اخبار

اذان این مسجد بلند شود پایمان را به تئاتر نمی‌گذاریم!

حمید رضا نعیمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در برنامه هفته گذشته مجله تئاتر که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، با حمله به ساخت مسجد ولیعصر(عج)، با دعوت از سایر هنرمندان تئاتر، تهدید کرد در صورت افتتاح این مسجد نه‌تنها وی بلکه سایر اهالی تئاتر دیگر پایشان را به مجموعه تئاتر شهر نخواهند گذاشت!

حمید رضا نعیمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در برنامه هفته گذشته مجله تئاتر که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، با حمله به ساخت مسجد ولیعصر(عج)، با دعوت از سایر هنرمندان تئاتر، تهدید کرد در صورت افتتاح این مسجد نه‌تنها وی بلکه سایر اهالی تئاتر دیگر پایشان را به مجموعه تئاتر شهر نخواهند گذاشت!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب ، برنامه هفتگی مجله تئاتر روز چهارشنبه ۵ آذر با حضور حمید رضا نعیمی و حمید رضا آذرنگ اجرا شد. در این برنامه که با اجرای منوچهر اکبرلو روی آنتن شبکه چهار رفت، قرار بود که درباره ادبیات نمایشی در ایران صحبت شود اما نعیمی در صحبت‌هایش به مسائل حاشیه‌ای از جمله ساخته شدن مسجد حضرت ولیعصر (عج) در نزدیکی مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و در برنامه زنده تلویزیون گفت:«به نظر من از دولت اول احمدی‌نژاد بی‌توجهی به فرهنگ، هنر و تئاتر آغاز شد از قضا و بد‌بختانه عناد احمدی‌نژاد با تئاتر از زمان شهر‌دار شدنشان شروع شد، یعنی زمانی که ایشان آمدند پارکینگ تئاتر شهر را تبدیل به مسجد کردند و ما و همه شما از همین برنامه اعلام می‌کنیم زمانی که این مسجد افتتاح شد و بلند‌گو‌های این مسجد شروع کنند به کار کردن دیگر حاضر نخواهیم بود هیچ کدام از ما آنجا تئاتر کار بکنیم. شک نکنید اینجا محملی برای نابود کردن تئاتر کشور است.»

برنامه مجله تئاتر

برنامه هفتگی مجله تئاتر به تهیه‌کنندگی نیما دهقان و اجرای منوچهر اکبرلو سعی دارد نقشی را که «هفت» در عرصه سینما بازی می‌کند، برای هنر نمایش ایفا کند اما عوامل مختلفی باعث شده است تا این برنامه تلویزیونی نتواند جایگاه در خور شأنی را داشته باشد.

مهمترین دلیل نیز همان مخاطب خاص بودن هنر نمایش است. محدود بودن علاقه‌مندان به تئاتر میزان حساسیت‌ها را نیز به برنامه‌های مرتبط با تئاتر کاهش داده به طوری که بسیاری از اجراهای تئاتر در سالن‌های نمایش با وجود ایرادات مختلف در متن و پوشش بازیگران کمتر بازخوردی در بیرون پیدا می‌کند. مجله تئاتر نیز از این قاعده بی‌بهره نبوده است. در برنامه روز ۵ آذر مجله تئاتر، حمیدرضا نعیمی به بهانه پرداختن به ادبیات نمایشی در ایران سخنان سخیفی درباره ساخت مسجد به زبان آورد.

نعیمی در این برنامه ضمن حمایت از اجرای متون خارجی نمایش از تولید متون نمایشی به خصوص نمایشنامه‌های دینی ( با مضامین دینی) انتقاد کرد.

این کارگردان سپس با ادعای اینکه رئیس‌جمهور سابق دشمن تئاتر بوده است، گفت: دشمنی احمدی نژاد با تئاتر به پیش از دوره اول ریاست جمهوری و به زمان شهرداری وی باز می‌گردد.
نعیمی دلیل دشمنی احمدی نژاد با تئاتر را طراحی و تصویب ساخت مسجدی در حاشیه پارک دانشجو عنوان کرد؛ مسجدی که قرار است در آینده‌ای نزدیک افتتاح شود و این کارگردان تئاتر تهدید کرد با افتتاح مسجد نه‌تنها وی بلکه باقی هنرمندان تئاتر پایشان را به مجموعه تئاتر شهر نخواهند گذاشت. جالب اینجا است که این سخنان سخیف آن هم در برنامه زنده تلویزیونی هیچ واکنشی را از سوی مجری برنامه به همراه نداشته و اکبرلو به طور ضمنی آن را تأیید هم کرد!

«فاوست» نعیمی

حمید رضا نعیمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در تیرماه امسال بار دیگر نمایش «فاوست» را روی صحنه برد. اجرای پیشین این نمایش در سال ۹۰ و در تئاتر شهر بود و اجرای دوباره آن در تالار وحدت بود. «فاوست» متنی آلمانی نوشته «ولفگانگ گوته» است که در آن دانشمندی روح خود را به شیطان می‌فروشد. این متن از جمله آثار مورد علاقه نعیمی به شمار می‌آید به طوری که بار‌ها آن را اجرا کرده است. آنچه در شبکه چهارم سیما و از آنتن زنده پخش شد، نمودی از نمایش فاوست بود که در آن یک نویسنده و کارگردان نمایش روح خود را با شیطان معامله می‌کند و از اینکه یک مسجد شروع به کار بکند، ابراز نگرانی می‌نماید!
نعیمی پیش از اجرای دوباره فاوست، نمایش «سقراط» را نیز اجرا کرده بود که در آن فرهاد آییش در نقش سقراط ظاهر شده و انتقاد و گوشه و کنایه‌هایی را بیان می‌کرد که نه برای یونان باستان یا یک جامعه انسانی بی‌نام و نشان بلکه انتقاد‌هایی صریح از حکومت و نظام به شمار می‌آمد. این نمایش به دلیل آنچه عدم توجه مدیران فرهنگی به تئاتر است، با اعتراضی روبه‌رو نشد.

دشمنی با خانه خدا

تئاتر در یونان باستان هنری مذهبی به شمار می‌آمد. به همین دلیل یونانی‌ها جایگاه ویژه‌ای برای تئاتر قائل بودند. با وجود اینکه از زمان یونان باستان تا به حال هنر نمایش فراز و فرود‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است اما همچنان بعد معنوی آن کاملاً از بین نرفته است. آنچه نعیمی در برنامه مجله تئاتر به زبان آورد را نمی‌توان به پای همه هنرمندان تئاتر کشور گذاشت بلکه نمودی است از کسانی که خود را داعیه‌دار تئاتر کشور می‌دانند.
پیش از این نیز محمد یعقوبی دیگر نویسنده و کارگردان تئاتر در مصاحبه‌ای با محوریت سانسور به انقلاب اسلامی و مبانی حجاب حمله کرده بود. هفته گذشته نیز نعیمی در موضعی دیگر به انتقاد از ساخت مسجد پرداخت!
کسی که روی آنتن زنده تلویزیونی که در بدترین حالت چند میلیون بیننده دارد، این سخنان را به زبان می‌آورد و آشکارا به مظاهر اسلام و مسلمانی می‌تازد، مشخص است که در محافل شخصی و خصوصی چه نوع دیدگاه‌هایی را ترویج می‌نماید. زمانی که رسانه‌ها از نبود نظارت بر تئاتر گلایه می‌کنند و صدای انتقادشان به گوش مسئولان نمی‌رسد، منظورشان فعالیت چنین آدم‌های معلوم الحالی است که به اصلی‌ترین باورهای دینی جامعه چنین آشکارا توهین می‌کنند.

مسجد ولیعصر(عج) مسجدی مظلوم

مسجد حضرت ولیعصر(عج) در حاشیه پارک شهر در حال ساخت است. بنای این مسجد با تغییر معمار آن از یک مسجد سنتی و کلاسیک به ساختمانی پست مدرن که فاقد هیچ کدام از نشانه‌های تعریف شده مسجد است، تبدیل شده است.
ساختمان این مسجد با مشارکت شهرداری منطقه۱۱ در حال ساخت است. سابقه برگزاری نماز جماعت در محلی که امروز مسجد ولیعصر(عج) در حال ساخت است به دهه ۶۰ باز می‌گردد. طرح ساخت مسجد نیز از سال ۸۳ شروع شده است. با تغییر شهردار تهران، فشار‌ها باعث شد تا با کنار گذاشتن معمار و طراح اولیه، معمار جدیدی جایگزین شده و طرح مسجد به کلی تغییر پیدا کند. هم اکنون کسانی که به پارک دانشجوی تهران مراجعه می‌کند بنای بزرگ سیمانی را می‌بینند که به مراکز خرید و تالار‌های شهری بیشتر شباهت دارد تا مسجد. از زمان ساخت این بنا تا به حال تلاش‌های زیادی برای تغییر کاربری یا متوقف کردن این پروژه صورت گرفته است.

۸ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۰۱
افکارنیوز |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید