسبت، با مدیریت و نظارت امام جماعت محترم و میدان گشایی برای کار گروهی فعالان و ارکان موثر مسجد در این قالب

2.      سخنرانی هرشب ائمهی محترم جماعات، یا دعوت از سخنرانان مسلط، به تناسب عناوین دهه تکریم، که محتوای پیشنهادی آن، از طریق درگاه الکترونیکی مرکز در دسترس قرار خواهد گرفت.

3.      نصب بنر یا پوستر ویژه دهه تکریم و غبارروبی مساجد در محل مناسب، حتیالمقدور در کنار درِ ورودی مسجد و در معرض دید اهالی محل و همسایگان مسجد (لازم به توضیح است که این اقلام از اول خردادماه، در نواحی مربوطه آماده تحویل میباشد و مازاد بر آن، هر مسجدی میتواند با دریافت فایل طرح آماده شده، در دو سطح کیفی خوب و متوسط، از نشانی:www.masjed.ir  ، متناسب با نیاز خود، اقدام به تکثیر و چاپ نماید)

4.      نصب آیات واحادیث مرتبط با فضایل حضور در مسجد و خدمت به مسجد در معرض دید نمازگزاران و اهالی محل ( به عنوان نمونه میتوان از ویترین واحدهای تجاری علاقمند ، برای جلب توجه همسایگان مسجد استفاده نمود)

5.      آذینبندی و چراغانی سر درِ مساجد و فضاسازی داخلی (پیشنهاد میشود این اقدام، برای استقبال از ماه مبارک رمضان، از 25 شعبان آغاز گردد)

6.      برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی با موضوع اهمیت و جایگاه حضور کودکان و نوجوانان در مسجد طراز اسلامی

7.      قرائت و توجه به مفاهیم پیام رهبر فرزانه انقلاب(دامت برکاته) به اجلاس اقامه نماز بیرجند، در جمع نمازگزاران، به عنوان منشور مطالبات معظم له در خصوص مسجد

8.      اعلام فراخوان در مسجد و محیط پیرامونی برای جلب مشارکت مردمی در امر غبارروبی و زیباسازی بیت الله و ایجاد امکان نقشآفرینی برای تعداد بیشتری از علاقمندان و اقشار مختلف مردم.

9.      مطالبه واستفاده از توان و ظرفیت شهرداریها برای شستشوی فرشها، نظافت عمومی و تعمیرات مورد نیاز مسجد، بهخصوص ارتقای وضعیت و کیفیت سرویسهای بهداشتی

10. بررسی دقیق وضعیت ایمنی مسجد با دعوت از کارشناسان مطلع آتشنشانی

11. استفاده از ظرفیت ادارات بهداشت مناطق برای بازدید از مسجد و اهتمام در امر رفع اشکالات و ایرادات احتمالی کارشناسان اعزامی

12. استفاده از ظرفیت و توان آموزش و پرورش مناطق و شهرستانها، شورای شهر و روستا، سایر ادارات و نهادهای مربوطه برای حمایت از برنامههای فرهنگی مشترک با مسجد در این ایام

13. برگزاری مسابقه کتابخوانی و معرفی منبع با موضوعات مرتبط هر یک از عناوین روزها، متناسب با سطوح خانوادهها و کودکان و نوجوانان، به تفکیک گروههای سنی در روزهای اول، دوم، ششم، هشتم و دهم.

14. برگزاری نشستهای جذاب تبلیغی با حضور طلاب خارجی مقیم ایران و مستبصرین(مسیحیان مسلمان شده)

15. برپایی نمایشگاه، اعم از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی امین، متناسب با گروههای سنی کودک و نوجوان ، جهت استفاده خانوادهها

16. پیشنهاد میشود فعالان مسجد با مراجعه به همسایگان مسجد در مورد دیدگاه ایشان نسبت به فعالیتهای مسجد و مزاحمتهای احتمالی با دقت و تواضع پرس و جو کنند و اگر تذکرات قابل رسیدگی و مشکلات قابل رفعی وجود دارد، نسبت به تامین خواستههای بهحق اقدام نموده و اهتمام مسجد به رعایت حقوق همسایگانش را در این دهه به صورت نمادین نشان دهند.

17. مناسبسازی مسیر تردد به مساجد برای حضور جانبازان، معلولین و سالمندان، ضمن احترام به ایشان، شرایط حضور آسانتر این عزیزان را در خانه خدا فراهم خواهد نمود.

18. در مساجدی که بانوان در طبقه فوقانی به اقامه نماز میپردازند، امکان نصب آسانسوری ساده و در عین حال ایمن برای استفاده زنان باردار و سالخورده، با جلب مشارکت خیرین، قابل بررسی است.

19. فراهم آوردن امکان رویت سخنران با حفظ حدود شرعی برای بانوان و یا استفاده از دوربین مداربسته، تکریم ایشان را درپی داشته و شرایط بهرهبرداری بیشتر از مباحث مطروحه را ایجاد خواهد نمود.

20. با توجه به اینکه شکایتهای همسایگان مسجد در خصوص چگونگی پخش اذان از بلنگوی مسجد شیوع دارد و دلایل آن متنوع است پیشنهاد میشود در این فرصت زمانی، متناسب با وضعیت و نیاز مسجد به موارد زیر توجه شود :

  

الف) پخش صدای ملکوتی اذان از مساجد در هر سه وعده، با صدای خوش، حتیالمقدور بهوسیله موذن مسلط و توانمند، یکی از حقوق و مطالبات بهحق مومنین از فعالان مساجد است و محروم ماندن همسایگان از پخش اذان، اتفاق دور از انتظاری است که متاسفانه (البته به ندرت) در برخی مساجد مشاهده میشود.

 

ب) پخش اصل اذان با درجه صدای متناسب (نه بلند که موجب آزار همسایگان شود و نه ضعیف که شنیده نشود)، بدون مناجات و مقدمه و موخره با دستگاه پخش کنندهای که پارازیت(نویز) ایجاد نمیکند، سلیقه و دقت امام جماعت مسجد و سایر فعالان مسجد را نشان میدهد.

 

ج) آنچه که در مورد اذان صبح توصیه شده است، شدت صدای پایینتر نسبت به دو وعده دیگر اذان میباشد و انتخاب لحن ملایمتر (که از قاریان مختلف متناسب با اذان صبح در دسترس است) به علت اینکه صرفنظر کردن از پخش این وعده اذان، با ملاحظات فوقالذکر صحیح نیست.

 

د) گاهی مشاهده میگردد که برخی مساجد، علاوه بر پخش اذان، صوت مکبر و قرائت نماز را هم از بلندگو پخش میکنند که این امر ممکن است برای همسایگان مسجد مزاحمت ایجاد کند.

 

برنامه های اختصاصی پیشنهادی، به تفکیک هر روز از دهه تکریم :

 

روز اول : مسجد، پایگاه تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)

1.      برگزاری کرسی تلاوت در سطح مطلوب، با دعوت از قاریان برجسته

2.       تعیین و اعلام روزهای ثابت برنامه تفسیر قرآن، شرح نهجالبلاغه و شرح صحیفه سجادیه در مساجدی که به صورت منظم از این سهگانه نورانی بهرهمند نبودهاند.

3.      نصب صندوق جمعآوری سوالات شرعی نمازگزاران، جهت سنجش نیاز و علاقه ایشان به بیان احکام و پاسخ به شبهات ازسوی امام جماعت معزز ( شرایط سنی کودکان و نوجوانان حاضر در مسجد در بیان مسئله مورد توجه قرار خواهد گرفت)

4.      تشویق کودکان و نوجوانان حافظ (دختر و پسر) و قاری قرآن با فراخوان قبلی و با مشارکت خانوادهها

5.      اعلام برنامه زمانبندی جلسات آموزشی مسجد برای حفظ و صحیح خوانی قرآن کریم ، به تفکیک گروههای سنی و جنسی در طول تعطیلات تابستان

 

روز دوم : مسجد، بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت

1.      حضور جمعی نمازگزاران مسجد در گلزار شهدا

2.      معرفی شهدای شاخص محل که تربیت شده مسجد محسوب شده و نمادی از اثرپذیری تربیت حماسی در محیط مسجد تلقی میگردند، همراه با تجلیل از خانواده مکرم و بیان خاطرات ایشان در جمع نمازگزاران.

3.       سرکشی به خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران همسایه مسجد با همراهی جوانان معزز و امام جماعت محترم.

4.       اجرای طرح جزءخوانی و ختم قرآن به نیابت از شهدا و امام راحل عظیم الشأن(ره) جهت افزودن به معنویت و نورانیت برنامه ها.

5.      دعوت از رزمندگان و ایثارگران توانمند در بیان خاطرات و برگزاری برنامه شبی با خاطرات

6.      در صورت برخورداری مسجد از گروه سرود یا گروه نمایش نوجوانان و جوانان، اجرای سرودهای انقلابی و حماسی(نه موسیقی که ممکن است محل اشکال باشد) یا اجرای نمایش با مضامین دفاع مقدسی، شب به یادماندنیای را برای بچههای مسجد و خانواده ایشان رقم خواهد زد.

7.      معرفی بهترین و آخرین انتشارات حوزه دفاع مقدس به مومنین و یا فراهم آوردن امکان خرید آثار دفاع مقدسی به صورت موقت در مسجد.

8.      برگزاری مسابقه دلنوشتههای کودکان و نوجوانان برای شهدا ، شامل متون ادبی یا شعر

9.      برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان

10. تبیین نقش مساجد در پشتیبانی و اعزام نیرو در جریان دفاع مقدس

11. اهدای هدیه به کودکان و نوجوانانی که پدر جانباز دارند.

 

روز سوم : مسجد، جلوه گاه اراده ی مردم در عمران خانهی خدا

1.      برگزاری مراسم روح بخش دعای ندبه در صبح روز جمعه و پس از آن غبارروبی مسجد با اعلام عمومی در محل و با همراهی اقشار گوناگون مردم و در نهایت پیش بینی حرکت جمعی به سوی پایگاه های عبادی سیاسی نماز جمعه  

2.      تعیین سهم ویژه کودکان و نوجوانان برای مشارکت در کنار خانوادهها در امر نظافت مسجد

3.      اهدای گل به نمازگزاران یا پخش شیرینی و شکلات بهوسیله کودکان و نوجوانان در وعده نماز مغرب و عشای مسجد

4.      معرفی بخش ویژه خیرین مسجدساز از سایت www.masjed.ir  به نمازگزاران ، که با همکاری مجمع خیرین مسجد ساز، امکان جذب کمکهای مردمی را به صورت اینترنتی و با نمادسازی نیازهای عمرانی مساجد فراهم آورده است.

5.      معرفی یک پروژه عمرانی، زیباسازی، بازسازی، تعمیر یا مقاوم سازی در فضای عمومی مسجد به مردم، با همفکری هیات امناء ، بهمنظور یادآوری مبانی دینی و اجر معنوی مشارکت در عمران مسجد و انگیزه سازی در جلب مشارکت مردم و یادآوری قدرت جمعی اهل محل در عمران خانه خدا، با در نظر داشتن اهمیت اطلاع رسانی مستمر برآورد مالیِ پروژه، میزان جذب کمک های مردمی، پیشرفت پروژه و کمبودهای احتمالی. به عنوان نمونه می توان اهدای ملزومات مورد نیاز مسجد یا بازسازی سرویس بهداشتی مسجد یا تجهیز کتابخانه یا تقویت فضای سبز و مواردی از این قبیل را هدفگذاری نمود تا برای مردم دست یافتنی و نشاط بخش باشد.

6.      برگزاری یک نوبت اردوی جهادی با حضور جوانان محل، بهمنظور مشارکت در اجرای یک پروژه عمرانی برای مسجد(بهویژه در مساجد روستایی)

7.      برپایی نمایشگاه تصویری از مراحل احداث مسجد محل با عنوان پیشنهادی: "خشت اول"

8.       همچنین در این روز می توان از حداقل یک نفر از خیرین پیشکسوت و حامیان مالیِ مسجد در جمع نمازگزاران تقدیر و تجلیل کرد.

9.      ارائه گزارش مالیِ یک ساله مسجد به مردم، در این مناسبت، میتواند موجبات دلگرمی ایشان را برای مشارکت مالی با برنامههای مسجد فراهم آورد و در عین حال نمازگزاران را با نیازمندیهای مسجد آشنا نماید.

10. پیشنهاد میشود در این روز، مساجدی که از شماره حساب رسمی به نام مسجد برخوردار نیستند، برای افتتاح حساب رسمی اقدام نموده و در صورتی که به هر دلیلی با مانعی در شعب بانک مواجه شدند، نسبت به افتتاح حساب با امضای ثابت امام جماعت و امضای متغیر دونفر از هیات امناء که به آسانی قابل انجام است، مبادرت نموده و سپس شماره حساب را برای جمعآوری کمکهای مردمی اعلام نمایند.

 

روز چهارم : مسجد، مرکز تعمیق اخوت ایمانی و رشد فضایل اخلاقی

1.      اعلام فراخوان مردمی با هدف جلب مشارکت و جمعآوری پیشنهادات برای برگزاری باشکوه جشن عید سعید غدیر در مسجد و تشکیل ستادی به همین منظور

2.      تلاش نمادین و فرهنگساز بزرگترهای مسجد برای رفع اختلاف چند تن از مومنین در محله ( در صورتی که موارد بارزی وجود داشته باشد)

3.      در راستای ترویج فرهنگ قدرشناسی، تقدیر و تجلیل مردمی با محوریت پایگاه بسیج یا کانون فرهنگی، از امام جماعت مسجد و حضور جمعی در خانه عالم،          شایسته است، که به این منظور با مرکزیت تشکلهای فوقالذکر هماهنگی لازم بهعمل خواهد آمد.( این بند جهت اطلاع امام جماعت محترم ذکر شده است)

4.      تقدیر امام جماعت محترم از فعالان مسجد در مقابل نمازگزاران، مثل تشکلهای مسجدی (بسیج و کانون فرهنگی)، امناء، شورای فرهنگی، خادم و ... حتی اگر در حد تقدیم دستخط امام مسجد روی یک لوح ساده باشد، آثار و برکات زیادی به همراه خواهد داشت.

5.      عیادت اعضای ستاد دهه تکریم از حداقل یک همسایه بیمار مسجد و هدیه یک شاخه گل و شیرینی با هدف احیای سنت های دینی و یادآوری نقش مساجد به عنوان محور فرهنگی محلات

6.      تجلیل از پیشکسوتان مسجد که در مقطعی از زمان، در ارتباط با مسجد زحماتی بر عهده داشتهاند، میتواند مناسب باشد.

7.      هماهنگی با مساجد مجاور، برای اجرای یک برنامه مشترک فرهنگی اجتماعی ، در زمان یا مکان واحد به مناسبت دهه تکریم

8.      در مساجدی که رویه نداشتهاند، آغاز بیان احادیث و روایات اخلاقی که در اصلاح فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم نقش داشته باشد یا بیان جلوههای اخلاقی زندگی بزرگان و علما که به این منظور از منابع مختلف و متنوع میتوان استفاده نمود.(مثل مفاتیح الحیاة)

9.      برپایی مجلس یادبود و اهدای فاتحه برای مرحومین و فوت شدگان محله و مسجد با قرائت فهرست نام ایشان و دعوت از خانوادههای ایشان برای شرکت در این مجلس مشترک

10. آغاز رویه اقامه یک سال نماز قضا، از سوی نمازگزاران برای هر تازه درگذشتهای، به این شکل که یک سال نماز را میان داوطلبان تقسیم میکنند و به نیابت اقامه مینمایند و مشارکت کنندگان در این طرح، توقع میکنند که پس از فوت، خودشان نیز مشمول این عنایت قرار گیرند.

11. تقدیر از کودکان و نوجوانانی که در امور اجرایی مسجد مثل نظافت و نظمدهی و برنامههای مناسبتی مشارکت فعال داشتهاند.

12. اجرای طرح همسایگان خدا ، ویژه همسایگاه مسجد ( بر مبنای روایت 40 خانه از هر طرف همسایه مسجد است)، برای احصای حقوق همسایگان بر مسجد و ادای حق ایشان توسط فعالان مسجد

 

روز پنجم : مسجد، محور خدمات فرهنگی- اجتماعی محله

1.      طراحی و ارائهی (نصب در انظار عمومی ) جدول برنامههای فرهنگی اجتماعی با همکاری شورای فرهنگی و یادآوری ظرفیتهای مسجد در این ارتباط به مردم

2.      بازدید امام جماعت محترم و اعضای شورای فرهنگی مسجد از مساجد مجاور و مساجد موفق با هدف آشنایی با برنامهها و تجربیات موفق ایشان در حوزه فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی

3.      تقدیر و تجلیل از فعالان موفقترین برنامهی فرهنگی اجتماعی مسجد در سال 92  با هدف دیده شدن زحمات افرادی که معمولا در پشت صحنه به ارائهی خدمات میپردازند. مثل مربی‌‌هایی که اردوی موفقی برگزار کردهاند ، مربیان طرح صالحین یا مدرسانی که در کلاسهای تابستانی مورد اقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفتهاند و مواردی از این قبیل ... .

4.      تجلیل از نخبگان قرآنی، علمی، فرهنگی، هنری یا افراد موفق کارآفرین ساکن در سطح محله، که در سطح شهرستان یا استان یا در عرصه بینالمللی مقاماتی کسب کردهاند، در برابر نمازگزاران مسجد به گونهای که منجر به تقویت روحیه خودباوری و غرور ملی مخاطبان گردد.

5.       هماهنگی با یک مشاور حقوقی امین برای حضور در مسجد وارائه خدمات مشاورهای رایگان به نمازگزاران و تبیین دانستنیهای حقوقی که در زندگی روزمره مورد نیاز مردم است.

6.      هماهنگی با پزشکان متخصص، بهداشت تغذیه، طب سنتی(مورد تایید مراجع ذیصلاح) و متخصصین ورزشی، برای حضور در مسجد و ارائه توصیههای عمومی پزشکی و سلامتی به نمازگزاران با اولویت موضوعات پیشگیرانه مثل دیابت، چاقی، سرطان، بیماریهای قلبی، بیماریهای تنفسی، آلرژی و تغذیه سالم .

7.      دعوت از کارشناسان زلزله برای آموزش نمازگزاران و آماده کردن ایشان برای وقوع حوادث احتمالی

8.      دعوت از کارشناسان آتشنشانی برای آموزش نکات ایمنی به نمازگزاران

9.      دعوت از کارشناسان انتظامی برای ارائه توصیههای امنیتی و اقدامات پیشگیرانه خانوادهها در زمینه آسیبهای اجتماعی و موارد مرتبط

10. اجرای طرح نمادین" برکت مسجد"، با هدف جلب نظر اهالی محل به این موضوع کلیدی که هرچه داریم از مسجد داریم و برکت در زندگی را به واسطه زندگی مسجدی باید طلب کرد.در این طرح با مشارکت خیرین، هزینه پخت یک دور پخت نانوایی محله از طرف مسجد پرداخت میگردد و به مردم اعلام میشود که مردم میهمان مسجد هستند.

11. اجرای طرح خدمت یکروزه جهادی کودکان، نوجوانان و جوانان داوطلب محله و مسجد برای انجام کارهای روزمره و برآوردن احتیاجات سالخوردگان محل (خرید نان و نظافت و ...) به صورت نمادین ، با کارت شناسایی ممهور به مهر مسجد

 

روز ششم : مسجد، پیشتاز در ترویج اندیشه‌های امام و رهبری

1.      تبیین و تحلیل شعار سال اعلامی از سوی رهبر فرزانه انقلاب و فراخوان ایده از نمازگزاران و مومنین برای نقش آفرینی مسجد در این ارتباط (مسابقه و فراخوان)

2.      برپایی حلقه‌های معرفتی با محوریت اندیشه‌های اخلاقی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی و فرهنگی امام و رهبری

3.      بیان جلوههای شخصیتی و سلوک فردی و اجتماعی امام و رهبری در قالب خاطراتی از منابع امین که تا کنون منتشر شده است.

4.      برگزاری مسابقه کتابخوانی از منابع خاطرات امام و رهبری، متناسب با سن کودکان و نوجوانان

5.      برگزاری مسابقات کتابخوانی از منابع منتشره موضوعی ، برای عموم اهل مسجد

6.      برگزاری مسابقه کتابخوانی از وصیتنامه الهی سیاسی امام

7.      آغاز پخش کلیپهای جذاب و اینفوگرافیهای تولید شده در سایت رهبر فرزانه انقلاب برای استفاده نمازگزاران در زمان مناسب به صورت برنامه هفتگی، همراه با جلسه بررسی و تحلیل پیرامونی

روز هفتم : مسجد، خاستگاه و پشتیبان بیداری اسلامی

1.      بازخوانی فرمایشهای رهبر فرزانه انقلاب در خصوص بیداری اسلامی و اطلاع رسانی وضعیت مساجد تخریب شده در کشورهای منطقه بهویژه بحرین، به نشانه اینکه دشمن مساجد را پایگاه بیداری اسلامی میداند .

2.      آگاهی بخشی به مومنین در خصوص جایگاه مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی و خاستگاه مسجدی بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان منطقه

3.      اطلاع رسانی به مومنین در ارتباط با گسترش تبلیغات دشمن و جبهه استعمار برای اسلامهراسی و اسلامستیزی و روند رو به رشد تخریب مسجد از سوی دولتهای وابسته و معاند و گروههای افراطی

4.      دعوت از شخصیتهای صاحب نظر برای سخنرانی و پرسش و پاسخ ، با هدف تبیین موضوع بیداری اسلامی از منظر رهبر فرزانه انقلاب

5.      مسابقه فرهنگی با عنوان: "نامهای به دوست بحرینی " که پس از بیان مصیبتهای شیعیان مظلوم بحرین بهوسیله امام جماعت محترم (اختصاصا برای کودکان و نوجوانان مسجد) برگزار میگردد.لازم به ذکر است که همین برنامه با عنوان نامهای به دوست فلسطینی، قابل انجام است.

 

روز هشتم : مسجد، کانون حیات طیبهی خانواده

1.      مراجعه شورای فرهنگی مسجد با همراهی بزرگترها و امام جماعت محترم مسجد به منزل حداقل یک زوج جوان و غیر مسجدی ( در فرآیند جذب) ، تقدیم یک شاخه گل و شیرینی ، حتی المقدور همراه با یک بسته آموزشی اعم از کتاب یا لوح فشرده با موضوعات تحکیم بنیان خانواده یا تربیت فرزند و دعای خیر برای عاقبت به خیری و خوشبختی ایشان ، می تواند در سطح محله جریان سازی نماید.

2.      دعوت از یک مشاور خانواده که توانمند بوده و رویکرد دینی داشته باشد برای سخنرانی یا ارائه مشاوره رایگان به خانواده ها می تواند مفید باشد.

3.      جشن موالید محله که در آن به صورت جمعی برای نوزادان کمتر از شش ماه                 ( حتیالمقدور با حضور خانواده نوزادان در مراسم)، با قرائت فهرست نام ایشان، برای سلامتی و عاقبت بهخیری سربازان آینده امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعاخوانده میشود.

4.      فراخواندن اهل مسجد، بهویژه کودکان و نوجوانان به دستبوسی مادربزرگها و پدربزرگها

5.      اهتمام فعالان مسجد بر امر بررسی وضعیت جایگاه استقرار بانوان در شبستان مسجد، رفع مشکلات احتمالی و فراهم کردن تسهیلات لازم برای نظم ظاهری، زیبایی و نظافت بخش بانوان و ایجاد شرایط حضور کریمانه بانوان در مسجد

روز نهم : مسجد، مامن کودکان ،نوجوانان و جوانان

1.      اعلام و افتتاحیه برنامههای پایگاههای تابستانی و سایر برنامه های اوقات فراغتی مسجد در جمع نمازگزاران و خانواده ها.

2.      دعوت از یک استاد علوم تربیتی و مشاوره (با رویکرد دینی ) برای برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تربیت کودکان و نوجوانان

3.      دعوت از مشاوران تحصیلی صاحب نظر برای ارائه مشاروه تحصیلی به دانشآموزان و اولیای ایشان در فضای مسجد

4.      همکاری با مدارس و فراخوان در سطح محل برای شناسایی دانش آموزان ممتاز (به سلیقه ستاد از نظر چگونگی اجرا) و تقدیر از چند نفر ایشان در مسجد به قید قرعه و نصب اسامی سایرین در تابلوی اعلانات مسجد می تواند مورد توجه قرار گیرد. در چنین مواردی اهدای تقدیرنامه با امضای امام جماعت و مهر مسجد به ضمیمه یک شاخه گل ، به نسبت صرف حداقل هزینه ریالی ، تاثیر زیادی خواهد داشت. هرچند که در صورت اطلاع رسانی صحیح میتوان شاهد مشارکت و استقبال خانوادهها در این اقدام بود.

5.      تجلیل از کودکان و نوجوانان موذن و مکبر مسجد

6.      راهاندازی قفسه کتابهای ویژه گروه سنی کودک و نوجوان با مشارکت خانوادهها در گوشهای از شبستان مسجد موجب خواهد شد در هنگام برگزاری نماز جماعت یا سایر برنامههای عبادیِ مسجد، کودکان، امکان مطالعه و سرگرمی داشته باشند و علاوه بر الگوبرداری رفتاری از نماز و عبادات اهل مسجد، خاطره خوبی را از این چنین حضورهایی با همراهی خانواده، در ذهن خود ثبت نمایند.

7.      راهاندازی اتاق بازی کودکان در مسجد، میتواند با سرپرستی یکی از مادران آموزشدیده یا یک مربی کودک به هنگام اقامه نماز جماعت مسجد، موجبات سرگرمی کودکان و آسایش خانوادهها را فراهم نماید.

 

روز دهم : مسجد، میعادگاه منتظران انقلابی

1.      دعوت از اساتید ممتاز در حوزه مهدویت برای تبیین و پاسخگویی شبهات رایج

2.      آغاز قرائت زیارت آل یاسین در مسجد و اعلام برنامه هفتگی در این خصوص

3.      اعلام آغاز برنامه هفتگی دعای ندبه صبح جمعه در مساجدی که از این فیض محروم بودهاند.

4.      استفاده از ظرفیت مسابقات کتابخوانی برای انس بیشتر کودکان و نوجوانان با موضوع انتظار و مهدویت

5.      تبیین ویژگیهای دعای فرج و دعای سلامتی امام زمان(عج) و تلاش برای مرتفع شدن اشتباه رایج در این خصوص

 

 

اقدامات حمایتی برای مساجد برگزار کننده برنامههای دهه تکریم:

 

1-   اقلام تبلیغاتی مساجد، اعم از پوستر و بنر به صورت متمرکز تولید واز طریق نواحی  تقدیم خواهد شد.

2-   کمک هزینه مساجدی که پیرو فراخوان مرکز، برای برگزاری برنامههای دهه تکریم، مایل به دریافت حمایت مالی بوده‌اند و مطابق زمان‌بندی اعلامی با نواحی تماس گرفته و شماره حساب مسجد را ارائه نمودند، در حد توان و بضاعت در هفته اول اردیبهشت‌ماه به حساب ایشان واریز شده است.  

3-   از ائمهی جماعات موفقتر هر ناحیه در طول برگزاری برنامههای دهه تکریم، با تشخیص و معرفی مدیران نواحی، با تقدیم هدایایی تقدیر به عمل خواهد آمد.

4-   مساجد موفق در زمینه برگزاری باشکوه دهه تکریم و غبارروبی مساجد، تا پایان سال جاری، در اولویت حمایت از برنامههای فرهنگی قرار خواهند گرفت.

5-   از ائمهی محترم جماعاتی که اقدامات جذاب و الگوساز خود را برای مخاطب کودک و نوجوان در فضای مسجد، ارائه نمایند، به صورت جداگانه تقدیر بهعمل خواهد آمد.

یادآوری : در صورتی که ائمهی محترم جماعات مساجد، گزارش تصویری یا مستندات برنامههای اجرا شده در دهه تکریم را به نواحی ارائه نمایند، به نام خودشان در پایگاه اطلاعرسانی مرکز به نمایش گذاشته خواهد شد و در عین حال، ملاک خوبی برای انتخاب مساجد موفقتر خواهد بود.

 

    اتاق فکر مجازی :

          با عنایت به اینکه محور برنامههای مساجد در سال 93، تلاش برای جذب مخاطبان کودک و نوجوان خواهد بود، مشارکت فکری ائمهی محترم جماعات برای بررسی چالشها و موانع پیشرو ، تجربیات موفق و الگوهای قابل اجرا در مساجد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

     لذا دبیرخانه دائمی ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد آمادگی دارد از طریق بخش اتاق فکر مجازی درگاه الکترونیکی مرکز(www.masjed.ir ) ، رهنمود و مطالب حضرات را دریافت نماید. ضمناً در همین نشانی اینترنتی، عزیزان علاقمند میتوانند برای ثبت ایدههای خود در جشنواره فام(فراخوان ایدههای مسجدی) شرکت نمایند. بالاخره اینکه مرکز آمادگی دارد مقالات اعزه، پیرامون موضوعات تقدیمی را برای بارگزاری روی سایت (بخش مقالات) خریداری نماید.

فهرست سوالها و نیازها در این رابطه عبارتند از :

1.      الزامات سخت افزاری حضور کودکان در مسجد(مثل اتاق بازی کتابخانه-ایمنسازی)

2.      الزامات نرمافزاری حضور کودکان در مسجد ( روشهای برقراری ارتباط و جذب زبان کودک پسند امام جماعت سهم کودکان از سخنرانیهای مسجد)

3.      مسئولیت سپاری به کودک و نوجوان (پیشنهادها ، الگوها ، تجربه ها)

4.      منطبق سازی چیدمان مسجد با طبیعت زیبایی پسند کودک و نوجوان

5.      تعامل و ارتباط هدفمند خانواده با امام جماعت ، برای تشویق کودک و نوجوان به حضور در مسجد

6.      بازی کودک در مسجد ، بایدها و نبایدها

7.      آموزش کودک و نوجوان در مسجد ،  اولویتها و روشها

8.      ورزش نوجوانان در مسجد ، بایدها و نبایدها

9.      تشویق کودکان و نوجوانان از سوی امام جماعت ، بهانه ها و بسترها

10. حضور امام در مدارس مجاور یا حضور دانشآموزان در مسجد

11. تکریم و تقدیر از دانشآموزان ممتاز در مسجد

12. مسجد ، پایگاه تربیت دینی و مصونساز ، در برابر تربیت گلخانهای

13. مسجد ، مامن کودکان و نوجوانان

14. مسجد ، مرکز مشاوره امین تربیتی برای خانوادهها و تحصیلی برای نوجوانان

15. مسجد ، مرکز معرفی و شبکه توزیع اسباببازی ، کتاب و سرگرمیهای سالم در قالب نمایشگاه دورهای ، در راستای ابراز دغدغه جدی رهبر فرزانه انقلاب

16. بهداشت مسجد و ارتباط آن با گروههای مخاطب آسیبپذیر

17. همراهی کودکان با نماز جماعت ، از چه سنی؟ چگونه؟ با چه ملاحظاتی؟

18. سهم کودکان از احکام نماز و احکام مسجد

19. آداب رفتن به مسجد ، متناسب با زبان و نیاز کودک

20. نقش مسجد در ارائه آموزشهای مورد نیاز نوجوانان در سنین بلوغ

 

 

شاخص‌های امام جماعت مسجد طراز اسلام چیست؟

     مسجد نور و امید محله است و آبادانی مسجد به امام آبادگر است. اگر مسجد نور محله است، امام مسجد طراز اسلام هم نور مسجد و محور مسجد است . انسان الهی، محیط خود را روشن میکند و چشم  امید جامعه، به مسجد است و چشم امید مسجد، به امام جماعتی است که باید مایه حیات و روح مسجد باشد .

     آنچه که در ادامه، بدون تنظیم از باب اهمیت و اولویت، به عنوان ویژگیها و شاخصهای امام جماعت مسجد طراز تقدیم شده است، در صورت تحقق موجب عزت و کرامت مسجد نزد مومنین میشود و بدون تردید مساجدی که از امام جماعتی در این سطح برخوردار باشند، هرگز گرد مظلومیت و مهجوریت را بر خود نخواهند دید.

     پروردگار متعال را شاکریم که بسیاری از مساجد از وجود چنین ائمهی جماعاتی برخوردارند و در طول سال مورد تکریم قرار میگیرند:

1.      در ارائه برنامههای الگوساز، برای جذب کودکان و نوجوانان به مسجد موفق است.

2.      شورای فرهنگی مسجد را تشکیل داده است و از این ظرفیت برای برنامهریزی و اجرای برنامههای فرهنگی مذهبی، مناسبتی و جریانساز مثل: کرسیهای تلاوت، دهه تکریم و غبارروبی مساجد، روز جهانی مسجد و... استفاده مینماید.

3.      در ارائه برنامههای الگوساز، برای تقویت بنیان خانواده، همانند: خدمات مشاورهای تخصصی، حل اختلافات، زمینهسازی برای معرفی جوانان هم کفو و مناسب ازدواج به خانوادهها تلاش میکند.

4.      بیتکلف است و از نگاهی با نشاط و با طراوت برخوردار میباشد.

5.      فرهنگ دینی امر به معروف و نهی از منکر را در میان اهل مسجد تقویت میکند.

6.      روحیهاش انقلابی و شخصیتش مجاهد و خستگی ناپذیر است.

7.      سیرهاش هماهنگ با سیره معیار و خلقش خلق نبوی است .

8.      امامت مسجد را از همه کارها مهمتر و مقدستر میداند .

9.      بنا بر نظر رهبر فرزانه انقلاب(دامت برکاته) که فرمودند: هرکسی هرجا هست، باید آنجا را مرکز عالم بداند و آن کار را مهمترین کار به حساب بیاورد، مسجد خود را مرکز عالم میداند.

10. در مسجد حضور منظم دارد، قبل از همه مومنین در مسجد حاضر و بعد از همه مومنین از مسجد خارج می شود.

11. از ظرفیت مسجد برای ترویج و گسترش اخلاق اسلامی در میان مومنین و اهل محل بهره میبرد.

12. مأمومین خود را به نام می شناسد و احوال آنها را می پرسد.

13. به نظافت مسجد اهمیت میدهد و این امر را به تنهایی بر عهده خادم مسجد نمیاندازد.

14. با برنامه وارد مسجد می شود، به مسجد نگاه نظام‌‌مند و برنامهای دارد و تا سالهای آینده مسجد خود را درنظر گرفته و برای آن برنامهریزی کرده است .

15. با همسایههای مسجد ارتباط برقرار میکند و مراقبت مینماید که مسجد برای احدی مزاحمت نداشته باشد.

16. به پشت پرده مسجد هم توجه دارد. بخش بانوان در مسجد او، منزوی و فراموش شده نیست، گاهی مراجعه میکند و به بررسی وضعیت میپردازد و برای  ارتباط مستمر با بخش بانوان مسجد، از محارم خود رابطی مشخص مینماید.

17. جوانان مسجد را به عنوان بازوی خود و وزرای خود در مسجد محسوب مینماید، به ایشان احترام می گذارد، مسئولیت میدهد و مسئولیت می خواهد .

18. برای اداره مسجد، از توان و ظرفیت موجود در محله و محیط پیرامونی استفاده میکند. روحانیون محله را شناسایی میکند، خدمتشان میرسد و از ایشان برای حضور در مسجد دعوت میکند و گاهی منبر و محراب را به ایشان میسپارد.

19. شهدای مسجدش را به خوبی میشناسد و سوابق، خاطرات و شخصیتشان را           میشناساند. با خانواده شهدا مانوس است، به خانههای آنها رفت و آمد دارد و جویای احوال پدران و مادران پیرشان هست و خانواده شهدا را تکریم میکند.

20. با فناوری های جدید ارتباط برقرار کرده، آشنا شده و برای مطالعه، پژوهش و حتی برای اداره مسجد، متناسب با شأن و نیاز، از امکانت نوین بهرهمند میگردد.

21. استعدادهای مسجدی خود را میشناسد و از توانمندی و تجربه ایشان در امورات و کارهای مسجد استفاده میکند.

22. هیئت امنای شایسته، باترکیب مناسب انتخاب میکند و جمع آنها را با تدبیر اداره  میکند.

23. درشرایطی که با مشکلات عاطفی زیادی روبرو هستیم، محور جمع  مسجدیها است و بین آنها اخوت، برادری ، مهربانی و صمیمیت ایجاد میکند.

24. در پاسخگویی به سوالات مومنین مسجد، مخصوصا جوانترها، با حوصله وقت میگذارد.

25. قرائت نمازش را به عنوان یک مسئله جدی، مرتب بررسی میکند .

26. فضای مسجد را قرآنی مینماید. هم تلاوت روزانه دارد، هم کرسی تلاوت دارد، هم جلسه تفسیر دارد، هم جوانان را به حفظ تشویق میکند و بالاخره برای تدبر در قرآن راهنمایی میکند.

27. به آراستگی ظاهر خود و به زیبایی عمامه خود، توجه دارد و به معطر بودن هنگام حضور در مسجد هم توجه می کند .

28. به نشاط جسمی، به چابک بودن و به ورزش کردن اهمیت میدهد و به این ترتیب، مسجد را با نشاط می کند.

29. منتظر نمیماند اهالی محل بیایند مسجد و خدمت برسند، بلکه سراغ آنهایی که به مسجد نمیآیند، میرود.

30. با مغازهداران و کسبه محل، ارتباط برقرار میکند وبرای بیان احکام کسب و کار و تجارت، صبر نمیکند آنها به مسجد بیایند، بلکه به مغازهها مراجعه میکند.

31. با مدارس محل خود ارتباط برقرار میکند، اطلاع دارد که چند مدرسه در همسایگی مسجد هست در مقاطع مختلف، بچهها را به مسجد دعوت کرده، خود را معرفی        مینماید، با معلمان جلسه منظم دارد و از دانشآموزان ممتاز در مسجد تقدیر مینماید.

32. با مساجد اطراف خود ارتباط برقرار کرده ودر قالب شورای ائمهی جماعات و ارتباطات ناحیهای، منطقهای و محلهای، به تقویت انسجام روحانیون و تشکیل     شبکهای تعریف شده و هدفمند، کمک مینماید.

33. به مسائل مالی مسجد نظارت دارد. ثبت دقیق ورودی و خروجی مالی مسجد و درآمدها و تنظیم دفاتر مالی را از مسئول مالیِ هیات امنا مطالبه مینماید.

34. تربیت فکری مخاطبان خودش را دست کم نمیگیرد .

35. در هر مقطع زمانی پنج ساله، یک دوره تفسیر قرآن کوتاه ، یک دوره شرح نهجالبلاغه، یک دوره ترجمه تفسیری صحیفه سجادیه و یک دوره احکام رساله به مخاطبان خود ارائه مینماید.

36. فرمایشهای رهبر عزیز و عالیقدرمان را با دقت و نه فقط برای بهره شخصی، بلکه بهمنظور انتخاب موضع و مأموریت گوش میکند، مطالعه میکند، به سایت ایشان مراجعه میکند، استنباط میکند و بهروز، این مسائل را در مسجد تبیین مینماید.

37. برای مومنین مسجد روشنگری میکند، در مورد مسائل روز، مسائل جهانی و مواضع داخلی به عنوان یک امام قوی و روشنفکر، توان سازماندهی انقلابی مسجد خود را دارد.

38. با آثار و دیدگاههای امام راحل عظیمالشأن(ره) آشنا و مأنوس است و برای پاسخگویی به شبهات نسل جوان ومخاطبان خود، مراجعات مستمری به آثار شهید مطهری(ره) دارد، با حسن سلیقه مضامین را انتخاب میکند و رونق علمی به مسجدش میبخشد.

39. برای سخنرانی و ارائه مطلب به مومنین، بهترین محتوا را از امینترین منابع و کتابها انتخاب میکند.

40. عزت نفس دارد و خودش را تحت هیچ شرایطی به نمازگزاران تحمیل نمیکند .

41. در شرایط سخت مالی و اقتصادی، کوچکترین نکتهای که حکایت از نیازش باشد، نزد اهل مسجد و هیأت امنا به زبان جاری نمیکند و از مناعت طبع روحانیت پاسداری  میکند.

42. به احوال خادم مسجد هم توجه دارد و میداند که خادم، یکی از موثرترین افراد در مسجد است. او را زیر نظر دارد، به او محبت دارد، نظم و رفتار در شأن نمازگزاران را از او مطالبه میکند، در حقش دعا میکند و به او رهنمود میدهد .

43. اقامه نماز صبح مسجد را جدی گرفته است. از اینکه افراد کمی در نماز صبح شرکت کنند، ناراحتی ندارد.

44. یاد حضرت بقیه الله ( ارواحنافداه) را مبتنی بر معارف روشن و دقیق، همراه با عواطف، زنده نگاه میدارد و مسجد را به شعبه ترویج معارف مهدوی مبدل کرده است .

45. مسجد را کانون حیات طیبه، مرکز نشر معارف ناب و مروج سبک زندگی اسلامی      میداند.

46. از نفوذ معنوی و نورانیت مسجد برای حل و فصل اختلافات میان مومنین استفاده  میکند.

47. به ظرفیت مسجد برای سازماندهی کارهای خیرخواهانه و دستگیری از نیازمندان توجه دارد.

48. به سه وعده نماز مسجد اهتمام دارد.

49. به پایگاه بسیج مسجد نگاه پدرانه و نیروسازی دارد و از این ظرفیت برای تحقق اهداف مسجد بهرهبرداری مینماید.

50. از توان و ظرفیت مشارکت مردمی برای باز نگهداشتن در مسجد، از ظهر تا مغرب استفاده مینماید و در این امر ولایی و ضروری، موفق است.

والسلام علی عباد الله الصالحین

دبیرخانه دائمی ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد

 


۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ۱۴:۳۵

اظهار نظر

سعید نازپرور
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ Iran
0
2

سلام علیکم آرزوی موفقیت برای همه عزیزان از خداوند رحمن مسئلت دارم وباتشکر از زحمات شما سایه مقام معظم رهبری مستدام باد التماس دعا شیخ سعید ناز پرور ( کربلایی )

محمد خدادادی تختی
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ Iran
0
2

سلام علیکم.بااحترام فراوان نسبت به طراح یاطراحان پوستر دهه ی تحریم ،اشکالی که حقیر نسبت به طرح پوستر دارم این که باتوجه به تیتر (مسجدکودک ونوجوان،اینده رابافرزندانمان ازمسجد بسازم)هیچ ارتباطی بین طرح وکودک ونوجوان نیست!!!اگر امکانش باشه یشنهاد میدم یه
وجه شباهتی بین طرح با کودک ونوجوان باشه حداقل هم که شده عکسی از یه کودک ونوجوان به طرح اضافه بشه.ازهمه التماس دعا فراوان برای طول عمر باعزت برای حضرت آقا سید علی خامنه ای. محمد خدادادی تختی امام جماعت مسجد سیدالشهداء علیه السلام علی ابادمنطقه ی 16

محمدجعفرافشار
۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
2

باسلام.یکی ازمواردی که جای داردبررسی ونظرسنجی وارزیابی وبیگیری حقوقی واخلاقی وشرعی ازجانب مرکزشودبیرامون مساجدساخته شده توسط شهرداری واشکالات وعدم رضایت نمازگذارن وبیگیری مطالبات بحق دراین زمینه است.متاسفانه نیازجدی به هدایت ومشاوره والزامات وبیگیری مرکزمحترم
دارد...مساجدنواقص زیاددارندوباسخ گونیستندو...چطورمیشودباوجودمسایل ذکرشده درحدمطلوب خدمات ارایه نمود..بیشنهادمیدهم جلسه ای برای بیگیری باحضورایمه مربوطه ومسئولین شهرداری برگزارگرددباتشکرودعای خیر. مسجدسیدالشهدا ع شهرک بستان خانی ابادنو م


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید