اخبار

تلاش ناموفق داعشی ها در نماز جمعه سارایوو

سه تن از اعضای داعش جمعه گذشته در تلاش برای برهم زدن نماز جمعه مسجدی در منطقه اِستارا بِرِکای سارایوو موفقیتی بدست نیاوردند. آن ها با خشم نمازگزاران روبرو شدند و مردم آن ها را از مسجد بیرون راندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه پرتیراژ دِنونی آواز سارایوو، محمد وِلیچ امام جمعه مسجد سارایوو گفت سه نفر از افراط گرایان که یکی از آنان به تازگی از جنگ سوریه بازگشته است در هنگام اقامه نماز و ایراد خطبه های نماز جمعه در صدد ایجاد اغتشاش برآمدند اما با مقاومت خودجوش مردم مجبور به ترک مسجد شدند.

امام جمعه مسجد سارایوو گفت این افراد با موها وریش بلند و درحالی که چشمانشان با سورمه آرایش شده بود در مقابل وی ایستادند و یکی از آنان با بیرون آوردن ژاکت خود پیراهن سیاه آستین بلندش را که بر روی آن پرچم دولت اسلامی داعش نقش بسته بود به نمایش گذاشت. او با سخنان تحریک آمیز مرتب تکرار می کرد که دروغ می گویید.
امام جمعه مسجد سارایوو می گوید سخنان این افراد چنان توهین آمیز بود که وی مجبور شد با قطع خطبه های نماز جمعه نسبت به آن ها واکنش نشان دهد.

به گزارش ایربا به نقل از رسانه های خبری سارایوو، محمد وِلیچ امام جمعه مسجد سارایوو به داعشی ها گفت: شما نمی توانید در اینجا و این چنین صحبت کنید ، اینجا مسجد است و خطبه های نماز جمعه در جریان است. شما باید احترام مسجد و نماز جمعه را رعایت کنید. اگر نمی خواهید می توانید  بیرون بروید؛ شما نباید در این جا درگیری بوجود آورید...

امام جمعه مسجد سارایوو می گوید پس از سخنان وی مسلمانان نمازگزار حاضر در مسجد با خشم و عصبانیت به طرف این سه نفر هجوم بردند و با شعارهای "باند جنایتکاران بیرون بیرون" ؛ این افراد با فشار مردم نمازگزار مجبور به ترک مسجد شدند.

وزارت کشور سارایوو نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد پس از دریافت گزارش های مردمی، نیروهای انتظامی به مسجد سارایوو اعزام اما موفق به بازداشت این افراد نشدند. آن ها قبل از رسیدن نیروهای انتظامی متواری شده اند. تحقیقات و تلاش برای یافتن و بازداشت آنها به ادعای رئیس پلیس سارایوو ادامه دارد.

حضور داعشی ها در مسجدی در سارایوو اولین حضور علنی آنان در بوسنی و هرزگوین می باشد.

به ادعای مقامات رسمی اتحادیه اروپا تخمین زده می شود تعداد سه تا پنج هزار نفر از اتباع مسلمان اتحادیه اروپا در حمایت از داعش سرگرم جنگ در عراق و سوریه اند که از این تعداد حدود پانصد نفر از کشورهای بالکان غربی می باشند.

همچنین در دو هفته گذشته بیش از 128 حمله به مسلمانان بویژه بانوان باحجاب در کشور فرانسه از طرف افراد ملی گرا و ناسیونالیست انجام گرفته است که این تعداد حادثه برابر با کل حملات این افراد در سال 2014 میلادی می باشد.

به گزارش ایربا به نقل از رسانه های خبری صربستان همچنین بیش از 5 هزار نفر از مسلمانان شهر مسلمان نشین نووی پازار روز جمعه پس از اقامه نماز با راهپیمایی آرام در خیابان های مرکزی شهر نووی پازار توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام اسلام را محکوم نمودند.

همچنین در یک هفته گذشته در میز گردی در شبکه اول تلویزیون دولتی صربستان، مفتی بلگراد، نماینده کلیسای ارتدکس صربستان، نماینده کلیسای کاتولیک و نماینده یهودیان صربستان با تجزیه و تحلیل حمله داعشی ها به مقر روزنامه فرانسوی آن را محکوم کردند اما در عین حال توهین به پیامبر اسلام و باورهای مذهبی را نیز کاری بس ناشایست و این اقدام مجدد روزنامه در چاپ مجدد کاریکاتور و توهین به پیامبر اسلام را غیر قابل قبول دانستند. هرکدام از نمایندگان مذکور با تجزیه و تحلیل موضوع با اشاره به اینکه حملات تروریستی که به نام مذهب صورت گرفته ارتباطی با دین اسلام ندارد، اعلام نمودند که کشورهای اروپایی نباید اجازه توهین به مقدسات مذهبی اسلام و یا هر دین دیگری را بدهند، این اقدام نه تنها آزادی بیان نیست بلکه سوء استفاده از آزادی بیان می باشد؛ تحریک احساسات مذهبی می تواند خطراتی برای امنیت جامعه و شهروندان آن از طرف افراد تندرو به همراه داشته باشد.

۵ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۳۷

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید