اخبار

حجت الاسلام و المسلمین اصغری: عدم ساماندهی و برنامه ریزی مانع جذب کودکان به مسجد است

حجت الاسلام و المسلمین اصغری: عدم ساماندهی و برنامه ریزی مانع جذب کودکان به مسجد است
مدیر ناحیه شیخ صدوق مرکز رسیدگی به امور مساجد بر برنامه ریزی و ساماندهی به عنوان یکی از راه کارهای مهم در تثبیت و تقویت فعالیت کودکان و نوجوانان در مساجد تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری، مدیر ناحیه شیخ صدوق مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار محراب (پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد) در خصوص حضور کودکان و نوجوانان در مسجد با بیان اینکه مسجد بذاته جذاب است اظهار کرد: باید این جذابیت را به مثابه یک ثروت ارزشمند در نظر داشته باشیم.

وی مهمترین اقدام برای جذب کودکان و نوجوانان به مسجد را رفع موانع موجود دانست و گفت: قبل از اینکه بخواهیم هر اقدام ایجابی برای جذب کودکان انجام دهیم باید موانع احتمالی را شناسایی و برطرف کنیم.

مدیر ناحیه شیخ صدوق مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص موانع جذب کودکان به مسجد اولین مورد را برخوردهای بد برخی از نمازگزاران و یا حتی متولیان مسجد دانست و گفت: باید در مسجد ضمن اهمیت دادن به کودکان حضور آنها را مغتنم بشماریم.

وی ادامه داد: دومین موردی که به نظر بنده از موانع جذب است عدم برنامه ریزی و ساماندهی است. باید برای حضور کودکان و نوجوانان در مساجد برنامه مشخص و مدونی داشته باشیم تا حضور کودکان در مسجد بیهوده نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری همچنین درباره راهکار جذب این گروه سنی بر اهمیت جایگاه مکبری تاکید کرد و گفت: با تقویت نقش مکبری در مساجد در واقع ما برای آنها اهمیت و ارزش قایل شده ایم. امام جماعت باید برای تثبیت این نقش برنامه ریزی داشته باشد و یا با برگزاری جلسات منظم و نوبت بندی آنها را تشویق کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی و ساماندهی کودکان در جایگاه مکبری موجب احساس شخصیت و اهمیت در آنها می شود، افزود: حتی می توان ادعیه مخصوص بعد از نماز را به مکبر سپرد. در واقع با برنامه ریزی مدون و مشخص می توان هر هفته حضور تعداد زیادی از کودکان را در مسجد تثبیت کرد.

مدیر ناحیه شیخ صدوق مرکز رسیدگی به امور مساجد  با اشاره به آثار تربیتی اهمیت دادن به نقش مکبری اضافه کرد: پس از چند سال قطعا کودکانی که از مکبری فعالیت خود را در مساجد آغاز کرده اند خود را آماده مداحی، اجرای برنامه ها و یا فعالیت های دیگر در می یابند زیرا احساس اعتماد به نفس در آنها شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت های مسجد مانند تکبیر، اذان، پخش کردن قرآن و غیره را ساماندهی کرد، ادامه داد: باید وظیفه هر گروه را به طور مشخص تعریف و از کودکانی که وظیفه ای را قبول می کنند خواست تا در قبال آن پاسخگو باشند.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری نقش ائمه جماعات را در این زمینه  مهم دانست و توصیه کرد: ائمه جماعات باید جلسات منظمی را برای بیان تذکرات و رفع اشکالات برگزار کنند. اگر این جلسات برای تربیت مکبری برگزار شود خود به یک کلاس آموزشی تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه همانطور که برای بزرگترها اهمیت قایل هستیم و در زمان های خاص به عیادت آنها می رویم باید کودکان را هم مد نظر قرار بدهیم، گفت: مکبری هیچ منافاتی با میکروفن های یقه ای که صدای امام جماعت را پخش می کند ندارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم این ظرفیت جذب کودکان و نوجوانان به مسجد را نادیده بگیریم.

مدیر ناحیه شیخ صدوق مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر این نکته که مکبری یک جایگاه تربیتی است تشریح کرد: در تجربه ای که بنده در مسجد داشتم گروه هایی را با عنوان موذنین، مکبرین، معطرین، قاریان و ... ساماندهی کرده ایم و قرار است در دهه تکریم و غبارروبی سال جاری به ممتازان و پیشتازان گروه ها حکمی از جانب امام جماعت زده شود تا کودکان رسمیت بیشتری احساس کنند.


۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ۱۷:۰۲

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید