اخبار

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در اختتامیه فام2: ایده پردازی یکی از مصادیق عمران معنوی مساجد است/گزارش تصویری

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در اختتامیه فام2: ایده پردازی یکی از مصادیق عمران معنوی مساجد است/گزارش تصویری
ایده پردازی یکی از معانی عمران معنوی مساجد است و کسانی که در حوزه مساجد ایده پردازی می کنند جزو آباد گران مساجد هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، همایش پایانی دومین فراخوان ایده های مسجدی (فام2) روز پنجشنبه هفتم خرداد ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، مدیران نواحی هفده گانه و حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی معاون فرهنگی مسجد جمکران در سالن اجتماعات مسجد مذکور در قم برگزار شد.

معاون فرهنگی مسجد جمکران: توصیه حضرت ولی عصر(عج) بر این است که مردم را برای حضور در مسجد تشویق کنید

بر اساس این گزارش، در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی به سخنرانی پرداخت و گفت: نهاد مسجد از ابتدای تأسیس همواره محور فعالیت های اجتماعی و سیاسی بود و اولین اقدام پیامبر(ص) بعد از حضور در مدینه ساخت مسجد بوده است.

وی با اشاره به این که مسجد مرکز تحولات اجتماعی است، ادامه داد: در هر نقطه ای از جهان اسلام اگر بخواهد تحول عبادی، سیاسی و فکری شکل بگیرد، اولین قدم آن ساخت مسجد است. ما در مدینه شاهد رویکردهای مختلفی نسبت به مسجد هستیم. یکی این که با وجود مسجدی که پیامبر(ص) ساخت، می بینیم که در محلات مختلف نیز مسجد ساخته می شده و پیامبر(ص)  از آن ها حمایت می کرده و برای افتتاح داخل آن مسجد نماز می خواندند.

وی با بیان این که این گونه نبوده که پیغمبر(ص) با ساخت مساجد مختلف مخالفت داشته باشند بلکه از آن حمایت نیز می کردند، افزود: مسجد در میان قبایل به عنوان یک کانون اتحاد بوده است و این خود نشان از ویژه بودن جایگاه مسجد دارد.

معاون فرهنگی مسجد جمکران تصریح کرد: ما در طول سال میزبان 16 میلیون نمازگزار هستیم که هشتاد درصد آنها جوان هستند و هفتاد درصد آن ها به صورت گروهی و خانوادگی به این مکان مقدس می آیند. در جمع کردن مردم به این مکان مقدس و به این مسجد هیچ هزینه ای مگر برای تأمین خدمات رفاهی نمازگزاران انجام نمی شود و این نشان دهنده قوه و توان مسجد است.

وی با بیان این که در نیمه شعبان سال گذشته 800 هزار شماره موبایل از آنتن های اطراف مسجد ثبت شده و در سال جاری پیش بینی 1ملیون شماره می شود، اظهار کرد: توصیه حضرت ولی عصر بر این است که مردم را برای حضور در مسجد تشویق کنید.

حجت الاسلام والمسلمین کرمی: امروز باید نگاه راهبردی را در مساجد تقویت کنیم

حجت الاسلام والمسلمین کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در آیین پایانی فام2 سخنرانی کرد و گفت: مسجد جمکران پرچم دار جریان مهدویت است و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نیز در حوزه مهدویت نگاه راهبردی به این مسجد دارد.

وی با اظهار امیدواری از این که مسجد جمکران در همکاری با دبیرخانه فام بتواند به نتایج مطلوبی دست پیدا کند، ادامه داد: دبیرخانه جشنواره فام به مدت 2 سال است که بر اساس ایده اولیه ای که حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، ریاست مرکز داشته، دایر شده است و در سال اول صرفا ایده های را از موضوعات مختلف دریافت کرد و به داوری درباره آن ها پرداخت. تمرکز بر ایده پردازی امری است که امروزه بیش از هر زمان دیگری احتیاج به آن احساس می شود.

وی افزود: امروز باید نگاه راهبردی را در مساجد تقویت کنیم و در حال حاضر نیز این دغدغه در مساجد جاری و ساری است. ما باید بتوانیم تجربیات را در حوزه مسجد به هم دیگر متصل کنیم. در حال یک خلاء تعاملی در مساجد وجود دارد که باید این خلاء برطرف شود.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: ائمه جماعات برای اثر گذاری باید دسترسی کامل و راحت به ایده های جدید و مختلف داشته باشند. ما بعد از 2 سال قریب به 2100 ایده مسجدی را توانسته ایم در سایت فام جمع آوری کنیم و ائمه جماعات در هر نقطه ای از ایران می توانند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند و به فراخور مناسبت یا بدون مناسبت می توانند از آن ها استفاده کنند.

وی تأکید کرد: این سایت یک سایت تعاملی است و ائمه جماعات می توانند بازخورد تجربیات خود را در سایت ثبت کنند و به ارتقای این ایده ها بپردازند. امید است که با توجه به این که طراح اصلی این ایده ریاست مرکز بوده اند، توانسته باشیم به آن چه در نظر بوده است نزدیک شویم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری: تأثیر گذاری در کیفیت، کمیت و قابلیت اجرا مهمترین عوامل ارزیابی بودند

حجت اسلام والمسلمین نظری، دبیر ستاد اجرایی جشنواره فام در گزارشی که از فام2 ارائه داد گفت: فام2 با فاصله کمی از اولین فراخوان یعنی در روزی که فام 1 به پایان رسید، فعالیت خود را آغاز کرد. جلسات فام2 هر هفته، چهارشنبه ساعت 6:30 دقیقه صبح تشکیل می شد.

وی با بیان این که این جلسات بر اساس عقبه، ریل گذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری شورا بود، ادامه داد: ما به جهت این که حیطه اصلی جغرافیای کاری مرکز در تهران قرار دارد، در ارتباط گیری با استان های دیگر خلاء داشتیم که در این زمینه رابط های فرهنگی ای را برای استان انتخاب نمودیم.

وی افزود: ما در 21 استان سه وظیفه تبلیغ، ترویج و فراخوان ایده، ایده پژوهی از صاحبان فکر و ایده پژوهی خاصی به نام گفتار پژوهی را انجام دادیم. نحوه داوری ها به این صورت بوده اند که با توجه سامانه هوشمند سایت، هر ایده ای که در سایت ثبت می شد به ایده نگار پیامک ثبت داده می شد و هم زمان با این نیز پیامک هایی به هیئت داوران داده می شده که تعداد ایده های در صف بررسی را اعلام می کرد. سامانه به گونه ای طراحی شده است که در آن به ایده پرداز به سمت ایده هایی با حداکثر کیفیت پیش می رود.

دبیر ستاد اجرایی جشنواره فام اظهار کرد: در سال جاری 711 ایده به دست آمده است که در نسبت با سال گذشته رشد صد در صدی داشته است و بر روی این ایده ها 3211 داوری انجام شده است. ایده ها با 5 رنگ بر اساس آن رنگ هایی که در معماری اسلامی وجود دارد مورد ارزیابی قرار گرفته است.  ایده های عالی در گروه رنگ سبز، ایده های خوب رنگ آبی، ایده های متوسط فیروزه ای، ایده ضعیف زرد و ایده تکراری در گروه رنگ سفید قرار گرفتند و ایده های خوب به بالا وارد چرخه رقابت می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری در پایان تصریح کرد: 862 ایده در فراخوان ایده های مسجدی(فام) و بانک ایده های مسجدی(بام) موجود است که در سه محور مورد ارزیابی قرار می گیرند. سال گذشته بام و فام در 11 محور مورد ارزیابی قرار گرفتند که این 11 محور به صورت چکیده و عصاره در 3 محور خلاصه شدند. تأثیر گذاری در کیفیت، کمیت و قابلیت اجرا مهمترین عوامل ارزیابی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری: مسجد حتما یک خط الهی است که قلوب را متوجه خود می کند

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان سخنران پایانی این مراسم در خصوص مسجد جمکران گفت: خدا را شاکریم که به رغم کژاندیشی های معاندان مسجد جمکران استقبال روزافزونی دارد. هیچ کس با هیچ اندیشه ای نمی تواند با این مکان مقدس سر عناد داشته باشد چرا که این جا زیارتگاه نیست و ما در این جا فقط مسجد داریم که نماینده توحید ناب و خالص است.

وی ادامه داد: مسجد حتما یک خط الهی است که قلوب را متوجه خود می کند. من به خاطر دارم که این مسجد جمکران در میانه یک روستا قرار داشت و حال می بینیم که یک جمعیت کثیری آن را فراگرفته است. تمام امید بر آن است که اعتلای این مجموعه در ادامه اعتلای گفتمان مهدویت باشد.

وی افزود: جشنواره فام1 در همان روزی که پایان کار خود را اعلام کرد شروع فام2 را نیز نوید داد و این کار بسیار مبارک و پربرکتی است که به رغم ارزش آن هنوز شناخته شده نیست. مسئله ایده و جایگاه و قدر و ارزش آن  محصول یک ذهن فعال و خلاق است که نمی توان برای آن ارزشی نهاد. اندیشه های تازه به افق های راه گشا ختم می شوند. وقتی که یک فکر باعث یک ایده می شود، بصیرت و نجات به دست می آید برای همین هم هست که گفته می شود که ساعتی تفکر بهتر از یکسال یا در برخی عبادات هفتاد سال عبادت است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: امروزه در دنیای جدید ایده ها قیمتی تر هستند. بشر هر چه که به جلو می رود بر ارزش ایده افزوده می شود به همین دلیل است که مجموعه های بزرگ اقتصادی سهم زیادی را برای ایده پردازان قائل هستند. مرکز رسیدگی به امور مساجد جزو اولین ارگان هایی است که پرچم ایده خواهی خود را برافراشته است و فام این رسالت و نقش را بر عهده گرفته و هنوز نیز در ابتدای راه است.

این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: در باره مسجد باید گفت که این نهادی است که خداوند آن را ساخته و بر روی زمین مستقر کرده است و هیچ دستگاه و نهاد دیگر وجود ندارد که خداوند و شارع مقدس متولی آن باشند. مساجد ظرفیت های بسیاری دارند، محور های سازمان دهی اجتماعی، توسعه و تعمیق عواطف انسانی تا تربیت انشان های طراز همه در مسجد صورت می گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط و نیازهای جدیدی که در دنیای معاصر مطرح است  خطراتی که جوانان را احاطه کرده است بیش از هر زمان دیگری به حضور کیمیا اثر مساجد محتاج هستیم و باید به آن توجه کنیم.

این شارح صحیفه سجادیه با بیان این که ایده پردازی یکی از معانی عمران معنوی مساجد است، تصریح کرد: کسانی که در حوزه مساجد ایده پردازی می کنند جزو آباد گران مساجد هستند. با این ملاحظه باید فکرها را نسبت به مساجد فعال تر کرد و از ابتدای راه خارج شد و به مرحله بعد رفت. همکاران دبیرخانه فام باید خاطرات خود را نیز ثبت کنند تا با این خاطره نگاری ذهن ها را  نیز فعال کنند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تأکید کرد: ایده پردازی زمانی اثر بخش خواهد بود که بتواند به حوزه عمل برسد. هر کسی می خواهد در حوزه مسجد ایده پردازی کند باید مسجد شناسی خود را نیز تقویت کند. کارکردهای مسجد باید در حوزه تفکر خلاق انسان ایده پرداز قرار گیرد چرا که برخی از ایده ها برای فرهنگ ها و اجتماعاتی می تواند مفید باشد ولی برای مسجد مفید نیست.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان سخنان خود گفت: ایده پردازی اطراف موضوع مسجد گاهی نقش حفاظتی دارد، گاه نقش تعمیقی دارد و حتما نقش توسعه دهنده و اکتشاف سازی ظرفیت های مسجدی را نیز دارد. مسجد به دلیل ظرفیت ارتباطی ای که دارد از نوزادان تا کهنسالانی که فاصله ای تا منزل قیامت ندارند را در خود جای می دهد که همه این ها با محوریت جماعت دور هم گرد می آیند که این ظرفیت را باید جدی گرفت.

لازم به ذکر است که در پایان به برگزیدگان فام 2 جوایز اهدا شد و از برگزیدگان تقدیر شد. همچنین در پایان مراسم، شروع فام3 با رونمایی از پوستر آن اعلام شد.

گزارش تصویری این مراسم را ببینید.


۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید