اخبار

حجت الاسلام کرمانی: خوش رویی اصلی ترین راهکار جذب کودکان به مسجد است/ میکروفن یقه ای جای مکبّر را نگیرد

حجت الاسلام کرمانی: خوش رویی اصلی ترین راهکار جذب کودکان به مسجد است/ میکروفن یقه ای جای مکبّر را نگیرد
مدیر امور امنا و خدام مرکز رسیدگی به امور مساجد، خوش رویی را اصلی ترین راهکار جذب کودکان و نوجوانان به مسجد دانست.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام و المسلمین کرمانی، مدیر امور امنا و خدام مرکز با اشاره به سیاست اصلی مرکز با عنوان «آینده را از مسجد بسازیم» گفت: در سال گذشته شعار «آینده را با خانوده از مسجد بسازیم» و امسال «آینده را با فرزندانمان از مسجد بسازیم» متناسب با همان رویکرد اصلی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص راهکارهای جذب کودکان و نوجوانان در مسجد اظهار کرد: اگر خانواده و مسجد با هم تلفیق شوند و پیوند عمیقی میان این دو نهاد برقرار شود قطعا بسیاری از نابهنجاری ها و نابسامانی ها بویژه در حوزه کودکان از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام و المسلمین کرمانی افزود: در روایات  و رهنمودهای اسلامی نیز بر این نکته تاکید شده است که انس با مسجد انسان ها را از آلودگی و آغشته شدن به گناه حفظ می کند.

وی با اشاره به این موضوع که بیشتر شخصیت انسان در کودکی شکل می گیرد، گفت: اگر شخصیت فرزندان ما در ارتباط با مسجد شکل بگیرد شخصیت آنها مسجدی می شود.

امام جماعت مسجد جامع شهرک امید با تاکید بر اینکه ائمه جماعات و فعالان مسجد اعم از هیئت امنا، خدام، بسیج و کانون ها باید به هر طریق بچه ها را جذب مسجد کنند، خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان مملو از انرژی هستند و چقدر خوب است این انرژی در مساجد تخلیه شود.

وی اضافه کرد: لذا باید این نکته را به مسجدی ها تفهیم کنیم که باید آستانه تحمل شان را در برخورد با کودکان بالا ببرند.

حجت الاسلام کرمانی با اشاره به لزوم آسیب شناسی برخورد با کودکان و نوجوانان در مسجد، در مورد راهکارهای جذب این گروه سنی اظهار کرد: با توجه به اینکه طبع انسان جاذبه پسند است باید فضای مسجد را برای کودکان همراه با جاذبه حداکثری مهیا کنیم تا کودکان برای ورود به مسجد لحظه شماری کنند.

وی ادامه داد: گاهی انسان برای ثواب و خواندن نماز جماعت به مسجد می آید اما در واقع باید فضای مسجد به گونه ای جذاب باشد که اگر کودک را از در بیرون کنند از پنجره وارد شود.

مدیر امور امنا و خدام مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه پر جاذبه بودن فضای مسجد حاصل نمی شود مگر از طریق خوش برخورد بودن فعالان مسجد و به خصوص امام جماعت، گفت: اگر با بچه ها خوب برخورد شود دیگر به اصرار والدین برای مسجد رفتن نیازی نیست زیرا کودک با میل خود وارد مسجد می شود.

وی اضافه کرد: مورد دیگری که در اینجا می توان به آن اشاره کرد این است که اگر فضای خانه مسجدی باشد کودکان و نوجوانان به مسجد رفتن متمایل می شوند. در واقع اگر خانوده ها اهل مسجد باشند و دغدغه رفتن به مسجد داشته باشند کودکان و نوجوان جذب مسجد خواهند شد.

حجت الاسلام کرمانی با بیان اینکه باید خود را با روحیات بچه ها تطبیق بدهیم، گفت: به طور مثال اگر لازم باشد باید امکانات ورزشی و تفریحی نیز برای کودکان در مسجد فراهم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین کرمانی در مورد غفلت هایی که درباره نقش مکبری صورت گرفته است، گفت: تکبیر گویی یک کلاس موثر برای کودکان و نوجوانان است چرا که بین بچه ها رقابتی ایجاد می کند و به آنها شخصیت می دهد و تداعی کننده فضای سنتی مسجد است. توصیه من به ائمه جماعات این است که به میکروفن های یقه ای اکتفا نکنند و اجازه ندهند این نقش کمرنگ شود.

وی در بخش دیگری از حرف هایش درباره نقش فرهنگسراها اظهار کرد: از همان اوایل دهه هفتاد علی رغم اینکه شاید نیت خیری پشت طرح ساخت فرهنگسراها بود اما با گذشت زمان مشخص شد که اینها رقیبی برای مسجد هستند. اگر در همان زمان کارکرد فرهنگسراها به مسجد انتقال می یافت این مشکلات بوجود نمی آمد.

 

۵ خرداد ۱۳۹۳ ۱۴:۰۸

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید